Hej alla glada byggare!

Skulle behöva era åsikter om den grund vi håller på att lägga.
Vår plan var att lägga 200mm isodrän, 100mm EPS-cement och sedan flytspackla in golvvärmerören med 30mm flytspackel.

Men min kära vvs-gubbe skulle helst vilja ha lite mer än 30mm.
Skulle man istället lägga 50mm flytspackel så blir det ju så grymt dyrt!

En annan tanke var att lägga 50mm EPS-cement och sen 70mm betong med värmerören i sig. Men då är jag rädd att trycket på isodränskivorna blir för stort?

Anledningen till att vi använda oss av EPS-cement är för att denna betong väger mindre och det klarar isodränskivorna. Sen har vi även en liten klack i rummet där vi inte kunnat bila bort det gamla golvet. Så då isolerar EPS-cement lite på denna klack med.

Vad tror ni? Anledningen till att VVS vill ha mer är för att fördela ut värmen lite bättre. Men skulle man inte kunna lägga någon sorts nät ovanför rören för att fördela ut värmen lite bättre?

Så här ser det ut just nu! :)
bildIso.jpg
 
Varför skulle inte Isodrän klara av 50mm vanlig betong, dvs 120kg/kvm? Jag skall göra något liknande, kommer lägga cellplast och sen 50mm vanlig betong med (rostskyddsbehandlad)armering och golvvärme.
 
Just det, kan vara en poäng att lägga ut typ vindväv under betongen för att det inte skall sipra ner i isodränen.
 
Dr Fozz skrev:
Varför skulle inte Isodrän klara av 50mm vanlig betong, dvs 120kg/kvm? Jag skall göra något liknande, kommer lägga cellplast och sen 50mm vanlig betong med (rostskyddsbehandlad)armering och golvvärme.
Jo, 50mm klarar den säkert. Men eps 50mm + betong 50mm blir lite vikt. Isodrän gav betongaren två olika svar på om det skulle funka med 100mm ren betong.
Vi vågade inte chansa och såg en vinning med att köra eps-cement istället.

Men tyvärr så vill ju inte VVS endast ha 30mm flytspackel.

Just nu är jag inne på 60mm eps-cement och sen 60mm betong med värmerör och armering.

Du kommer rostskydda för att din platta inte blir så tjock eller?
 
Har du redan lagt EPS-betongen?

Annars så ger den sämsta Isodrän 2,3% krympning på 50 år om man belastar den 500kg/kvm, och vi pratar om 120-240kg/kvm kanske.

http://www.isodran.se/index.php/kallarvagg/laddaarbinst?func=download&fileid=4

Om ja, då blir det nog billigare med 60mm betong än flytspackel.



Min tanke med rostbehandlat är två anledningar: Dels brukar man försöka få 30mm täckning med betong till armeringen men också för att för mig handlar det bara om 15kvm och då känns det helt okej att lägga några kronor extra som hängslen och livrem.
 
Dr Fozz skrev:
Har du redan lagt EPS-betongen?

Annars så ger den sämsta Isodrän 2,3% krympning på 50 år om man belastar den 500kg/kvm, och vi pratar om 120-240kg/kvm kanske.

[länk]

Om ja, då blir det nog billigare med 60mm betong än flytspackel.



Min tanke med rostbehandlat är två anledningar: Dels brukar man försöka få 30mm täckning med betong till armeringen men också för att för mig handlar det bara om 15kvm och då känns det helt okej att lägga några kronor extra som hängslen och livrem.

Nej. Ingen EPS-cement är lagd än. Blir i början på nästa vecka.
Tack för informationen! Bör inte vara några problem då helt enkelt.

Intressant med rostskyddsbehandlad armering.
Bör man kanske överväga ...

Vad skiljer de i pris? Cirkus?

Tack för dina svar! :)
 
Har för mig att jag betalade typ 45kr för 1200*800mm på Hornbach senast, har ingen aning om vad "vanlig armering" kostar
 
Jag vet inte om jag ställer en dum fråga nu...
Men varför inte gjuta in golvvärmen på engång?
 
JOW skrev:
Jag vet inte om jag ställer en dum fråga nu...
Men varför inte gjuta in golvvärmen på engång?
Beror helt enkelt på EPS fina isoleringsegenskaper. Det skulle innebära att värmen inte förflyttar sig från röret ut i golvet.
Visst, en del värme hade ju självklart gått ut. Men det är inte optimalt.
 
Men jag funderar ändå efter att ha pratat med representanter från Finja att visst isolerar EPS - Men ändå långt ifrån skivmateriel som Cellplast eller dyl - Jag kanske är obildad - Men vad är det för fel på Cellplast (Som är billigare än Isodrän) följt av betong och armering. Där du drar slangen i armeringen helt enkelt?

Klart har man Isodrän liggandes så kan man ju lika gärna använda det, MEN jag vill ändå tro att Cellplasten har en mer isolerande färmåga medans den har sämre dränerande förmåga.
 
slacker skrev:
Men jag funderar ändå efter att ha pratat med representanter från Finja att visst isolerar EPS - Men ändå långt ifrån skivmateriel som Cellplast eller dyl - Jag kanske är obildad - Men vad är det för fel på Cellplast (Som är billigare än Isodrän) följt av betong och armering. Där du drar slangen i armeringen helt enkelt?

Klart har man Isodrän liggandes så kan man ju lika gärna använda det, MEN jag vill ändå tro att Cellplasten har en mer isolerande färmåga medans den har sämre dränerande förmåga.
Ja absolut! EPS-cement har jag för mig isolerar endast en tredjedel mot vad cellplast gör. Men tillräckligt för att funktionen från golvvärmeslingorna påverkas negativt.

Anledningen till isodrän är framförallt den markfukt huset står på. Och samtidigt för att bibehålla takhöjden till 220cm.

Tack för dina funderingar! :)
 
Slacker: Det var lite så jag tänkte med, men vågade inte skriva så... ;)
 
MEN om man bortser från EPS - Är det inte enklast att gjuta betong på Isodränen, armera och dra slingor, isodrän som med Dr Fozz inlägg borde klara en del vikt för att avsluta med flytspackel på ngn millimeter för att får en finare yta?

Nu är det lite olika situation vi är i - Jag har dränerat utsida med 200mm Isodrän och skall bila upp golven i källaren för att dra om avlopp. Jag väljer självklart Cellplast och representanten från Finja höll med när det kommer till isolering. Armerar upp med distanser och fäster slangen på ovansida armering, gjuter med betong. Avslutar med att flyta hela golvet utom duschhörna jämt (Detta gäller badrum) för att sedan låta flytspacklet göra jobbet med fallet i Duschen.

Jag betalar drygt 150kr säcken +moms för Finjas fin avjämning och beroende på märke/fabrikat så kan man räkna ganska generellt på ca 1-1,5 kilo per millimeter och kvadrat.
Mao, gjut in slingorna i betong och flyta av de sista miilimetrarna skulle jag gjort.

Ser inte hur EPS bidrar med så mycket mer än just lättare vikt - Isoleringen i EPS gör ju att golvslingorna tappar effekt och inte sprids ordentligt precis som du är inne på.
Flyta hela 30mm eller mer skulle jag inte gå på med tanke på kostnaden.
 
slacker skrev:
MEN om man bortser från EPS - Är det inte enklast att gjuta betong på Isodränen, armera och dra slingor, isodrän som med Dr Fozz inlägg borde klara en del vikt för att avsluta med flytspackel på ngn millimeter för att får en finare yta?

Nu är det lite olika situation vi är i - Jag har dränerat utsida med 200mm Isodrän och skall bila upp golven i källaren för att dra om avlopp. Jag väljer självklart Cellplast och representanten från Finja höll med när det kommer till isolering. Armerar upp med distanser och fäster slangen på ovansida armering, gjuter med betong. Avslutar med att flyta hela golvet utom duschhörna jämt (Detta gäller badrum) för att sedan låta flytspacklet göra jobbet med fallet i Duschen.

Jag betalar drygt 150kr säcken +moms för Finjas fin avjämning och beroende på märke/fabrikat så kan man räkna ganska generellt på ca 1-1,5 kilo per millimeter och kvadrat.
Mao, gjut in slingorna i betong och flyta av de sista miilimetrarna skulle jag gjort.

Ser inte hur EPS bidrar med så mycket mer än just lättare vikt - Isoleringen i EPS gör ju att golvslingorna tappar effekt och inte sprids ordentligt precis som du är inne på.
Flyta hela 30mm eller mer skulle jag inte gå på med tanke på kostnaden.
Enligt Isodrän kan du INTE gjuta 100mm betong på de vanliga isodränplattorna. Då behöves den hårdare K70-varianten. 30% dyrare. Som sagt, enligt Isodrän själv ..

Vi har också precis dränerat om hela huset med isodrän. Men jag ville ha hängslen och livrem här. Därför valde vi Isodränskivan även till plattan för att inte riskera fukt. Isodränen är ju kapilärbrytande och förhindrar vandring av fukt ut i väggarna istället. Det problemet kan uppstå om man isolerar med vanlig cellplast. Om man inte gräver dränering djupare, sänker golvet rejält och lägger en tjock makadambädd. Men då kan man få problem med bärigheten i väggarna istället. Och vi fick problem med berg ..

Som du kanske ser på bilden har vi en liten klack kvar från det gamla golvet. Byggnadsingenjören rekomenderade oss att behålla denna för att inte riskera sättningar. Och nu kommer det bli en köldbrygga när isoleringen inte når hela vägen ut. Men om vi då fyller på med eps-cement den sista biten förhindrar vi den värsta köldbryggan samt riskerar inte att utsätta isodränen för mer tryck än önskvärt.

I en idealisk värld hade vi självklart också valt "vanlig" isolering, gärna 300mm, och 100mm betong.
Men i en idealisk värld hade man aldrig byggt vårt hus på detta sätt vid denna plats .. :)

Som någon smart skrev här på forat tidigare:"I gamla hus måste man kompromissa"

God kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.