Snyggt! Grymt sugen man blev nu! Ska titta lite på kringutrustningen.
 
Jag har valt att använda trådlösa temperaturlogger för att det inte, på ett estetiskt sätt, går att förlägga en ledning till övervåningen från källaren. Men om det går att exportera data från Websidan till Excel kan jag sammanföra egergi och temp där.

Frågan är nu om det går att Exportera till Excel?

Jag glömde att fråga om möjligheten att ansluta via WIFI av samma anledning som temperaturlogger?
 
Kan tillägga att det är en Logger 2020 jag tänker köpa och koppla två elmätare till som mäter mina luftvärmepumpar. Jag tänker använda mig av webtjänsten.
 
Rooney skrev:
Kan tillägga att det är en Logger 2020 jag tänker köpa och koppla två elmätare till som mäter mina luftvärmepumpar. Jag tänker använda mig av webtjänsten.
Med en 2020 och en Kamstrup till varje pump har du ju alla förutsättningar att bli en riktig stor-loggare! :)

Har du en mätare på vv-beredaren redan..? ;)
 
Pongu skrev:
Med en 2020 och en Kamstrup till varje pump har du ju alla förutsättningar att bli en riktig stor-loggare! :)

Har du en mätare på vv-beredaren redan..? ;)
Nej, men det är nog bara en tidsfråga. :D
Jag tänker iaf logga utomhustemperatur och inomhustemperatur med luftfuktighet.

Vad betalade du för din Kamstrup? :)
 
Pongu skrev:
Om jag köper en logger kommer jag att ansluta den till mitt ADSL-modem via en Wifi-accesspunkt, liknande denna:
[länk]
Låter som en framkomlig väg. d^_^b
 
Rooney skrev:
Nej, men det är nog bara en tidsfråga. :D
Jag tänker iaf logga utomhustemperatur och inomhustemperatur med luftfuktighet.

Vad betalade du för din Kamstrup? :)
Minns ej, det var fyra år sedan. Men den var extremt lätt begagnad (1000 kWh eller liknande), så jag vill minnas att det var billigt.
 
Om du verkligen är intresserad av att logga-styra-fixa-dona och är beredd att betala lite pengar så kan kanske en (begagnad) Netbook med SSD (flashdisk, istället för mekanisk hårddisk) kan vara nåt? Om jag fattat rätt så har de nya netbook'arna mekanisk hårddisk, därav att jag föreslår en begagnad. En variant skulle annars vara en som kan boota på USB (det kan väl alla?) och köra allt från en USB-sticka. Visst, en mekanisk disk kan mycket väl fungera fint i flera år men nåt säger mig att en flashdisk ändå är bättre i ett sånthär fall.

Exempel:blocketsöking på "Eee". Givetvis måste det inte vara just en Eee, det kan lika gärna vara nåt av de andra fabrikaten.

För en tusenlapp eller två så får du då en burk som drar rätt lite ström och som har inbyggd "UPS" eftersom batteri ingår, och där du kan köra alla möjliga och omöjliga loggfunktioner.

Komplettera med en vettig 3G-dongle ihop med rätt mjukvara så borde den både kunna skicka SMS-larm vid vissa kritiska nivåer på det ena eller det andra, och också kunna ta emot anslutningar så att du "ringer upp" den med datasamtal, så du kan ha ett kontantkort som bara behöver fyllas på så sällan man behöver för att kortet inte ska stängas av på grund av inaktivitet. (Då kan du iofs lika gärna programmera den så att den sänder SMS så ofta att den lagom gör slut på kontantkort-potten i den takt den minst måste fyllas på, eller nåt sånt)

Om du är lite händig så skulle du dessutom kunna skruva bort skalet på skärmen och delar av resten av burken så att skärmen snyggt går att montera på insidan av en panel, så har du värsta deluxe-fullgrafiska färgskärmen som kan visa "hus-status" o.s.v....

Ettt tips vad gäller att dra kabel estetiskt är att sista utvägen är att dra kabel utvändigt på ett hus. Nackdelarna är väl bland annat att jag antar att det kanske kan bli lite känsligare för åska (???) och det är jobb att borra i väggar och täta efteråt. Borrar som når genom en hel vägg är dessutom ofta grova nog för 230V-installationskablar vilket ofta är rejäl overkill för styrkablar, så man får nog fixa-dona lite för att tätningen ska bli bra.
 
yxis skrev:
Om du verkligen är intresserad av att logga-styra-fixa-dona och är beredd att betala lite pengar så kan kanske en (begagnad) Netbook med SSD (flashdisk, istället för mekanisk hårddisk) kan vara nåt? Om jag fattat rätt så har de nya netbook'arna mekanisk hårddisk, därav att jag föreslår en begagnad. En variant skulle annars vara en som kan boota på USB (det kan väl alla?) och köra allt från en USB-sticka. Visst, en mekanisk disk kan mycket väl fungera fint i flera år men nåt säger mig att en flashdisk ändå är bättre i ett sånthär fall.

Exempel:blocketsöking på "Eee". Givetvis måste det inte vara just en Eee, det kan lika gärna vara nåt av de andra fabrikaten.

För en tusenlapp eller två så får du då en burk som drar rätt lite ström och som har inbyggd "UPS" eftersom batteri ingår, och där du kan köra alla möjliga och omöjliga loggfunktioner.

Komplettera med en vettig 3G-dongle ihop med rätt mjukvara så borde den både kunna skicka SMS-larm vid vissa kritiska nivåer på det ena eller det andra, och också kunna ta emot anslutningar så att du "ringer upp" den med datasamtal, så du kan ha ett kontantkort som bara behöver fyllas på så sällan man behöver för att kortet inte ska stängas av på grund av inaktivitet. (Då kan du iofs lika gärna programmera den så att den sänder SMS så ofta att den lagom gör slut på kontantkort-potten i den takt den minst måste fyllas på, eller nåt sånt)

Om du är lite händig så skulle du dessutom kunna skruva bort skalet på skärmen och delar av resten av burken så att skärmen snyggt går att montera på insidan av en panel, så har du värsta deluxe-fullgrafiska färgskärmen som kan visa "hus-status" o.s.v....

Ettt tips vad gäller att dra kabel estetiskt är att sista utvägen är att dra kabel utvändigt på ett hus. Nackdelarna är väl bland annat att jag antar att det kanske kan bli lite känsligare för åska (???) och det är jobb att borra i väggar och täta efteråt. Borrar som når genom en hel vägg är dessutom ofta grova nog för 230V-installationskablar vilket ofta är rejäl overkill för styrkablar, så man får nog fixa-dona lite för att tätningen ska bli bra.
Tack för allt engagemang, men:
Jag vet inte om SSD har med detta att göra, men jag skriver just nu på en Samsung 900X3A med SSD. (En ypperlig dator som rekommenderas)
Jag vill inte behöva fixa med datorer som behöver autoboota efter strömavbrott vilket förekommer i Skärgården.

Larmet och fjärrstyrning har jag redan via en programmerbar Googol T1 fjärrstyrning/larmsändare som vi haft i 9 år. Den mäter inne- och utetemperatur och slår av Elvärme och Vatten. Tyvärr verkar det svårt att styra den nya värmepumpen med annan teknik än en separat fjärrstyrning på emulerar fjärrkontrollen via SMS-kommandon. http://www.slksys.com/sv/produkter/googolt1/index_googolt1.html

Att lösa kabeldragningen med att förlägga kablarna på utsidan av fasaden är som att gå ur askan in i elden. Vårt hus är byggt 1927, med vacker liggande originalpanel och ligger i en by som är klassad som "av stort kulturhistoriskt värde", så det blir inga kablar för temperaturmätningar på fasaden.
 
Pongu skrev:
Och ännu lite dyrare, men verkar rätt läcker!
[länk]

(Nej, jag är inte sponsrad av energibutiken, men jag har beställt därifrån och är mycket nöjd med priser och service)
Nu har jag hittat information om EliQ och det går faktiskt att exportera data från det till Excel!
Tillsammans med min ABB Odin kommer det bli en perfekt lösning för mina behov.
Tack för alla synpunkter och idéer.
 
MB77 skrev:
Web-tjänsten är busenkel, i och med att man använder bus-kabel så blir det inte så mycket kabel man kan tro.

Ja, bara att plugga in i nätverksuttaget på Logger2020.

Se denna länk, är till min publika sida på web-tjänsten.
[länk]
Vill också ha en sådan sida.......

Vad kostar det att få sin data på en sådan web-tjänst, förutom inköp av en E-logger???
 
roli skrev:
Vill också ha en sådan sida.......

Vad kostar det att få sin data på en sådan web-tjänst, förutom inköp av en E-logger???
Det fina är att den ingår när man köper Logger2020 :wow:

Systemblid skapa man själv och laddar upp.

Det finns sedan en massa mer tillbehör att köpa till. Det som jag håller på med nu är en fuktmätare på vinden, som ska publicera en graf över om det finns risk för påväxt eller inte.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.