Hej

Håller på att renovera ett rum i källaren.
Lagt nytt golv med platonmatta mot plattan!

Nu till väggarna, en 2cm luftspalt mellan plåtreglarna samt betongväggen, på betongväggen har jag ett element i dagsläget. Jag har tänkt bygga väggen i linje med elementets utsida, alltså kommer större delen av elementet vara på insidan av den nya gipsväggen!

Elementet är vattenburet, där av att jag inte kommer flytta det... samt att jag vill ha en högre temp mot källarväggen så att fukt minimeras!

Detta kommer medföra att källarväggen alltid kommmer vara varmare på insidan än källarväggens utsida samt att detta kommer bli ett "stort" cirkulationshål runt elementet då det ej kommer bli tätt utan jag kommer bygga med någon typ av galler!

Ska jag ändå inte lägga i isolering i den nya gipsväggen?
Självklart kommer jag ha luftade lister vid golv och tak!
 
Varför kan du inte flytta det bara för att det är vattenburet?
 
Men varför vill du isolera? Du skickar ju ändå ut värmen bakom isoleringen med din lösning så jag förstår inte vad du har att vinna på att isolera?

Min personliga åsikt när det gäller källare och isolering är att antingen isolerar man från utsidan, eller så skiter man i det.
 
Exakt. Tappa systemet och montera rörkrökar så att radiator kommer ut en bit från väggen. Det ser ju inte klokt ut att bygga in radiatorn i väggen.
 
Det ska väl inte vara ngt problem att flytta.
Vill dock ha värme mot ytterväggen för att minimera fuktbildning.
Vill även ha en rak linje (väggen) då rummet ska användas till hemmabio. Blir betydligt snyggare om jag "trollar bort" elementet. Klart jag kommer få ut mindre värme i rummet, men samtidigt kanske jag slipper fukt och ev mögel!
 
Jag vill isolera för att få ett bättre ljud i rummet samt för att få bort den värsta kylan från ytterväggen mot den nya väggen.
 
Du vill få bort kylan, men samtidigt leder du bort en väldigt stor del av värmen bakom den isolerade väggen? Jag tycker att det verkar lite snurrigt...

Det finns akustikskivor att köpa om det är ljudet du vill förbättra.
 
Så du tycker det är bättre att riskera att få in fukt bakom den nya väggen? Då elementet alstrar mkt värme kommer luften cirkulera mer samt torka ut ev fukt på källarväggen.
Akustikskivor sätter man på andra sidan väggen..
Testa knacka på en vägg som är isolerad sen en vägg som är oisolerad, hör du någon skillnad?
 
Stålregelverk och gipsskiva är ju en så kallad "fuktsäker" konstruktion. Tanken är att du ska ha en fullgod dränering och isolering på utsidan. Fukten ska då vandra in upp genom golvet, under platonmattan och ut genom väggarna. Källarväggen kan alltså vara något fuktig, iom att du har luftspalt så gör inte detta något. Isolerar du på insidan sätter du detta ur spel. Dessutom bör det finnas risk för kondens på utsidan av gipsväggen om du värmer den från "baksidan".

Är du rädd för skramliga väggar kan du ju sätta dubbelgips, det blir stadigare.

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
 
Redigerat:
Jobo123 skrev:
Så du tycker det är bättre att riskera att få in fukt bakom den nya väggen? Då elementet alstrar mkt värme kommer luften cirkulera mer samt torka ut ev fukt på källarväggen.
Akustikskivor sätter man på andra sidan väggen..
Testa knacka på en vägg som är isolerad sen en vägg som är oisolerad, hör du någon skillnad?
Ja, men då är det ju avgjort! Du verkar ju ha bestämt dig för att detta är en bra lösning. Kör på...

(Ang. akustikskivorna har jag inte någonstans skrivit att de skall sitta mot betongväggen)
 
possum77 skrev:
Stålregelverk och gipsskiva är ju en så kallad "fuktsäker" konstruktion. Tanken är att du ska ha en fullgod dränering och isolering på utsidan. Fukten ska då vandra in upp genom golvet, under platonmattan och ut genom väggarna. Källarväggen kan alltså vara något fuktig, iom att du har luftspalt så gör inte detta något. Isolerar du på insidan sätter du detta ur spel. Dessutom bör det finnas risk för kondens på utsidan av gipsväggen om du värmer den från "baksidan".

Är du rädd för skramliga väggar kan du ju sätta dubbelgips, det blir stadigare.

[länk]
Tack för ditt svar!
Då vet jag att jag ska flytta ut värmekällan och hänga på den på den nya väggen istället och ej isolera!

Jag kommer regla cc40 för att få väggarna lite mer "stabila"
 
vad anser ni om att isolera väggara som ej är ytterväggar? Dessa väggar är i betong (tegel) så dom innehåller säkert en del fukt. ska man alltid undvika isolering i källarplan eller är det enbart mot ytterväggarna?
 
Jobo123 skrev:
vad anser ni om att isolera väggara som ej är ytterväggar? Dessa väggar är i betong (tegel) så dom innehåller säkert en del fukt. ska man alltid undvika isolering i källarplan eller är det enbart mot ytterväggarna?
Varför vill du isolera innerväggar?
Men visst går det. Jag skulle kört med plåtregel samt en luftspalt mot väggen. Brukar även lägga en syllpapp under plåtregeln.
 
För att minska ljudspridningen mot intilliggande rum!
Det blir påt och luftspalt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.