Inspirerad av diskussionen i denna tråd startar jag en ny om vad vi köper dyrt när extremt mycket billigare alternativ finns.

I tråden pratar vi om Kalkosan som är ett dyrt sätt att köpa utspädd citronsyra (och fosforsyra). Ett kilo citronsyra går att få för runt femtiolappen, och säkert ännu mycket billigare om man får tag i det säckvis.

Jag har dock några värre exempel:

Mossdödare för åtskilliga hundralappar för en ganska liten dos. Ferrogent kostar kanske 200 kronor för 15 kg och funkar utmärkt.

Torrbollar. De är löjligt små och löjligt dyra. En säck kalciumklorid på 25 kg kostar kanske 200 och motsvarar många torrbollar.

Vad har ni för exempel på alternativ för den snåle och smarte?
 
Aktivt kol-filter till kylskåp för 350 kr.

Ett halvkilo kostar typ 10 kr på ÖB.
 
En flaska Lord Calvert 209 kr , en flaska Glenlivet Generations 70 years old nr 86702 154950 kr !!!!

;)


 
mycke_nu skrev:
Aktivt kol-filter till kylskåp för 350 kr.

Ett halvkilo kostar typ 10 kr på ÖB.
Intressant. Jag har en kyl med sånt filter men har aldrig tittat närmare på det eller bytt. Hur ser filtret ut egentligen? Är det någon form av kassett som man kan bytta innehåll i. Jag antar att ÖB-varianten är i pulverform, eller... Utveckla gärna. Smålänningen i mig börjar vakna.

Noseone skrev:
En flaska Lord Calvert 209 kr , en flaska Glenlivet Generations 70 years old nr 86702 154950 kr !!!!

;)
Ja fast nu var det ju underförstått att alternativen i någon mening skulle vara likvärdiga ;) Jag är rätt säker på att Glenlivet är minst 742 gånger bättre än Lord Calvert, så här är ju faktiskt prisskillnaden motiverad... :wow::D:O:cool:
 
http://www.svalander.se/shoppen/kablar/furutech_flux-serien
En nätkabel för 7595 någon?
Eller en USB-kabel 0,6 m för 800.
www.svalander.se skrev:
Man kan diskutera om det verkligen spelar någon roll vilken kvalitet du har på din USB-kabel. Den digitala informationen stäms av med checksummor och skickas igen om det skulle bli något fel. I teorin finns det alltså inte någon anledning att tro att man skulle kunna höra någon skillnad på USB-kablar.

I praktiken visar det sig dock inte så enkelt. Många hör tydlig skillnad på olika USB-kablar vid avspelning av musik.
 
Ok jag erkänner direkt...varför har man kolfilter i kylskåp???
 
Motoroljor kan ju vara rätt överprissatta.
Till ena bilen så har jag köpt mobil1 olja för ca 700kr/4liter, samtidigt som man kan köpa någon noname olja för typ 120kr för samma mängd.

Men försiktig som man är å köper man den dyra ändå, och iom att jag har bytt olja i bilen 5 gånger på 100 mil så har det kostat en slant. :)
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Ok jag erkänner direkt...varför har man kolfilter i kylskåp???
Det är för att ta bort "kylskåpslukt".

Alfredo skrev:
Intressant. Jag har en kyl med sånt filter men har aldrig tittat närmare på det eller bytt. Hur ser filtret ut egentligen? Är det någon form av kassett som man kan bytta innehåll i. Jag antar att ÖB-varianten är i pulverform, eller... Utveckla gärna. Smålänningen i mig börjar vakna.
I vår nya Miele är det en liten kassett. Jag har inte provat att fylla på den än, men påsen med kolpulver ligger i köket och väntar.
 
För många år sedan bodde jag granne med ett riktigt motorsnille. Hade en Saab 99:à som inte gick riktigt bra, han bytte ett membran i förgasaren som kostade 590:- som reservdel. Vad han använde? En kirurghandske! Kostar väl några ören...


/Vojma
 
skalman1 skrev:
Motoroljor kan ju vara rätt överprissatta.
Till ena bilen så har jag köpt mobil1 olja för ca 700kr/4liter, samtidigt som man kan köpa någon noname olja för typ 120kr för samma mängd.

Men försiktig som man är å köper man den dyra ändå, och iom att jag har bytt olja i bilen 5 gånger på 100 mil så har det kostat en slant. :)
Har du motor av guld?
 
Nä men en nyrenoverad som jag försöker hålla rent invändigt under inkörningsperioden.
 
Avemo skrev:
[länk]
En nätkabel för 7595 någon?
Eller en USB-kabel 0,6 m för 800.
Det var nätfiltret som kostade 7595:-, strömkablarna kostar närmare 20´000:-!

och dom var ju inte ens snygga..

Vilka idioter det finns där ute.
 
skalman1 skrev:
Nä men en nyrenoverad som jag försöker hålla rent invändigt under inkörningsperioden.
Ja byter man olja var 20:e mil lär den väl hålla sig rätt ren.:wow:
 
Japp, men eftersom motorn är utvecklad 1957 så saknar den oljefilter så metallpartiklar och sånt ligger ju kvar i oljan.


Nu ska den dock gå på normala bytesintervaller.
 
De flesta rengörningsprodukter för konsumentbruk. Går man i en proffsbutik köper man en flaska som späds 1:200 för samma pris som konsumenten får köpa samma mängd färdigblandat med en cool etikett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.