Hej.

Har köpt mitt första hus utan att egentligen kunna så mycket om det och problem som kan uppstå i 70talshus. Nu med lite research (tyvärr i efterhand) börjar jag kunna tolka besiktningsanmärkningarna. Huset är en 1.5 plans villa som är byggd i 2 etapper. Halva huset byggdes under 50-talet och står på plint. Andra halvan byggdes på 70-talet och står på platta på mark. Jag hade besiktningsgenomgång med besiktningsmannen och som han förklarade verkade det inte vara någon större bekymmer men nu när jag läst på en del verkar det inte alls så "simpelt" som besiktningsmannen fick det att låta.

På besiktningen gjordes ett inspektionshål och detta påvisade en något förhöjd fuktkvot. Den relativa fuktigheten visade sig vara 18% i en mellanväggssyll (bör tydligen inte överstiga 17% i furuvirke).
Detta ger indikationer på fuktig platta. Dessutom är badrumsmattan limmad direkt på betongen vilket har resulterat i blåsor som tryckts upp av fukten. Skär man upp blåsan kommer det några droppar vatten ur dem.

Hur illa verkar det i era ögon? Kan det räcka med att dränera om + riva upp all golv för att städa bort gammal byggskräp som ligger kvar och troligen binder fukt? Eller tror ni jag kommer bli tvungen att riva bort allt för att bila bort plattan + byta alla väggsyllar och installera ventilation för att lufta plattan?

Hur blir det med golvvärme?? Har läst en hel det ang. detta en del påstår att det inte bör vara några problem med golvvärme om man använder platonmatta andra säger glöm det. Inte så ballt med 14kvm kaklad badrumsgolv utan golvvärme.

Tacksam för alla svar!
 
Du ööö jag tror du skrämmer upp dig bara ;)
Besiktningsgubben lejde du honnom själv ??
Gjorde du det så borde du väll kunna lita på honnom :)
Om inte så kanske och förhoppningsvis kan du lita på dennes koll med ;)

Det här fuktprovet är inget farligt för trät i mina ögon ;)
18 % är normaltort trä och helt ofarligt säger jag som är Fd virkestorkare ;)

Men håll ett öga på plattan för säkerhetsskull och gör nått åt badrummet till att börja med . :cool:
 
Vad gäller trä så går gränsen för rötsvamp som är det som äter trä och gör att det blir det vi kallar för ruttet trä vid fuktkvoter över 22% snarare över och kring 24%
Trä innomhus i uppvärmda lokaler bör få en fuktkvot under 12%
Trä utomhus men under tak typ ved i vedbod eller reglar inne i en lada eller villket trä som hellst utomhus men under tak får en fuktkvot på 18 % och detta är normalt och ofarligt !

Spelar ingen roll vad trät varit torkat till en gång ! Även om man torkat trä till under 12 % och förvarar det tort ute så blir det snart 18 % Detta för att trä hamnar i jämnviktsfuktkvot med rådande luftfuktighet ! ;)
Sågverksarbetare och fd virkestorkare som sakt ;)
 
Besiktaren var från anticimex och kanske inte var så fel ute trotts allt :)

Med andra ord så tror du att risken för att det ska ha gått upp i väggarna ganska små och relativt ofarliga.
Mitt hus = ved, hur lugnt som helst då ;)

Däremot kan jag inte lägga focus på enbart badrum och hall som jag har tänkt lägga golvvärme i. Som jag förstått det så kommer jag då att skjuta ut fukten till intilliggande ytor och på så sätt höja fuktnivå där. T.ex. Platonmatta + golvvärme o flytspackel + kakel osv.
 
Redigerat:
Är plattan isolerad på ovansidan och har ingjutna träreglar? Då är det inte roligt.
 
Här inte flyttat in än så jag kan inte svara 100% men troligen är det så...

Dränering beställd iaf för att se om fuktnivå sjunker tillräckligt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ja jag kan bara svara för hur trä fungerar . Och du verkar ju inte ha nå problem i dag med mögel eller röta vad jag förstår . Men du bör tala med fack kunnigt folk om du ska göra om byggnationer och vad det kan innebära .

Dränering låter klokt ! d^_^b
 
Gulfxx, tack för Din redogörelse om virke och dess fuktighet. Vill fråga, om jag inte viker från ämnet,

ett träd som växer, vilken fuktkvot i detta?

Om trädet fälls, sågas t ex i 3 m bitar, och får ligga ute något år, kommer fuktkvoten att minska, trots allt regn/snö det utsättes för?
 
Alltså detta är en hel vetenskap om hur trä fungerar .
En kort redogörelse . Iallafall ett försök till en :)

Nää då bryts det nog ner = Krettsloppet

Maskar insekter = Ohyra kommer hjälpa till att snabba på genom att äta borra och leva i trät . Även rötsvamp bildas rätt snart och trät är borta på nått enstaka år . Iallafall obarkat trä som ligger mot marken då . Det hindras då från att torka då marken kommer leverera fukt hela tiden och bark kommer hindra trät från att torka .
Rörsvamp bryter snabbt ned trä och startar på fukthalter över 23 %

Barkar du en stock låter den torka och den inte ligger på backen så kommer den hålla mycket länge även ute i regn och rusk ! Detta för att och särskilt gran har svårt att dra i sig vatten om det torkat en gång !

Färskt barr virke
Alltså mins inte % på splintveden det yttre det som lever på ett trä . Men det är rejält högt i %
Kärnveden som man gör reglar av har jag mätt rått live massvis och det ligger på ca 35% . Kärnveden på gran och tall är död ved även om trät växer och lever !
 
Consensus skrev:
Jag vet inte vart diskussionen om kretsloppet skall leda, men hur det blir när man bygger med riskkonstruktioner - speciellt med kall betongplatta och ingjutet organiskt material - det kan vi läsa om här -> [länk]

Vart frågan om krettsloppet skall leda ?? Jag fick en fråga som jag svarade på !

Och men i trådställarens fall var virkets aktuella uppmätta fuktkvot ofarliga 17 % !
Den fruktade rötsvampen tex äkta hussvamp har då inga förutsättningar att gro .

Om han gör förändringar i konstruktionen vet jag inte vad som händer . Dränering kan dock ej vara att anse vara fel ! ;) Vidare har trådställaren även anlitat anticimex ;)

Han bör kunna känna sig lugn ! :rolleyes:
 
Redigerat:
En låååång avstickare dock så matnyttig. Bugar och bockar än så länge och återkommer när jag flyttat in. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Bra länk, och till julklapp önskar vi oss ALLA att jag slipper göra samma jobb bara ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ja att ha injutna träreglar i betong är högriskbygge det !!
Man ser ju på bilderna att de som legat nere i betongen har ruttnat !

Men här luktade det ju med så och det är ett tecken på att nått är fel !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.