Funderar på att köpa en handöverfräs. Ser att det finns 1/2 tum och 1/4 tum i valet om verktygsfäste.

De på 1/4 tum verkar vara billigare. Vad skulle motivera att köpa en 1/2 tummare?
 
Om du ska köra med stora frässtål och/eller i hårda material bör du ha en 1/2".

För fräsning med små frässtål (typ avrundningsfräsar) kan det räcka med en 1/4" maskin.


/Vojma
 
Klicka skrev:
Funderar på att köpa en handöverfräs. Ser att det finns 1/2 tum och 1/4 tum i valet om verktygsfäste.

De på 1/4 tum verkar vara billigare. Vad skulle motivera att köpa en 1/2 tummare?
Det är värre än så. Det finns 1/2 tums, som är nästan samma som 12 mm. Det är ibland bra med stora stål, men det kräver en starkare maskin och därmed en lite tyngre.

Nästa steg ner är 8 mm som är europeisk standard. Sedan finns det 1/4 tum som är ännu mindre. 8 mm är en bra kompromiss (men många har ändå maskiner som tar 1/2 tum eller 12 mm). Men går du ner till 1/4 tum så är du verklige nere i tunna stål.

Diskussionen om man behöver 8 mm eller 12 mm har böljat fram och tillbaka och beror på läggning likväl som behov (vissa vill absolut inte ha en fräs som är större, andra tycker att den lilla skillnaden i storlek kvittar).

Steget 1/4 tum till 1/2 tum är enormt stort. 1/2 tum istället för 12 mm köper man för att få möjligheten köpa billiga stål (jag har både 12 mm och 1/2 tum så jag även kan köpa stål kvickt). Skall du gå till 1/4 tum skall du nästan ha bestämt dig för att ha en liten fräs för småjobb.

Så jag skulle rekommendera att välja mellan 8 mm och 1/2 tum, men undvika 1/4 tum och du inte från början vet att du är ute efter väldigt enkla fräsningar (avrundningar).

--- Mats ---
 
Tack för informationen. Får se vad det blir. Men det blir ingen 1/4 tum, det låter klent.
 
Kanske självklart men bara så att det inte blir några missförstånd:
Vill du kunna få tag på frässtål i Sverige i butik så är det mm-storlekar som gäller. Dvs om du behöver kunna köpa nya stål snabbt.

Vill du kunna köpa stål till lägre priser så är det tum-storlekar som gäller. Dvs du beställer från UK eller US.
 
Det ena behöver inte utesluta det andra, till Min Makita 1/2 tum från UK (Axminster) la jag med anpassningshylsor för 8mm, 3/8 tum och 1/4 tum. Kompleterade sedan lokalt med 12mm spännhylsa och anpassningshylsor till den för 6 mm och 8 mm så det funkar att köra det mesta i den.
 
Absolut, det gäller bara att ha koll på vad som går innan det är för sent. Jag vill minnas att Bosch kantfräs är ett bra exempel. Den går att köpa här hemma (och t.ex. i Tyskland) med 8mm hylsa. Köper man den från England så är det med 1/4" hylsa. Men på denna måste man tydligen byta hela axeln för att kunna byta hylsa. Det finns någon gammal tråd om detta vill jag minnas.

Sedan har vi t.ex. DeWalts kantfräs som levereras från England med 1/4" hylsa. Då kunde man köpa 8mm hylsa till som ett (ganska dyrt) tillbehör. Däremot kunde man beställa samma 8mm hylsa som reservdel till en ganska billig peng.

Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun när man trycker på beställningskanppen :)
 
Bra tips så man inte missar nått sånt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.