Hej!

Kan få tag på en scanspis Andersen 4 för ett bra pris. Den är på 4kw så inte så stor men tror den kommer räcka till för rummet den kommer stå i är cirka 15m2 och hela nedervåningen kanske är på 40m2. Några fråger, Nån som har en andersen kamin kanske kan berätta om kvaliten? Lika bra som keddy och liknande? Blir rökgastemperaturen lägre med en minder insatts än t.ex en keddy på 10kw?

Tacksam för svar!!
 
Har haft en Andersen 8,2 Makalöst bra kamin d^_^b
Men 4 vet jag inget om !
 
Tack för ditt svar! Fanns det nånting i den som kunde "slitas ut"? Har du något tips vad man ska kika efter för skader? Har hört att vissa kaminer kan eldas sönder?
 
Min fick jobba hårt ! Okristligt hårt mellan varven :|
Den brann ju så in i tusan rent och fint i alla lägen så den tog ju det den fick även om man la in för mycket :D
Men den höll . Sålde den på blocket till en som skulle ha den i sommarstuga . Den kommer hålla i många år där då den eldas bara i bland . Hos mig gick den morgon och kväll ;)

Tillslut kommer sprickorna :wow:

Köppte en Handöl senare och bytte ned mig rejält ! :@

Nu har jag bytt i gen till en vattenmantlad gjutjärnskamin Olymberyl aidan HFB 443 . Nu är jag nöjd i gen d^_^b

http://www.youtube.com/watch?v=r_sRHMroXbc
 
Den jag är intresserad av har sprickor i stenarna som är inne i den. Har inte sett den live men det syns på bilderna. Vart ska man kika efter sprickor? Tack för svaret!!
 
Det där stenmatterialet får man räkna med att renovera i bland ! Elda absolut inte utan det ! Det är till för att skydda kamin ! Tareda på vad det kostar nytt !
Den kostnaden + bejärt pris stäm av mot ny . Det bör ju bli ca max 50 % av nypriset annars köp nytt !
Sprickorna kommer vart det blir varmast ! Uppe på och runt skorstensanslutningen och baktill. Vanligast uppe på . Titta mycket noga !
 
Tack igen! Är det nån fara att elda med sprickor i stenarna??
 
Nicklas1981 skrev:
Tack igen! Är det nån fara att elda med sprickor i stenarna??
Antar att det du menar med stenar är värmekulitskivorna,jag lyckades spräcka min i bakkant för typ 5år sen har inte haft nåra problem med att den vart sprucken.Har en andersen 8-2,om man vill byta skivor så finns dem som reservdel på scanspis hemsida:)
 
Nää en spricka i värmeskivorna är ingen fara . Jag fick byta mina jag med i min 8.2 a .
Om du tittar på andersen 4 så kan du väll se på jötul med typ jötul 602 .
Hög kvalitet och liknande som andersen 4 .d^_^b

Då har du mera att välja på .
 
Jag kan också meddela att jag haft en Andersen 8-2 och det är utan tvekan den bästa kamin jag träffat på. Det jag var mest imponerad över var att man i princip aldrig behövde göra rent glasen. Här måste dom ha lyckats bra med luftspolning och förbränningen.
 
Hej!

Jag har också en Andersen sedan 10 år tillbaka. Den förbränner bra och glaset håller sig rent och behöver bara rengöras med fönsterputs och papper någon gång ibland. Stenplattorna på insidan håller fortfarande men rökvändarplattan höll bara högst 2 år och kostade senast närmare tusenlappen så jag tillverkade en egen i plåt som håller längre och kostade bara drygt 200 kr i material. Jag vet inte säkert om det är bra i alla avseenden men jag har inte sett något negativt trots 3-4 års eldande nu. /Mikael.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.