Hejsan

Sågade ett par laminerad spånskivor på justersågen, och fick konkava snitt som syns på bilden nedan där två bitar lagts med det sågade snittet mot varandra.

Vad kan vara orsaken till detta?
 
  • DSC00789.jpg
Kan bero på spänningar i skivmaterialet som hålls ihop av laminatet. När du klyver upp skivan frigörs spänningarna och delarna missformas. Så klyv först med lite marginal och sen ta ett kantsnitt så borde det bli bra.
 
xibeca skrev:
Kan bero på spänningar i skivmaterialet som hålls ihop av laminatet. När du klyver upp skivan frigörs spänningarna och delarna missformas. Så klyv först med lite marginal och sen ta ett kantsnitt så borde det bli bra.
Tck för tipset, men det verkar tyvärr inte vara orsaken. Jag provsågade en bit vanlig spånskiva och fick samma resultat.

Jag kollade också att anhållet sitter rakt, och det gör det.

De två bitarna på bilden kommer ur en och samma skiva, jag har sågat bort biten i mitten, cirka 15cm. Mittenbiten uppvisar inga tendenser till att vara vare sig konkav eller konvex, vilket också är lite skumt, tycker jag. Om klingar vibrerar eller trycks åt nåt håll borde det påverka ytterbiten också.

Jag har sågat fyra skivor på detta viset, alltså total åtta bitar som de två på bilden. Samma resultat på alla.

Dom blev raka i hyveln ;) Men så vill jag ju inte ha det :/
 
Jag känner igen problemet. Jag fick liknande resultat på min kap/ger/klyv och det berodde på att jag hade gersågat med ca 3 graders vinkel tidigare och glömt att ställa tillbaka klingan till 0-läge inför klyvning/delning. Jag tror att din klinga inte är tillräckligt parallell mot din justersläde (eller vad det heter) och du måste justera den.
 
Har du sågat mot klyvannhållet ?

Pär
 
pär h skrev:
Har du sågat mot klyvannhållet ?

Pär
jepp
 
Spånskivan tar upp / avger mera fukt längs kanten än mitt på så om den stått torrt och sedan fuktigare borde den vika ihop efter klingan.

Hursomhelst så är det spänningar som frigörs och jag skulle aldrig hyvla i spånskiva.

Protte
 
Nej, skivorna har inte stått fuktigt och den osågade kanten har inte ändrat form eller blivit konvex, vilket borde skett om det är spänningar som fått skivan att röra sig, de är också fortfarande helt plana, vilket de väl knappast skulle vara om spänningar orsakat så stor konkavitet längs en långsida. Den laminerade skivan var också kantad på tre sidor. En långsida var okantad.
 
thomasx skrev:
Nej, skivorna har inte stått fuktigt och den osågade kanten har inte ändrat form eller blivit konvex, vilket borde skett om det är spänningar som fått skivan att röra sig, de är också fortfarande helt plana, vilket de väl knappast skulle vara om spänningar orsakat så stor konkavitet längs en långsida. Den laminerade skivan var också kantad på tre sidor. En långsida var okantad.
Är det inte bristande parallelitet mellan sågklinga och klyvanhåll, kombinerat med att du lagt stor vikt på at följa klyvanhållet?

--- Mats ---
 
Om det nu inte är skivan som slagit sig då måste klingan såga ett bredare spår mitt på skivan.

Är det fel på sidoanhållet så blir det ett krokigt snitt som ändå kommer att ligga tätt mot varandra.
Man kan titta på den uppåtgående delen av klingar, river den loss en massa spån.

Protte
 
Vad är det för såg, ser ut som den glappar, den går in snett i början och sedan när hela klingan är inne så blir den parallell.
 
Jag tänkte också att anhållet inte var parallellt, men jag kollade, och det är det.
Jag testade både med att trycka hårt mot anhållet, och att inte trycka alls, utan bara för skivan längs med, samma resultat i bägge fallen.

Glapp kändes som ett alternativ, men jag har inte kunnat notera något glapp, och det förklarar inte heller samma sak vid slutet av snittet.

Skumt är det, och det lustiga är att biten blir bredare både i början och slutet. Jag blir mer och mer benägen att misstänka det som först föreslogs, spänningar i materialet. Men testet med en vanlig spånplattebit som stått i verkstan läääänge gav också samma resultat. Får göra lite fler tester.

Sågen är en Moretens, SF2000 har jag för mig modellen heter.
 
Kanske långsökt - Men en slö klinga i min sänksåg får tendenser att "driva" iväg i snittet. Trots att man följer skenan så kan det dra upp mot en millimeter på ett metersnitt där klingan, som det verkar, på grund av dålig slipning, så böjer den sig i snittet.

Nu är det ju iofs helt andra klingor på en bordsåg av den kalibern - Men skadar inte att kika på.

För övrigt kapade jag av en 1200mm och 30mm tjock fönster bräda i marmor med sänken idag, på längden. Det kändes faktiskt inte rätt på något sätt... :x
 
Shit, var har plåstren tagit vägen? Klingan e skarp ;)

Marmor med sänken, men då hade du satt på en diamantklinga för torrkapning. Och nej, det känns inte rätt, det blir alldeles för mycket fint stendamm som drar in på känsliga ställen i ett så delikat verktyg. För du våtkapade väl ändå inte?
 
thomasx skrev:
Shit, var har plåstren tagit vägen? Klingan e skarp ;)

Marmor med sänken, men då hade du satt på en diamantklinga för torrkapning. Och nej, det känns inte rätt, det blir alldeles för mycket fint stendamm som drar in på känsliga ställen i ett så delikat verktyg. För du våtkapade väl ändå inte?
Ha! Skadar inte att fråga iaf.. typ som Telias Support när man frågar varför bilden fryser på Digital Tv'n- "Har du slagit på Digitalboxen"?
Helt korrekt - Festool säljer en klinga som kommer från Protool, ngn form av samarbete förekommer uppenbarligen. En helt vanlig rondellklinga med 20mm hål istället för 22 som rondellen har - En mässingsring i mitten helt enkelt - Undrar hur mycket den kostar? Väntar med spänning på fakturan..
Torrkapning helt klart, smidigt som tusan men ack vad fel det kändes.

CTL36'an på max drag så den fångade nog det mesta.. hoppas jag...

Hoppas du hittar en lösning hur som...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.