Snart har vi varit på samtliga hustillverkas hemsidor, men vi blir inte klokare...
Egentligen har vi fokuserat på 1-plans hus, men nu fick vi ett erbjudande om en tomt som är väldigt lockande. d^_^b

Vår första tanke var 1-plans där också, men tomtens utformning gör det omöjligt. Ok, stort 2-plans hus då. Men hur stort kan vi bygga där?? :S

Tänkte att det finns så bred erfarenhet här, så vi tar gärna emot råd och idéer som passar ihop med våra egna önskemål och detaljplanen..

Vi själva har önskan om klassiskt alternativt "new england" hus i två (riktiga) plan med ett kök som är mer instängd än öppen. Dessutom behöver vi 5 sovrum/kontor och allrum för barnen. Bastu och stor tvättstuga är också tankar vi har. :D

Den info vi har fått från säljaren är att det finns byggrätt i två plan upptill 240 kvadrat

Från detaljplanen (säkert skriven på 40- / 50- talet) står det;
Får ej uppföras i mer än två våningar och ej till större höjd än 7,6 meter.
Tak må givas en lutning mot horisiontalplanet av högst 30 grader.
... får bebyggas med en bostad med en byggnadsyta ej överstigande 120 kvm.

Tacksam för alla råd och konkreta tips om husmodeller.
 
I stället för att först fastna på husmodeller i kataloger skulle jag utgå från;
1. Vilken entreprenadform vill vi ha? Total, general, delad? Om totalentreprenad, begränsas antalet husleverantörer.
2. I dessa tider skulle jag satsa på ett ganska stort ekonomiskt stabilt husföretag
3. När ni kommit fram till några företag, ta då med er era önskemål till dem. Husmodeller kan ofta kundanpassas, hus förlängas, väggar flyttas o.s.v.
4. Jämför kalkyler, leveransdeklarationer, byggsätt, vad ingår standard/tillval o.s.v Beror ju på vilken nivå manvill lägga sig på, ekonomiska förutsättningar.

Vårgårdahus Emyhill t.ex kan nog utformas som ni vill ha det. Men jag tror de flesta andra; Myresjöhus, Trivselhus, LB-hus, Götenehus, Eksjöhus, kan anpassa husen.
 
Evi skrev:
I stället för att först fastna på husmodeller .
Jo, ska kanske förtydliga mig. Min tanke var att få förslag på planlösningar och husmodeller, som är "maxade" enligt detaljplanen och våra önskemål.

Min tanke är få råd som, Nissestugan kan ni inte bygga för den är 3 dm för hög, men pellestugan verkar passa er perfekt. Jag har en känsla att kommunens detaljplan är ganska lik vad många andra av er har haft tidigare.

Entreprenadform.. Ja, det är en bra fråga men vi kommer inte köpa Älvsbyhus eller Smålandsvillan. ;)
 
Det är väl ganska vanlig byggregler och då passar dom flesta hustillverkarna....
 
Ja, jag förstår vad du menar. Det är kul att fundera på passande hus, få konkretisera det hela.Det är en spännande o rolig fas i början! Och det är viktigt att få till det som man önskar. Samtidigt kommer ni troligtvis inte hitta ett hus som fyller alla era önskemål. Men ni kommer säkert hitta flera som med ändringar passar era önskemål. Därför tycker jag, när man ser på hela det stora ekonomiska åtagande husbygget är, och att det böra vara en angenäm och ganska trygg upplevelse, att det ändå är viktigt att börja med att gräva hos de "säkrare" husleverantörerna. Men man kan givetvis inspireras av andra, och av bilder och planlösningar hos andra.
 
Fiskarhedenvillan Falken: ev. förlänga för större area, ändra planlösning ett extra sovrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.