Hej alla.

Tänkte se hur många som dumförklarar mig med följande inlägg.

Jag tänkte fräsa spår för LK vattenburen golvvärme i befintliga spånplattor (22mm).
Hela ytan är ca 80 m2 och totala spårlängd ca 440m. Tänka skaffa en Festool OF 1400 med diverse styrskenor frässtål osv.

Några kommentarer?
 
Vilken dimension på rören pratar vi om? 8 eller 12mm?
Är spånplattan det enda golvelement som ligger på bjälkarna?
 
Det är 16mm. Enligt ritningen ska det bara finnas 50mm regel och sedan 22mm spån.

Man läser ju både ris och ros om att fräsa egna spår här på forumet.
Skulle bara vilja få en uppskattning om det kommer att ta 20 eller 100 timmar.
 
Har jag förstått dig rätt nu? Du har 22mm spån direkt på reglarna, som ett undergolv. I detta tänker du nu fräsa ned 16mm? Det innebär att du då bara har 6mm kvar. Om det är så kommer du kraftigt försvaga konstruktionen.

Har du funderat på att, istället för att fräsa, lägga rören direkt på nuvarande spån, och såga ut nya "remsor" av 16mm spån som du sedan placerar ut och fäster mellan rören?
 
Men vad blir skillnaden om man köper Lk Heatfloor 22 och lägger på reglarna. Det är ju också 22mm spån med frästa spår som de rekommenderar att lägga direkt på bjälklaget.
 
Jag överdrev lite kanske. :)
Men jag är generellt allergisk mot att försvaga befintliga konstruktioner, och då inklusive LK´s lösning. Sviktande golv är inte så roligt. Nu säger jag inte att det kommer att svikta men du ökar på risken.

Om du inte tycker att det gör så mycket att bygga på golvet med 16mm på höjden, är lösningen med att såga remsor åtminstone betyyydligt snabbare, än fräsmetoden. :D
Dessutom får du ett stabilare golv.
 
Håller absolut med dig, sviktande golv vill man inte ha. Problemet är att vi inte kommer att lägga golvvärme i köket ännu så att bygga på resterande golv skulle innebära en skillnad på ca 27mm(Kährs parkett 15mm + spån 16mm - plastmattan som ligger i köket). Givetvis fräser vi tvärs reglarna.
 
Något att fundera på med andra ord. ;)

Men om du ändå tänker lägga in värmeslingor i köket lite senare är 27mm inte så farligt under en övergångsperiod. Det går att göra övergången snygg och smidig.

Tänker på hur vi har det hemma hos oss, där råder det motsatta förhållandet. Köksgolvet är 30mm högre än omgivande golv, men med en snygg "trappövergång" tänker man inte på det. :)
 
Funderar oxå på detta, har ett hjältevadshus björken och vill ersätta radior i hall och kök mot golvärme och klinkers vill helst inte bygga för mycket på höjden. funkar fräsa ur golvspånen och sen flytspackla eller 1 lager gips?
 
Jag gjorde som raceman föreslår.
Sågade remsor av 16mm spånskiva. 30 cm breda.
Sågade även ut böjar och lade på in och utsida.
Ska försöka komma ihåg att bifoga bilder när jag kommer hem igen så att det blir lite bättre förklarat.
Jag har 22 mm spån på golvreglarna och sedan dessa 16 mm remsor.
Uppepå detta har jag 0,7 mm eller om det var 0,8 mm plåt som ligger löst uppepå slangar och 16 mm spån.
Över allt detta har jag även lagt ett lager 10 mm flytande spångolv som jag limmat i sponten.
Det funkar skapligt men var mycket jobb. Mycket sågdamm blir det.
 
Vill gärna se lite bilder på de som höjt golvet 22mm eller de som fräst ut 22mm. Står inför samma sak nu. LK golvvärme på övervåningen (100m2) och vill lösa de så bra som möjligt. När ni höjer golvet, har ni höjt dörrarna med? 22mm blir en rejäl höjning. Med vänlig hälsning, Johan
 
  • Gilla
Jonas1991
  • Laddar…
Om man inte kan roa sig på anat vis, så går det alldeles utmärkt att fräsa spår i befintligt spångolv men fräs tvärs bjälkarna för annars går det åt skogen. Använd rätt frässtål så plåtar och slang kläms i spåret annars så måste man fästa dessa också.
 
bild4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade inte tillgång till bättre bilder just nu men här kommer två i alla fall. Då frässtålen inte håll för att fräsa våra 440 m så körde vi först tre spår med en sänksåg i spånskivan. Vi valde golvvärme från LK Systems som hade oerhört bra support och reviderade våra ritningar ett antal gånger då vi upptäckte att bjälkarna låg inte som vi trodde först. Köpte tre frässtål direkt från dem också så att plåtarna passade perfekt. Fick åka och slipa om dem en gång då vi körde slut på dem rätt snabbt. Kan rekommendera överhandsfräs från Festool modell större med lång styrskena.
 
  • Gilla
Älvkullen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.