Dum fråga kanske men ska sätta osb och gips på väggarna och panel i taket..
Vilket sätter jag först å varför?

Tacksam för hjälp!
 
Taket. Blir så svårt att fästa längst in annars
 
plus att tillpassningen i taket är mindre noga pga det väggskivorna bygger. så du har större mån.
 
Beginner80: vad är det för förutsättningar?
Gammalt tak som ska panelas över, nyglesat?

Mats_O: Vad är det som blir svårt att fästa?

zsimpey: Tillpassning? Är det ett verkligt problem, med panel har man väl taklist.
Och det är väl inte så svårt att hålla panelen mot väggen, sen dra ut den 1-2mm för hand, och sen fästa den.
Oavsett om man spikar för hand, spikpistol eller panelclips.

Jag skulle vilja påstå att det inte spelar nån roll vilket man tar först. Det beror på förutsättningarna.
 
Om taket är typ färdig panel så hade jag väntat med det till sist. Du ska väl inte bara sätta OSB/gips, du ska väl spackla, slipa och tapetsera/måla väggarna. Där har du alltid en risk att du skadar taket under det arbetet.
 
Det är ett nybygge så de är inga problem att fästa materialet. Tänkte om de fanns nån grundregel att man börjar med antingen de ena eller andra först. De är klart lätt att skada taket när man slipar men de är nog lika lätt att skada gipset om man skulle sätta taket sist
 
Nybygge här med...
Sätter sista glespanelen efter att väggen är skivad... mest för beslutsångest om exakt vilken panelprofil det ska bli....

Det hade lika gärna kunnat vara tvärtom... i mitt fall så blir det 1cm glipa under gipset mot betongen och 1cm glipa till glespanelen, då blir det i det närmsta 250cm takhöjd med golv och med undertak monterat.

(Och varför lagerför man inte träfiberskivor i samma mått som gipsen finns... så hade man sluppit remsa..)
 
Beginner80 skrev:
De är klart lätt att skada taket när man slipar men de är nog lika lätt att skada gipset om man skulle sätta taket sist
Det är inte lika bökigt med takpanel som med gips. Och om du mot förmodan skadar du gipsen så är det möjligt att laga. Skadar du takpanelen är den fördärvad.
 
Mikael_L
Man kan göra på olika vis. Jag håller med JOW om att förutsättningar styr , samt lite personlig böjelse förståss. :cool:

Här byggs det också nytt.
Först glesade jag under mellanbjälklaget, sen reste jag innerväggarna.

Här hade jag i ursprungliga plan tänkt sätta OSB + 2500 mm gips (och våningshöjden hade avpassats till att hela skivorna skulle bli lagom) och sen innertak (i form av skivor, typ tak-ess eller huntonit) och allra sist lister mot taket.

Men så plötsligt ändrade vi oss, och bestämde oss för att skita i taklist, utan bara dra en liten fog i tak-vägg-vinkeln, måla vitt ner en pytteliten bit ner på väggen och sen tapetsera upp mot taket men lämna ca 5mm snobbkant som lyser lite vitt där mot takanslutningen.

Och då fick ju allt ändras, takskivorna måste sättas före OSB + gips så klammer och spåntad kant sen döljs av skivorna på väggarna.
Sen blev alla gipsskivor plötsligt 12mm för långa. :(

Men nu är alltså arbetsgången:
Glespanel.
Regla väggar
sätta taket
OSB + gips på väggar
fog i tak-vägg-vinkeln
måla där
tapetsera.
 
Mikael_L
JOW skrev:
i mitt fall så blir det 1cm glipa under gipset mot betongen och 1cm glipa till glespanelen,
Ja det ska det vara. En cm glipa mot golvet, men gärna två cm också. Så det även ryms ett trä(parkett)golv att ha lite rörelsemarginal under gipsskivan.

(Och varför lagerför man inte träfiberskivor i samma mått som gipsen finns... så hade man sluppit remsa..)
Que
Vad menar du , vad för remsa?
 
Ja, gipset är 250, osb är 244, så det saknas lite... Så jag har sågat remsor av osb och satt högst upp...
 
hade satt panelen sist....
 
Mikael_L
JOW skrev:
Ja, gipset är 250, osb är 244, så det saknas lite... Så jag har sågat remsor av osb och satt högst upp...
Ja nu hänger jag med. :)
Ja dom remsorna känns på något vis ganska onödiga att hålla på och göra, samt den extra lilla kortlingsbit så det finns något att fästa remsan i.
Jag förstår inte heller det märkliga måttet 244cm, men jag tror det har med gammal amerikansk standard att göra, masoniten har ju samma mått.
 
Mikael_L skrev:
Ja nu hänger jag med. :)
Ja dom remsorna känns på något vis ganska onödiga att hålla på och göra, samt den extra lilla kortlingsbit så det finns något att fästa remsan i.
Jag förstår inte heller det märkliga måttet 244cm, men jag tror det har med gammal amerikansk standard att göra, masoniten har ju samma mått.
1 inch är 25,4mm
1 fot är 12 inch

2440 / 25,4 = 96,06
96,06/12 = 8,005

På andra hållet blir det 25,4*12*8 = 2438,4 vilket jag skulle gissa på är det mått skivorna är menade att ha, fast vi har lyckats få tillverkarna att runda av det till 2440, men inte lyckats få dom att ändra till 2500.

Någon som mätt en skiva?, dom kanske är 2438,4 :)
 
Mikael_L
Jag ska leta reda på mitt låååånga skjutmått, och kolla. :D

Jag kan kolla med talmetern, en hel mm ska väl gå att detektera. Frågan är väl vilken fuktkvot som är referenslängd ?? :p
Det kan säkert röra sig minst en mm mellan 18% och 6% fuktkvot ... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.