Just nu känner jag mig lite frustrerad och ännu mer för jag inte har någon kunskap.
Vi har precis köpt hus och vill nu koppla in oss på kommunalt vatten och avlopp. Det måste ju såklart grävas och läggas rör osv

Har fått ett papper var kommunens går.

Men hur tar man lättast reda på vart man gräver för att koppla in det i huset??

Killen vi köpte av kallar det trekammarbrunn men i pappret jag nyss fick ang sopor slamtömning osv står det att vi har septitank och köksbrunn.

Nu har jag haft 4 vvs firmor här och kollat och alla säger olika och ingen ger mig svar... jag blir galen.

På den som var idag och kollade nyss ja han kunde inte ge prisförslag alls...på han lät det som att man får gräva på hela tomten för att hitta var avloppen går ut????
Går dte verkligen inte att se el ta reda på?

Toan borde väl gå mot septitanken tycker man
Finns golvbrunn i tvättstuga, pannrum, garage och i källaren sa han. Han menade att ett kommer från sidan på huset ett borde komma från köket och ett nånstans på baksidan vid septitanken. Så man gräver till alla. Har man så många? Är det normalt? Brukar man inte koppla ihop så allt går ut på ett ställe?

I mina öron låter allt helt sjukt och att man lixom måste gräva hela tomten, det kan ju ta dagar och bli snordyrt
Nej jag hänger inte med
Inget av detta går säkert inte ens att svara på:rolleyes:
 
harry73
Jag är ingen vvs expert så det är fullt möjligt att man inte ska göra som jag säger, men jag vill endå göra ettförsök.

Som jag förstår har du sceptictank, och du vet antagligen var den ligger. Avlopp från din toa är känslig för rätt fall i ledningen och kurvar i ledningen eftersom den innehåller fasta delar som det övriga avloppsvatten måste spola ner till den kommunala ledningen. Så det är nog den man ska fokusera på när man bestämmer hur man drar ledningen från huset till kommunens ledning.

Sen kan du fokusera på din köksbrun om du vet var den är kontrollera att alla övriga (golv)brunnar är kopplade till den genom att hälla i en större mängd vatten och kolla att den strömmer in i köksbrunnen.
Om så, finns det en fungerande ledning till köksbrunnen. Går det att koppla den till den tänkta ledningen från sceptictanken till kommunens ledning?

Om du ändå hålller på att gräva kan det vara ett bra moment att se över husets dränering, då ser man direkt var alla ledningar kommer ur huset och kan man dra om allt så det passar bäst.
 
Jag förstår absolut din tanken med att se över dränering osv men har tyvärr inte pengar att fixa sådant nu.

Hur vet man om det är en köksbrunn? Utanför entrén finns något, kan vara en brunn, men en sådan finns även en bit ut på tomten så jag vet tyvärr inte riktigt =/

Septitanken ligger på baksidan, där är fyra lock i gräsmattan...varför har man fyra?! En är lite större en de tre övriga om jag minns rätt. Fick precis lapp att dem ska komma och slamtömma nästa el näst nästa v.
 
harry73
Försök vara hemma när slambilen kommer, gå ut med en kopp kaffe (eller två egentligen) och fråga slambilkillen vad du har för tank, fråga även vad de andra brunnar är.

För att ansluta allting till den kommunala ledning behöver du egentligen inte veta hur det fungerar men bara vilka avloppsstammar är ansluten till vilken brunn.

Det är också möjligt att dina stuprännor är ansluten till en brun på din tomt, men de ska du inte ansluta till en kommunalt avlop.

Jag antar att du har flera lock för att du behöver luftning i tanken, och kanske är det i alla fall en (en/två/tre)kammarbrun med infiltrering
 
Ja det var en bra idé ska se om det går att fråga dem.

Ja men det är ju det ingen vet var nåt går, så dem säger att dem inte vet hur dem ska gräva, man kan bara gissa säger vvs. Så man får börja gräva och sen hoppas dem finns där...Vill gärna inte ha hela tomten uppgrävd och tänker inte betala en massa grävning för att dem ska gissa
 
harry73
Nej stämmer inte. Duu vet var din sceptictank finns och du vet att det finns två andra brunnar. Då vet du också att det finns ledningar dit. Genom att spola en större mängd vatten genom samtliga avlopp i dit hus och i dina hängrännor kan du kontrollera vad som är ansluten till vad.
Och sen kan man säkert gissa var dessa ledningar lämnar huset. Och om du har en spade kan du gräva där (kanske en bit ifrån huset (2m?) så att du inte underminerar husgrunden
 
Ok men borde inte en VVS gubbe kunna sånt och säga att så gör man...istället för att börja gräva nånstans och gissa att dem är där?
Ditt sätt låter ju smartare isf
 
harry73
Visst men nu gjorde de inte det. Det här är ett enkelt sätt att kontrollera dina ledningar utan att det kostar dig ett öre. Kontrollera vilka ledningar är ansluten till vilken brun. Rita allting på en karta av din tomt och fråga forumet var du ska gräva och hur du ska dra dina ledningar till gatan
 
Beroende på hur det ligger kan ett vanligt rensband och ett öra funka en bit också
 
Krävs det inte någon form av tillstånd på en Septitank? Då borde det således finnas ritningar på stadsbyggnadskontoret?

Jag har ingen aaaaning med det skadar ju inte att kolla upp!
 
Om man från en VVS-firma ska utreda precis var man "tror" att allt är draget och sammankopplat, kostar också pengar, kan faktiskt bli lika dyrt som att börja gräva utifrån var man har brunn/tankar. Du kan dock be en VVS-firma göra en mera detaljerad kontroll mot betalning, nu känner nog de flesta att de får göra omfattande "offertarbete" att kolla förutsättningar utan att få betalt eller veta om de sedan får något arbete.
Och du ska väl ändå gräva bort de gamla eller låter du tank/brunnar vara kvar? Så mera grävande blir det ju ändå-
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.