Hej! Jag har en fundering på att sätta in en fjärrströmbrytare till min luftvärmepump i stugan, ska byta proppskåp nu till automatsäkringar och tycker att det borde finnas nåt att sätta in där så att jag kan slå på värmen med ett sms en dag innan jag åker dit. Kan någon vis människa komma med ett jättelätt och skitbilligt förslag :D
 
Jopp det är nåt sånt, tänkte att det kan kanske finnas nåt enklare som bara är en strömbrytare.
 
Det finns billigare väggvårtor som gör exakt detta - minns inte vem som hade dem, men det var i Sverige. Surfa ett tag så hittar du dem (Classe, Kjell, Elfa?). Ska du ha normapparat så blir priset genast mycket högre (som vanligt).

Pen
 
Men de där billiga man sätter direkt i ett uttag har ofta en ganska begränsad brytförmåga. Jag tittade på en sådan som bara var specad för 1 kw om jag minns rätt.
 
ullberg
Jag kör med en Ontech GSM 9020 http://www.ondico.se/files/manuals/15040_IB_EN.pdf, bryter 230/10A (vet dock inte vilken klass / ACx det är specat för men det borde väl gå att slå upp). Själv låter jag den bara sköta en styringång för centralenheten till termostaterna, då går alla dessa ner till ett par plusgrader, pannan går fortfarande för fullt.

Om du inte har någon motsvarande styringång på din värmepump (var det luft/luft eller?) måste du förstås också kolla att det är ok att bryta primären, så att den startar automatiskt när den återfår spänning (men jag gissar att de startar automatiskt, skulle bli trist vid ett kort strömavbrott när man inte är hemma annars)

Jag köpte på Elfa men tror den finns på Classe också, kostar aningens mindre än den tidigare länkade och du slipper komplettera med kontaktor (givet att 10A räcker, och att jag fattat specen på tidigare länken rätt) men är inte en normprodukt.

/U

PS. sen får du ju bonusfunktionen att kunna kolla tempen i stugan (tror även den kan agera "termostat" om nu pumpen tål att stängas av och på hela tiden, vilket kanske är lite osäkert) och köper du dessutom ett batteri till den får du SMS när strömmen går / kommer tillbaka.
 
Jag har en fjärrstryrningsutrustning från Sikom. http://www.intectra.se/
Till denna är det kopplat en kontaktor och en omkopplare, så att man kan välja om värmen ska fjärrstyras eller styras lokalt. I mitt fall styr jag elvärme i ett fritidshus.
 
Har ett bekymmer nu då jag kollat lite mer på sakerna, den har givetvis en underhållsavfrostning. Om jag bryter strömmen totalt så lär det sluta med att den blir helt igensatt. Jopp det är en luft/luftpump.
 
Du skulle ju kunna ha två stycken termostater som du låter fjärstyrningen koppla om emellan. En där du ställer in temperaturen när ingen är i huset och en som står inställd på t ex 20 grader som du kopplar om till via SMS.
I regel är det ju bara 2-3 svagstömsledningar till en termostat.
Givetvis beror ju detta på hur pumpen är konstruerad.
 
När värmepumpen är avstängd producerar den ingen fukt och därmed ingen is. Det är ingen risk att det blir ihopfrusen bara för att du bryter strömmen.
 
Det bästa vore väl egentligen något som fjärrstyr pumpen via dess IR-fjärrfunktion, så att man kan välja alla driftlägen o.s.v., d.v.s. att man via fjärrstyrning både kan slå på värmen på höst/vår och slå på AC'n på högsommaren o.s.v.


År 2020 ska jag nog bygga nåt sånt själv till min stuga. Nu lämnade jag värmepumpen påslagen när jag ska vara i stugan två gånger med en och en halv veckas mellanrum, i förhoppning att värmepumpen igång den tiden drar mindre ström ensam än att behöva använda både värmepumpen och vanlig elvärme för att få upp värmen när jag kommer dit nästa gång.
 
Det är ju inte speciellt svårt, ta en router med dd-wrt och usb eller en nslu2 och installera något av alla hemautomationsprogram som klarar att sända ut ir-koder, sen har du webinterface som går att styra från dator eller mobilen, och programmeras till alla möjliga roliga scheman.
 
Är det nån som med säkerhet vet att värmepumpars fjärrkontroller brukar köra på samma bärvåg på IR-fjärren?

(Jämför att Bang&Olufsen (iaf förr) hade en egen IR-variant som inte gick att köra med t.ex. fjärrkontrollförlängare, lärbara IR-fjärrkontroller o.s.v.).
 
P.S. en router med WRT och USB-port eller en NSLU2 + IR-interface lär i sig kosta som att ha värmen på rätt många veckor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.