hej
är intresserad av ett hus men mäklaren säger att det måste tilläggsisoleras om man skall kunna bo där året om, huset är från 1920. har någon en uppfattning om vad det skulle kosta?
Boarea71 m²Biarea33 m²skulle ett par braskaminer lösa kostnadsfrågan när det gäller uppvärmning?tack på förhand
 
En braskamin skulle säkert bli bättre om du eldar hela tiden!
Det viktigaste e en väl isolerad vind.
Hur ser väggarna ut idag vilket matrial e dem byggda av?
 
Ekovilla lösull på vinden funkar fint. Du bör ju ha ventilation till vinden, och om den är längst ner vid takstolarna kan man montera frigolit perforerade skivor så du kan spruta lösull sen. Allt fixar ett lösullsföretag.
 
Tilläggsisolera och brädfodra om utsidan kostar ca 150:-/m2 + arbete. Sen tillkommer det ju lite runt fönster och så. Kostnad för att tilläggsisolera vinden beror väl lite på vad du väljer för iso. Endel säger att man inte ska blanda vanlig ull med spån. Vinden är ju inte stor på det huset så det är ju ingen större kostnad.

Mvh NIklas
 
hej och tack för svar
 
vad heter firmor som tilläggsisolerar hus? jag behöver verkligen få en uppfattning om kostnad. nu har jag hittat ett torp i närheten av Tierp som jag tycker mycket om men det är ju inte tillräckligt isolerat för åretrunt boende. Vet nån hur man kan få tag i någon man kan anlita som kan följa med och köra en kalkyl. jag vill gärna veta det innan jag köper huset nämligen...
 
det här är huset!
 
  • 3UTJTSLDKH53U5F6_3UTJTSR6OH53U7NQ_____resize_s_800_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sralismazgalis skrev:
det här är huset!
Fint hus!
Jag isolerade vinden på ett av husen med thermofloc lösull. Fick rådet att gamla hus (detta ca1870), speciellt de med timmerstomme, mår bäst av cellulosaisolering som hanterar fuktvandring på ett bra sätt.
Det var inte så dyrt, jag hjälpte till att fylla på med ullen i maskinen medan isol killen sprutade 40cm isolering på vinden. Blev ett schysst "täcke"! Lösull fyller upp bra på svåra ställen, springor, skarvar osv. Kan jag starkt rekommendera! Googla på thermofloc och kolla återförsäljare på orten. Kan tillägga att jag tömde vinden på allsköns junk plus ett lager gammal spån först. Det bästa är att inte blanda olika isol material fick jag veta.
 
ok , tack.
jag antar dock att att man måste isolera även väggarna i huset man jag tittar efter som du föreslog och mejlar dom får vi se vad de säger.
 
Mikael_L
Det är inte samma hus i länken som på bilden ??
 
korrekt, den på bilden är den jag senast tittade på, det fösta huset är fortfarande till salu så jag försöker hitta nån som kan åka dit med mig också.
 
Mikael_L
Huset i annonsen såg redan tilläggsisolerat ut. Fönstren låg djupt in i fasaden med djupa yttre fönstersmygar.
Ingrepp som enligt mig förstör utseendet ganska mycket på gamla hus. Man kan passa på och flytta ut fönstren samtidigt. Men det är givetvis mer jobb och kostar därmed extra pengar och ev tid. man måste även göra nya inre smygar då och ev tilläggsarbeten i samband med detta (alltifrån tapetsering och värre grejer).

Huset du visar på bild har hyggligt stora taköverhäng, så det klarar säkert av en liten tilläggsisolering utan att helt förlora sitt charmiga gamla utseende. Men börjar man väl tilläggsisolera är ju frågan om man ska nöja sig med litet?
Och då tillkommer , förutom att flytta ut fönster, att riva taket, förlänga takfoten osv osv.

Eller så struntar man i utseendet, väljer uteslutande funktion. Isolera med 145 eller 195mm utvändigt, låt fönster ligga djupt och takfoten bli smal.

Materialkostnaden för rejäl isolering blir väl bortåt 150-200:-/ kvm, eller hälften om man går på tunn extraisolering. Är panelen dålig eller spricker och inte går att ta loss hel så blir det ytterligare 100-150kr/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.