Hej

Ska hyra en fet Hilti bilmaskin för att bila ner en cementplatta - 2 x 1 m. Är lite skraj för vibrationer. Vilka vibrationsdämpande handskar är bäst?
 
Ska du bara hyra några dar är det ingen fara. Jag domnade bort 3-4dar i händer efter att ha kört med mycket vibrerande verktyg under en renovering som tog en vecka
Jobbar man konstant med vibrerande verktyg så får man tänka till lite mer
 
Känns ju inte som världen projekt precis. Folk har ju bilat sönder större rum än så.
 
Några specialhandskar för vibrationerna har jag varken hört eller tänkt tanken på. Däremot behöver handskarna vara slitstarka och tåliga för att ta rätt på materialet du bilat sönder. Jag har hyrt en Hilti 1000 för att bila bort avjämningsmassan i mina två badrum. 12cm tjockt och blivit 4st fulla släpkärror.

Värre verkar det bli att bila ur för nya avloppsrör i plattan från -62 som är armerad och har 20-25mm stora naturstenar. Det lilla jag bilat i den så fick jag lov att hyra en 30kilos makita. Tror det får bli att skåra med diamantklinga och sedan försöka bila ur för nya rören. Eller har någon förslag/ideer?
 
Du kanske kan hyra en Bosch GSH16-28 eller en liknande modell med vibrationsdämpning i handtaget så är det helt klart överkomligt vad gäller vibrationer.
Jag har bilat bra mycket mer än så med just en Bosch GSH16-28.

Bästa handsken? jag lägger min röst på Guide 580 - Billiga, slitstarka, bra grepp, sömlösa vilket eliminerar skavsår.
 
Vibrationshandskar gör lite eller ingen nytta, framförallt inte med såpass lågfrekventa maskiner som hilti 900-1000 eller motsvarande. Är det betong tjockare än 8-10cm och av hård typ kan det vara läge att hyra motorkap eller golvsåg för att lägga några snitt för att underlätta. Kör inte för långa perioder i sträck med bilmaskinen.
 
...och kom ihåg att ta av dig klockan. Jag har bilat sönder två stycken.
 
Prova att slå med slägga. Jag släggade upp 15kvm, gick oerhört mycket snabbare än vad det hade gjort med bilmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.