Hej,

jag planerar att ta bort den delen som är markerad med rött på ritningen nedan. Hur vet jag om den är bärande? Den ritning jag har fått är den som fanns att få tag i på byggnadskontoret. Dock fanns det en till där hela huset var utmarkerat i sektioner. Där var min lägenhet utmärkt med dom väggarna som på denna ritning är lite tjockare.

Den vägg jag vill ta bort en bit av är 1cm puts 15cm tegel och 1cm puts, dvs 17cm tjock. Jag bor på första våningsplanet och har källare under mig samt 2 våningar plus vind ovanför. Samma operation har gjorts två hus bort men husen är inte exakt identiska så det hjälper väl inte så mycket igentligen.
 
  • 2011-11-28 09.00.31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut av ritningen att döma att dom tjockare väggarna är de som bär.
 
martinlyden skrev:
Ser ju ut av ritningen att döma att dom tjockare väggarna är de som bär.
Ja, precis så har jag också resonerat. Men brukar inte väggarna som inte är bärande vara utmärkt på annat vis? Typ skuggade?
 
En innervägg på 17cm låter lite som att den skulle vara bärande - Rev ett par inneväggar i förra veckan i ett hus från 50 talet. Ca 11cm tjocka och med telegel, dvs inte bärande.

Det där borde du verkligen undersöka djupare. 17cm tjock så skulle jag vilja tro att den fyller mer syfte än bara som innervägg...

Men jag håller med, det ser ut på ritningen som att ytterväggar bär.
 
Operationen utfördes och det gick bra.
 
  • Gilla
PH62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.