Hej.

Jag funderar på att köpa en motorsåg för att kapa ved för uppvärming. Jag är relativt ovan vid motorsåg, har tidiagre kört med elkedjesåg men den är nu trasig.
Kommer kapa upp ca 25-30 kubik per år.

Har ni något att rekomendera som är prisvärt? Min tanke är att sågen ändå ska väga lite eftersom det är vedkapning så sågen får arbeta, eller är jag ute och cyklar.?

Jag har kikat på Jonsered cs 2245s, den verkar ok, lite mer lågvarvig än Hq. Tycker dock att prislappen är lite i högsta laget. (tänkte försöka hitta någon med bra pris när dom kör lite rea på årets modeller)
Har kikat lite på begagnat men det vore skönt att får garanti på sågen.

Tacksam för tips.
 
Till skillnad från vad många tror så är vedkapning det som sliter allra mest på en motorsåg.
Så mitt råd är att inte ta en för billig eller liten såg.
 
Hva 55 ska vara en klassiker för ved. Men för så små volymer måste väl en elsåg vara perfekt?
Se till att köpa ett märke som det finns service/reservdelar till i närheten.
 
Tycker elsågen (Jonsered) var lite för klen och vägde ganska lätt, man fick jobba mycket med armarna och blev snabbt trött. (den vibrerade ganska mycket oxå). Känns som lite mer frihet utan sladd, tyckte den var ganska mycket i vägen.. kanske dålig planering..
 
Jag skulle också säga att till vedkapning och om du inte behöver mobiliteten så är en bra elsåg klockrent.

Har själv flera sågar men vår Stihl MSE200 är den som oftast kommer fram. En bra och smidig elsåg som ändå har styrkan och hållbarheten för tyngre arbeten som just vedkapning. Har själv kört 35-40 kbm per år i några år nu utan problem.
 
Jag håller med Kinglolle. Stihl har också en ännu kraftigare, MSE 220, med 2,2kW motorstyrka. Om du håller kedjan hyggligt skarp kommer den att kapa stammarna som smör. Om du ändå vill ha en bensinare, så köp en med stor cylindervolym som sagt, för vedkapning plågar motorsågar rejält.
 
Pongu skrev:
Jag håller med Kinglolle. Stihl har också en ännu kraftigare, MSE 220, med 2,2kW motorstyrka. Om du håller kedjan hyggligt skarp kommer den att kapa stammarna som smör. Om du ändå vill ha en bensinare, så köp en med stor cylindervolym som sagt, för vedkapning plågar motorsågar rejält.
Jag har lyxen med en riktigt bra handlare så jag fick låna hem en jonsered elsåg plus Stihl MSE 200 och MSE 220 i nån dag. Jag fastnade för 200:an då den större blev tyngre och klumpigare utan att tillföra nåt mer för mig (har inte behov av mer kraft. Från 200 modellen o uppåt får man den smidiga automatsäkringen plus sedvanlig kvalitet och en vettig oljepåfyllning, smidiga kedjebyten mm
 
Jag kanske borde kika på en bra elsåg oxå. nackdelen är väl om man skulle ge sig ut i skogen och kapa lite träd. jag var idag till en lokal handlare och kikade på två Hq samt en jonsered och jonsereden valde jag bort direkt. den låg inge bra i händerna, Hq hade bättre ergonomisk utformning av handtagen. ena modellen var en 55a och vad jag förstår så ar den utgående,den kändes smidig men lite gammal, en slitvarg sa handlaren, den kostade 4400kr (nedsatt från 5400). Den andra var en 445 e-series trio brake , lite mordernare med 3kedjebromsar mm som kändes tryggt, smidig kedjejustering oxå, den kostade dock 5600kr.. någon som har något tips?
 
Ja att köp en bensinare i sådana fall. Har du de tankarna att ev behöva ta med den så är elkedjesåg kört och inte tillräckligt allround.

Jag har ju 2 andra bensinare så just till ved kör jag el men till kvistning eller för att röja tex så åker ju bensinarna fram.

Jag håller Stihl och Huskvarna högt och hade valt den av de modellerna som passar mig bäst hos en bra lokal handlare precis som du verkar göra.

Gissar jag rätt så lär du inte byta motorsåg alltför ofta så ta den med de finnesser o styrka du vill ha, snåla inte för mellanskillnaden utslaget på driftlängden är försumbar
 
En kombination av såg och kedja som minimerar kastrisken är också bra om man är ovan vid att använda motorsåg.
 
Om man är ovan med motorsåg är man förmodligen även ovan med kedjeslipning. Jag jobbar med motorsåg och kan slipa men har ändå lämnat in kedjor för maskinslipning ett par gånger och det blir verkligen sjukt vasst!
Kostar 40-50 kr men man tjänar in det i tid direkt :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Sök på "stihl motorsåg" så hittar du ett par bra trådar med inköpstips....
 
Ett bättre begagnat proffssåg, Husqvarna eller Sthil kan vara en bra början.

Men glöm för all del inte säkerhetsutrustningen, sågskyddsbyxor, skyddsstövlar, hjälm.

Och om du är ovan med motorsåg så tycker jag att det kan vara en bra ide att gå en kurs, din lokale handlare bör veta om det finns någon lämplig kurs i ditt område, Studieförbundet Vuxenskolan, eller LRF kan ha koll dom med.
Då lär du dig säkerhet, arbetsteknik, och skötsel av sågen.
 
Ingen rekommenderar en vedsåg, hur kommer det sig? Jag har kört med motorsåg på vedbacken i några år, men funderar på att gå över till en vedsåg/vedkap. För och nackdelar?

Största nackdelen med en bensinare tycker jag är ljudnivån och bensinångorna, även om man kör på miljöalternativ så luktar det en del, istället för virke, kåda och frisk luft...

/Kilensnickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.