Håller på att bygga en groventre som sitter mellan hus och garage.
Har nu isolerat färdigt och det är dax att sätta upp osb skivor plus gips.
Frågan är nu om jag ska sätta plast på väggar och tak? Vart sätter jag plasten isåfall, direkt mot isoleringen eller mellan osb och gips?

Innan jag rev groventren (fuktskadad) så satt det plast i väggar och tak, ska jag göra likadant igen?

I resten av huset är det plast i väggar och tak och det kanske är bäst att fortsätta i samma spår?
Jag har mekanisk ventilation (endast frånluft) i huset och det är från tidigt 80 tal

Tacksam för hjälp!
 
Ja plasta mellan isolering och väggskivorna.

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Ola78
Vill du göra det riktigt bra så sätter du plasten mellan de bärande reglarna och ett sekundärt regelverk t ex 28*70 eller 45*45. Då kan du dra el och annat där utan att punktera plasten och skruva upp saker med minskad risk för punktering.
 
Vad händer om man punkterar platsen på för många ställer?
Känns som att skruvarna kommer gå igenom gips och osb en liten bit, tillräckligt mycket för att skada platsen
Den enkla lösningen är kanske att använda 5 mm kortare skruv??
 
Ola78
Plasten bör vara så tät som möjligt. Hål kan resultera i att varm inomhusluft kondenserar när den kommer ut i väggen och det blir kallare där vilket i sin tur kan ge upphov mögel, fuktskador och liknande. Jämför med en varm sommardag, då innehåller luften x% vatten, på kvällen innehåller den samma men luften blir kallare och faller då ut som fukt. Varm luft bär mer vatten än kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.