Jag har fyra downlight som installerades in mitt badrum för 3,5 år sedan. Två av dem har slutat fungera. Enligt elektriker är infästningen av glödlampa i armaturen av låg kvalitet. Jag bör således köpa nya, men var i helskotta ska man hitta nya downlights som passar med transfomatorn, det uppsågade hålet samt avståndet mellan taken......

Någon som vet?? En elektriker har uppgett att det finns på byggmarknader och en annan att det var i proffsbutiker man hittar arnmaturerna.:(

Det ska var 12 v, 50 w armatur med ett uppsågat hål på 80 mm.

Jag har letat som en galning på byggmarknader utan att hitta....... Att gå en lördag efter löning är ju visserligen galet om man tror att man ska få någon service......q(;^;)p
 
Har besökt K-rauta, Hornbach, Elkedjan, en belysningsaffär utan att hitta armaturer som passar..... Suck. Inte heler via nätet har jag hittat vad jag behöver. De armaturer som sitter i badrummet är "no-name"-lampor, så det hjälper mig inte heller.

Jag är inte heler sugen på att säta upp nya gippsskivor i taket för att kunna göra mindre hål för andra armaturer. Suck, suck, suck.....
 
Du kan ju köpa en spott med 75 mm hålmått, ex. Instar Trend och se hur pass väl den passar. Den täcker hålet, det är om armaturen blir att hänga lite eller om den sitter godtyckligt.
Sedan så behöver du inte ha 50 W-ljuskällor. Osram har 20W-ljuskällor som motsvarar ljusmängden från 35W, vilket borde räcka gott och väl.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.