O
Jag har inte hittat någon lämplig kopplingslåda i plast trots att jag letat med ljus och lykta. De mått jag behöver finns helt enkelt inte.

En bekant som är plåtslagare har erbjudit sig att vika ihop en låda i precis de mått jag behöver. Så nu är frågan är det tillåtet att ha ett kopplingsutrymme i plåt?

Tanken är i så fall att inkommande slanger sätts med förskruvning och själva lådan ansluts till jord. Den aktuella gruppen omfattas av jordfelsbrytare. I lådan kommer det att finnas inkommande matning via FK, några impulsledare för dimmerstyrning (230V) och en Jolly Pro att finnas. Alla anslutningar görs med Wago 222 eller motsvarande.
 
Det finns massor av kopplingslådor och skåp som tillverkas av olika metaller i handeln, allt i från "runda dosor med 2,3,4, ... förskruvningar" till stora kopplingsskåp.

Inget hinder för att göra en själv om platsen Du vill använd är väldigt trång.

Ett alternativ kanske vore att ha en vanlig dosa för kopplingen och en separat kapsling för elektronikburken? OBS också att burken kan få en viss värme, som kan behöva kylas bort. Om Du skall bygga in lådan kan det bli för varmt (Mycket för varmt = brandrisk, lite för varmt = förkortad livslängd på utrustning och ledningar)

"Förskruvning" som Du skriver runt slangarna kanske inte är bästa val, det finns särskilda anslutningar för slangar - de ser ut som förskruvningar, men det är inte någon gummitätning som drar åt kring "kablen", i stället räfflor som griper tag och håller fast slangen.

Lycka till /Göran
 
Och sätt en dinskena och koppla inkommande/utgående med typ E2910600
 
O
Tack då vet jag! Att det finns plåtkapslingar för det mesta var jag medveten om. Min fundering var mer om det är tillåtet i vanliga bostäder eller inte. Har själv kopplat åtskilliga plåtlådor i industrimiljö men det känns inte riktigt som det är samma förutsättnignar där som hemma.

Någon DIN-skena får inte plats då öppningen till lådan är 75x250 mm och djupet drygt 300 mm. Den kommer visserligen vara inbyggt men öppningen är ventilerad i form av ett galler. Nu kan någon säker tycka att det är olämpligt men öppen dosa på det sättet men i praktiken borde det inte vara något problem då den sitter drygt 3,5 meter ovan golv. Att någon börjar peta in saker genom gallret är alltså minimal. Ett litet blixtklistermärke med "Varning för el" kan dock vara på sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.