Hallå! Mitt första och inte alledeles oviktiga inlägg i forumet.

Vi bor i ett 1 1/2 vånings radhus och bestämde oss för att anlita en byggfirma, med gott rykte, att ta bort en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Tillsammans med byggfirman kom överens att vi skulle använda oss av stålbalk och de mätte och räknade. Väl medvetna över det påkostade badrummet som ligger just ovanför väggen.

Jag kan inte vara hundra men jag är i stort sätt säker på att direkt efter det att jobbet var gjort så gick det väldigt trögt att stänga dörren uppe in till badrummet. Vi letade vidare och har hittat två sprickor i kakelfogen ovanför dörren. Jag märker också längre in i badrummet att duschdörren tar i där den förr gled förbi. Golvet har således satt sig ca en eller två mm.

Om detta nu hände i direkt samband med rivningen så bär förhoppningsvis balken upp väggen nu utan att röra på sig mer och då behöver det inte bli några problem av detta. Huvudvärken sitter dock där om rummet ska röra på sig ännu mer och orsaka mer skada i badrummet.

Jag har påtalat detta för bolaget som har lovat att titta på det till veckan. Jag har ännu inte betalat räkningen för jobbet men måste betala den senast på onsdag.

Badrummet är nyrenoverat och utfört av privatperson men med fullständig dokumentation med bilder osv. Huset är nyköpt och besiktiningsmannen hittade väldigt få brister i rummet.

Vad bör jag göra i denna situation? Är jag skyddad om något händer av försäkringsbolaget (folksam)? Har bolaget något ansvar/ skyldighet?

Väldigt tacksam för alla svar!

/ Orolig
 
Om du med folksam menar ditt hemförs. bolag så har de med stor sannolikhet inget som täcker skador på huset som uppstår pga. byggnadsarbeten. Däremot har du rättskydd om det skulle gå så långt att du måste stämma byggfirman.

Det finns försäkringsbolag som har tilläggsförsäkringar som täcker vissa byggmoment, men jag har dålig koll på vad som täcks.

Försäkringsmässigt så är det snarare byggfirmans ansvarsförsäkring som kan bli aktuell.

Om vi tittar lite på vad som faktiskt har hänt: Har du fått någon form av konstruktionsunderlag från firman? Vilka punkter fanns det i kontrollplanen från bygglovet?

Även om balken är korrekt dimenionerad och ev. korrekt monterad så finns det risk att uppläggningspunkterna inte var tillräckligt stabila.
 
Redigerat:
Är det inte väldigt, väldigt svårt att ta bort en bärande vägg, ersätta med stålbalk och tro att man inte ska påverka det som är ovan någonting ???
Att man skulle få exakt samma styvhet utmed hela taket som tidigare känns som en utopi. Har inte byggfirman som gjort avlastningen "friskrivit" sig från mindre påverkan på ovanvåningen ?
Tyvärr är det väl så att det är det som inte syns som är farligt. Typ tätskikt i skarvar mellan vägg/golv i duschutrymmen.
 
Det är så dags nu men jag har läst på lite och insett att vi kan vara i stora problem.

Jag är grön och vet väldigt lite men av vad jag kan förstå så har vi inte fått något konstruktionsunderlag. När vi kontaktade byggfirman kom de och mätte och kontrollerade. Efter några dagar fick vi sedan en offert där det står vad som ska göras och vad som ingår i priset. Något bygglov visste vi inte att det krävdes och blev heller inte informerad om. Jag har dock läst nu i efterhand att det skulle utfärdats.

Så det saknas bygglov plus konstruktionsunderlag för det redan utförda arbetet. Mardröm.

Jag tror på din teori om uppläggningspunkterna. Jag reagerade också på att de var för långt ifrån väggen.
 
Självklart böjer sig en stålbalk när man lägger på en last, det måste du räkna med. Däremot behöver du inte vara rädd för att den fortsätta att böja sig mer, den risken är väldigt liten om balken är dimensionerad korrekt.

När väl balken och/eller dörrarna är justerade och kaklet omfogat tror jag inte att du behöver bekymra dej mer.
 
largab skrev:
Är det inte väldigt, väldigt svårt att ta bort en bärande vägg, ersätta med stålbalk och tro att man inte ska påverka det som är ovan någonting ???
Att man skulle få exakt samma styvhet utmed hela taket som tidigare känns som en utopi. Har inte byggfirman som gjort avlastningen "friskrivit" sig från mindre påverkan på ovanvåningen ?
Tyvärr är det väl så att det är det som inte syns som är farligt. Typ tätskikt i skarvar mellan vägg/golv i duschutrymmen.

Nej de har inte friskrivit sig från nånting som jag känner till. Hur skulle en sån friskrivning se ut?

Jo jag är väldigt bekymrad för det du beskriver i duschutrymmet. Skulle allra helst göra om duschutrymmet för att slippa ha magont inför en dusch. Men jag vet inte om jag oroar mig för mycket. Vet ej heller vad det skulle bli för kostnad. Just nu har jag i alla fall inga sprickor i fogen i duschutrymmet. Sprickorna är ovanför dörren en meter bort
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Självklart böjer sig en stålbalk när man lägger på en last, det måste du räkna med. Däremot behöver du inte vara rädd för att den fortsätta att böja sig mer, den risken är väldigt liten om balken är dimensionerad korrekt.

När väl balken och/eller dörrarna är justerade och kaklet omfogat tror jag inte att du behöver bekymra dej mer.
Tack för den trösten och hoppas på det. Jag är inte orolig för balkens dimensioner då de beräknade för 5 meter men blev sedan, på plats, tvungen att kapa ner öppningen till 4 m pga vattenledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.