Hej! Är det nån som har nån bra idé på hur man kan förbättra denna trapp. Vi vill ta bort garderoben men då finns ingen spaljé bakom, annars hade vi kunnat måla den. Trappens balkar är gulvita o inte alls snygga, vi skulle gärna hafiltklädda steg men det blir väl konstigt i denna öppna trapp? Vi kan bara inte komma på HUR vi ska göra, det lutar åt en helt NY trapp... Våra grundfärger kommer vara vitt, svart och grått, detta är EJ den inredning vi kommer ha.
 
  • FUBB1VBO_q120_w800_mFile_cmOnlyScaleDown - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan du bestämmer dig för färger så måste du ha klart för dig vilken stil du vill jobba med.
Luftig modern trappa
Furu i spalje, tak o dörrar
Målad bröstpanel.
Melerat golv.

Denna blandning skär sig fruktansvärt.
 
Man skulle kunna skippa spaljén, måla vangarna vita och lägga eksteg samt även byta handlederna mot ledare i ek. Jag har själv gjort denna manöver för ca ett år sedan. Jag behöll dock spaljen pga småbarn...
 
Ta bort garderoben och spaljén och sätt dit ett smidesräcke istället.
Vill du ha kontakt med en kanon smed i Uppland kan du skicka ett PM till mig.
 
Jag skulle måla tak, spaljé och räcke vitt, och slipa och mörkbetsa trappstegen.
 
Nu är ju alltid smaken olika..

Men den där trappen ser konstig ut med spalje, det ser ut som att det "ska" vara en trapp i modern stil, fast man har kryddat med furuattiraljer, jag tror på Enk Projektets plan tillsammans med Tulip1973's ideer.
 
Jag tror också på att ta bort spaljé och garderob och sätta upp nåt i mnetall istället. Vitmåla eller vitlasera all furu (även byårm om ni inte byter ut den). Mörkbesta tycker inte jag är nån bra idé.

Byrån kan stå mot det nya räcket elelr lnägst in där tavlorna hänger (om ni vill ha spegel över), så kan hängare vara där byrån står.
 
TACK för alla svar! =)
Vi planerar för ett mörkgrått klinkergolv och möbler i vitt (ev nåt svart). All furu som blir kvar, (t.ex. tak) kommer målas vitt, panelen kanske rivs. Gillar idén med modern finisch, vita väggar och mörka trappseg. Ska fundera på räcke i smide men föredrar kanske nån form av stål/glas då... Har nog lite svårt att visualisera hur det kan se ut, det känns "spretigt" som det ser ut nu, vill ha det "enkelt o rent". Så om nån har nån bra inspirationsbild vore det inte fel! =)
 
Jag håller med om att förutsättningarna är bäst för ett modernt stuk IOM trapperns utformning.

Hade jag varit i er sits hade jag utgått ifrån dom klinkers ni kommer att sätta mörkgrått.
Måla väggar o tak i vitt
Behåll bröstpanelen men måla det i en grå nyans som ligger mellan golvet och vitt.
Behåll garderoben, förvaring behövs alltid, men måla dörrar i samma nyans som bröstpanelen.
Måla trappstegen i samma nyans som klinkergolvet.
Trappvangarna får gå i panelgrått.
Måla väggen under räcket i panelfärg och ovanför i vitt.
Ni behöver fortfarande klädavhängning men den kan vara fristående.
Tanken med glas istf spalje är smakfull men spaljen kan stå kvar om den målas i panelfärg.

Efter detta så behövs lite färg, rött tex, och här finns alla möjligheter att leka med byrå, klädavhängning, skoställ och trappräcke.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.