Har problem med vårat tak.Huset vi bygger är ett lösvirkeshus som frun har ritat och sedan har en entreprenör tagi och gjort väggblock.I morse fick hon se en vattendroppe som kommit in någonstans genom kondensplasten i taket.Skall problemen aldrig sluta?I fjol kom det ner mycket kondens från taket,innan vi hade flyttat in,nu bor vi här och det verkar redan som att problemen har börjat med kondensen igen.Bifogar en ritning så ni ser hur det är uppbyggt.Vindduken som vi använder är jag lur på om det är rätt,det är bison vinnduk.Många säger att man brukar använda goretex duk vid bygge av ryggåstak,men vad vet jag.Verkar som att duken inte andas så den fuktiga luften som finns stannar mellan isoleringen och vindduken istället för att åka ut i luftningen och dra iväg.
Tips emottages gärna,måste få ett slut på detta,skulle aldrig ha byggt hus om jag visste hur många nätter man har sovit sömnlös i sommar för att invänta kylan för att se om det kommer kondens.
 
  • Takritning11111 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser takfoten ut?
 
Vad ska man säga? Luftspalten din lider av samma problem som en kallvind. Det kan funka, det kan bli problem. Så är det med alla riskkonstruktioner - de är inte robusta.

Jag antar att du läst på om problemet, tex här -> http://www.lfs-web.se/Vind.htm
 
  • Gilla
Daddeel
  • Laddar…
Skall ta bilder imorgon på takfoten.
Fukten kommer under luftspalten,så det är inte luftningen som är problemet tror jag.
Måste komma innifrån huset på nått sätt.
Är lite lur på om jag fått rätt vindduk (bison) till taket.
Brukar man inte använda en goretex duk som andas till ryggåstak?
 
Redigerat:
Är PE-folien lagd rätt och tät? Fläktar på nock för att ventilera luftspalten tycker jag verkar konstigt om du har ventilation från takfoten? Det kan ge problem på sommarhalvåret med fukt då varm luft utifrån kyls ner.
Är taket tätt?
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Tycker rent krasst att om det droppar från taket så är det antingen kondens från ångspärren, eller vatten som rinner genom ångspärren som isåfall inte är tät...om ångspärren vore ordentligt tät skulle ju kondensvatten från underlagstaket rinna ner och utmed sidorna på plasten, inte rakt ner igenom.
Har också ryggåstak utan några problem, dock utan luftspalt och med diffusionsöppet underlagstak.. Om er ångspärr är tät så ska ni ju inte behöva ventilation i luftspalten.

Har ni tillräckligt med undertryck i huset via ventilationen? Känns spontant som att fukten kommer inifrån.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
NCC kommer idag för att kolla upp vad som kan vara fel.Skulle man kanske strypa luftningen?
 
  • Gilla
Fruktkorgen
  • Laddar…
Eller skall man prova med att snitta upp vindduken i nocken för att släppa ut all den "fuktiga" luften som finns där?
Om man gör det så tar ju luftningen hand om den fukten o transporterar den ut i atmosfären,eller?Provar nästan vadsomhelst snart så detta kan kanske vara nått.Oxå kanske man trycker upp tex en rundstav mellan vindduken och isoleringen från takfoten ända till nock.
 
Problemet är ju inte hur du får bort fukten, utan att den kommer dit i första läget. Vad har ni för ventilation i huset?
 
Heru aggregat FTX
 
Är aggregatet rätt inställt? har ni undertryck i bostaden? Om inte så trycker du ut inomhusluften i väggar och tak - därav problemet.

Lita inte på vad som står på en FTX:s driftpanel. Den visar en indikation baserad på fläkthastighet. Det verkliga från- och tilluftsflödet beror på vilka don man har och anläggningens utförande.

Så har du inte haft en ventilationsfirma på plats för att kalibrera dina flöden så skulle jag börja i den änden!
 
Skall göra det på måndag.Har haft ett u-rör o mätt under o övertryck själv,men tar nog hit en firma iallafall.
 
Sen är det förstås så att en FTX leder till "balanserad" ventilation. Man brukar ställa in 10% lägre tilluftsflöden än frånluftsflöde. Men balansen är inte jämn i bostaden. Övervåningen kan få högre tryck än nedervåningen.

Be ventilationsfirman ställa in två profiler, en med 10% undertryck och en med lite mer. Och sen skriver du upp inställningarna så att du kan ändra själv.

Ska man vara bombsäker på undertryck precis överallt så är mek. frånluft det säkraste, men inte energieffektivt.
 
Såg förresten att i nocken har det blivit ett mellanrum på ca 10cm mellan isolering och vindduk,just ovanför limträt som vi har i nock,kan detta mellanrum ha nått med kondensen att göra?
 
Nix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.