Det verkar ju helt klart att ventialtionen är felinställd, vilket ju även framgår avrapporten. Måste säga att styrelsen gör rätt som håller emot tills vidare.

Ställ ventilationen rätt så försvinner nog 90% av problematiken.

Barnens kalla näsor på IR-bilderna skall ni inte oroa er över, det ser alltid ut så. (Jag jobbade på FLIR under många år.)
 
Jag håller med föregående talare, mycket av problemen beror troligtvis på det höga undertrycket, som i sig måste bero på felaktigt inställd forcerad ventilation.

Vad har ni för typ av värmepanna?, är det en frånluftvärmepump eller har ni någon annan typ av mekanisk frånluft?
Ni kan också ha ett FTX-system med både till-luft och från-luft, fast det kan vara felinställt eller igensatta filter på till-luften.

Problemet är att undertrycket är så högt att det sugs in kall ute-luft genom huset på olika ställen, inte bara genom spaltventilerna och frisklufts-donen.

Det är inte rätt att bara öppna upp ventilerna för att sänka undertrycket, isåfall kan du lika gärna ha ett fönster öppet.

Ni måste ha lite undertryck i huset, speciellt eftersom konstruktionen verkar läcka lite här och där, och ni vill inte att varm inne-luft ska komma ut i väggar och tak, men absolut inte så högt undertryck att ni har problem att öppna ytterdörren.

Det hade varit bra om du kunde kolla vad det är för modellnummer på eran värmepanna och eventuell annan utrustning som finns runt omkring den.
 
mycke_nu skrev:
Det verkar ju helt klart att ventialtionen är felinställd, vilket ju även framgår avrapporten. Måste säga att styrelsen gör rätt som håller emot tills vidare.

Ställ ventilationen rätt så försvinner nog 90% av problematiken.

Barnens kalla näsor på IR-bilderna skall ni inte oroa er över, det ser alltid ut så. (Jag jobbade på FLIR under många år.)
Tack för svar!
Jag ringde just firman som servar värmepannan och pratade lite..
Han sa att de gör ju inställningar efter generella beräkningar som boyta osv. De kollar inte vilket tryck, om det tex är undertryck i lägenheten. Eller hur de där runda ventilerna högst upp på väggen är inställda.


Han hade svårt att tro att undertryck och panninställning är största boven i dramat då det just är ena rummet som är så hiskligt kallt. Visst har vi höga elräkningar och ändå lite svalt hemma generellt, men det är just det rummet som är så iskallt.
Och som man ser på bilderna läcker det ju in kyla genom väggar och golv och runt fönster.

Jag undrar hur mycket jag kan påverka själv genom att snurra på de runda vita ventilerna samt panninställning om jag ens kan göra något själv?
Jag fick bannor när jag sa i telefon till ventilationskillen att jag hade tagit av de runda tallriksventilerna för att dammsuga och sen på måfå bara skruvat tillbaka dem.
Han menade ju på att det kanske är där problemet sitter.. Men jag gjorde bara som jag såg att ventilationsfirman som var här och dammsög ur rören gjorde. De mätte minsann inte utan skruvade bara tillbaka dem..

Så hjälp, ska jag behöva betala ytterligare 3500 till ventilationsfirma för att de ska komma och skruva på tallriksventiler och pannan?
Eller finns det någon chans att lyckas själv?

Pannan är en Nibe Fighter 310P
 
Daniel78 skrev:
Jag håller med föregående talare, mycket av problemen beror troligtvis på det höga undertrycket, som i sig måste bero på felaktigt inställd forcerad ventilation.

Vad har ni för typ av värmepanna?, är det en frånluftvärmepump eller har ni någon annan typ av mekanisk frånluft?
Ni kan också ha ett FTX-system med både till-luft och från-luft, fast det kan vara felinställt eller igensatta filter på till-luften.

Problemet är att undertrycket är så högt att det sugs in kall ute-luft genom huset på olika ställen, inte bara genom spaltventilerna och frisklufts-donen.

Det är inte rätt att bara öppna upp ventilerna för att sänka undertrycket, isåfall kan du lika gärna ha ett fönster öppet.

Ni måste ha lite undertryck i huset, speciellt eftersom konstruktionen verkar läcka lite här och där, och ni vill inte att varm inne-luft ska komma ut i väggar och tak, men absolut inte så högt undertryck att ni har problem att öppna ytterdörren.

Det hade varit bra om du kunde kolla vad det är för modellnummer på eran värmepanna och eventuell annan utrustning som finns runt omkring den.

Namngav just pannan i inlägg ovan :)
Men visst kan väl det inte bara vara undertrycktes fel att ett av 3,5 rum är kallt? Om det bara var undertrycktes fel borde det inte vara lika kallt överallt då?
Det borde väl ligga något i det besiktningsmannen kom fram till (se rapporten tidigare i denna tråd) om att det är bristfälligt isolerat?

Och undertrycket är så kraftigt att det tex blåser in i golvbrunnen i duschen om man tar bort vattenlåset..
Det är även trögt att öppna ytterdörr och om jag lägger ett papper på badrumsgolvet och stänger badrumsdörren så blåser liksom pappret.. (hallen och det kalla rummet ligger utanför)
 
Och tack alla ni som svarar! Ni är fantastiskt hjälpsamma!!!!
 
Jag har själv en Nibe Fighter 310P så jag kan nog anse att jag är expert på den.

Bakom plåten finns en transformator med olika lindningar märkta med olika spänningar för avluftfläkten. Jag kör oftas på den lägsta som är 115 Volt eller 140 Volt. Din transformator är förmodligen ställd på full blås. Om du tittar på kanal 5 (avluftstemperaturen) på pannan så skall den ligga runt 0 grader. Inte under men strax över. Ligger den högra så kör du för mycket luft.

Ta hjälp av någon elkunnig kompis så fixar ni denna kontroll lätt. Din servicegubbar behöver du ta i örat. Har du ingen manual finns den på www.nibe.se.

Men glöm för Guds skull inte att stänga av strömmen!
 
Redigerat:
Nu har jag nästan INGEN erfarenhet av detta, men:

Stryp ventilerna rejält, det skall helt klart inte dra så att dörrarna är svåra att öppna, det är ju HELT GALET. Skulle tro att ni ganska omedelbart får varmt i rummet. Blir det inte bra kan nu ju alltid ställa tillbaka dem till nuvarande läge.

SEDAN skulle jag inte betala ventilationsfirman 3500 för att fixa till det dom tidigare gjort fel.

OCH, när dom kommer skall ni begära att dom mäter flödena, inte bara gissar.
 
Stryp absolut inte ventilerna, då förstärks problemet !!!! Däremot skall avluftsfläkten ställas ner till rimligt värde - då minskar kallraset från ventilerna. Dessutom kommer elförbrukningen att minska. Ni har ju uppenbarligel bott i en vindtunnel mer eller mindre.

I mitt hus på 110 kvm gör jag av med 5.500 kWh i uppvärmning. Utöver detta tillkommer allmän hushållsel med 5.000 kWh totalt ca 10.500 kWh.
 
Vi har oxå en Nibe 310P. Filtret i den skall rengöras typ var 3:e månad, tallriksventilerna skall tas ned å rengöras några gånger om året de oxå. Det gör man enkelt själv.

Vi bor på 120 kvm å har ca 14-15.000 kWh total elkonsumtion om året.

I vår familj har vi inga kalla näsor eller fingrar, det skall man inte behöva ha.

Tycker sen att du skall sluta serva Niben med firma. Lär dig de där enkla grejerna som jag skrev ovan så räcker det gott å väl. Det som R Göran skrev om elkopplingar å dylikt är mer än överkurs.

Kommer inte ihåg om vi fått svar på om elementet i barnens rum va varmt?
 
Jag tittade i manualen på nibe hemsida, och det är som R Göran säger, man måste koppla om en kabel för att sänka varvtalet på fläkten, från fabrik är den satt på högsta varvtal.

Anledningen till att det blir kallare i ett rum än dom andra är för att luften tar den enklaste vägen som finns, och det ska vara genom till-luftventilerna, men om dom inte räcker till så sugs det in luft på andra ställen också, så som i skarvar i vindpappen, och eftersom det är svårast att få det tätt (och vindpapp spricker lättast) i hörn och anslutningar mellan vägg och tak/golv, så är det där du får in luften.

Någonting är såklart fel i barnens rum, men ifall det är så pass allvarligt läckage att det motiverar att börja riva väggarna, det är en annan fråga.

Undertrycket måste fixas först, sedan får man kontrollera temperaturen igen, har ni tur så räcker det.

Ni kan testa att stänga av frånluftvärmepumpen och se ifall det blir varmare i barnens rum, eller ifall draget runt fönstret försvinner, det ska även blir lättare att öppna ytterdörren när värmepumpen är avstängd :)

Besiktningsgubben ni hade på besök skulle självklart förstått vad felet kunde bero på, och gjort lite experiment med värmepumpen när han ändå var på plats, men hans slutsats att kontakt med ventilationskunnig är det ända sättet att lösa problemet håller jag fullständigt med om.

Vad har ni för typ av serviceavtal på värmepumpen och när var dom på besök senast?
Har du några protokoll från senaste besöket?, det borde isåfall gå att utläsa vad dom gjort för kontroller och åtgärder, och en flödeskontroll och justering borde vara standard tycker jag.

Det kan vara så illa att värmepumpen skulle justeras när den installerades, men att det aldrig gjordes, och efter det har ingen brytt sig om att justera den eftersom husets volym inte har ändrats, utan allt som gjorts sedan dess har varit rengöring och filterbyten.
 
R Göran skrev:
Stryp absolut inte ventilerna, då förstärks problemet !!!!
Det jag menade var att endast strypa ventilerna i det rum som är för kallt, inte i de övriga. Det verkar ju finnas en obalans mellan rummen. Fläkten måste givetvis ställas ner, helt klart.
 
OK! Då är vi överens.
 
mycke_nu skrev:
Nu har jag nästan INGEN erfarenhet av detta, men:

Stryp ventilerna rejält, det skall helt klart inte dra så att dörrarna är svåra att öppna, det är ju HELT GALET. Skulle tro att ni ganska omedelbart får varmt i rummet. Blir det inte bra kan nu ju alltid ställa tillbaka dem till nuvarande läge.

SEDAN skulle jag inte betala ventilationsfirman 3500 för att fixa till det dom tidigare gjort fel.

OCH, när dom kommer skall ni begära att dom mäter flödena, inte bara gissar.
Nej nej.. stryper man ventilerna så kommer undertrycket att öka, och ännu mer luft kommer sugas in på ett okontrollerat sätt genom otätheter.

Men du har rätt i att ventilationsfirman borde ta på sig att fixa en injustering gratis, lite beroende på vad det står i serviceavtalet.
 
Fast det bör fungera utan att Niben är nedställd, iaf hyffsat. Vad står pannan (manometern) på för tryck när det står typ 151, 152, 153 (temp) i displayen (alltså normaltemp).
 
Min erfarenhet är då jag även brukar elda i en öppen spis att det blir mycket svårare att slippa inträngande startrök i läge 140 Volt. Går jag ner till 115 Volt (det lägsta) går det mycket bättre. Dock i den lägsta hastigheten på avluften så brukar temperaturen sjunka till -5 grader, vilket gör att pannan måste avfrosta då och då. Det senare är inte att rekommendera. Man brukar ta in sk specialister som med hum hum och konstiga apparater och fakturor, ställer in "rätt" värden på ventilationen men det som egentligen endast behövs är att kolla (på Niben) kanal 5 att tempen är något högre än noll. När kompressorn gått en stund!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.