Jag är allergisk mot luftavfuktare och fläktar. I dessa fall är det oftast att lösa fel problem. Att säljarna vill sälja sina produkter kan jag förstå, men inte de som köper av dem.  Det riktiga för krypgrunder brukar vara (se många tidigare trådar i ämnet)

1. Dränera invändigt-utvändigt så att grundvatten ligger en bra bit under marknivå.

2. lägg plast -fuktspärr mot marken. Ha gott om  stickhål i denna så att ev luftkondens kan rinna ned i backen. I augusti kan luftens fuktighet annars ge tillfälliga sjöar på plasten vid nedkylningen mot backen.

3. vill du minska/minimera fukt SOMMARTID (augusti) lägg cellplast på backen, för att minska nedkylningen-fuktutslagning från fuktig uteluft i krypgrunden (marken fungerar sommartid som ett jättekylelement med långtidsverkan + 5 grader)

4 isolera krypgrundens ytterväggar 20 cm och marken 10 cm cellplast (minimum), stäng uteluftsventilerna och led ventilationen in på övre plan genom galler i golvet(VARMGRUND - bäst men kostar lite mer) eller via REJÄLA ventilationshål i oisolerade ytterväggare (KALLGRUND) beroende på husets konstruktion.

Vanlig luft innehåller massor med fukt det är ett problem. Har du dessutom grundvatten-snösmältningsproblem måste du fixa båda. Var för sig.
 
funkisen skrev:
1. Det är absolut inte onödigt att köra avfuktaren på vintern, däremot är det inte alltid (förmodligen inte ens ofta) det behövs. Men har man över 70-75% RF i grunden vintertid så visst skall man köra sin avfuktare.

2. Man kan (bör) som sagt ha ett par ventiler öppna på vintern. Det är MYCKET bättre att uteluft kommer in i grunden och blir relativt torr än att luft från inneutrymmen kommer ner i grunden och blir relativt fuktig. När inneluften kyls ner i grunden kondenserar fukten som regel. Dessutom kan vattnet avfällas i bjälklag eller på insidan blindbotten om det redan där är så kallt att luften inte längre kan hålla vattnet. Vatten i bjälklaget är ingen bra idé...

Det är naturligtvis en avvägningsfråga hur mycket man skall ha ventilerna öppna så att inte grunden kyls ner onödigt mycket, men där jag bor (västsverige, kustnära) kan jag om jag så önskar ha alla ventiler öppna och ändå hamnar jag inte mkt lägre än 8 plus i grunden. Men detta är såklart individuellt från hus till hus så man får anpassa sina metoder till rådande omständigheter.

3. Däremot är det en fördel att stänga ventilerna när temperaturen i grunden är avsevärt lägre än temperaturen utomhus.

1. Sant, som jag skrev tidigare, har du ett läckage i form av tex en vattenledning som läcker så är det lämpligt att köra avfuktaren på vintern.

2. Visst du kan ha ventilerna öppna på vintern, fast det är upp till dig... Det fall du beskriver dvs att du får inomhusluft med dess fukttilskott i krypgrunden tyder på att du har ett invändig övertryck inomhus, då får du fuktproblem i hela huset!

3. Bör tilläggas att man bör köra värme i krypgrunden på sommaren, detta förutsätter igen att man inte har ett läckage, alt att det rinner in vatten.

Slutsatser: 1. På vintern stänger man ventilerna i krypgrunden, förutsatt att man inte har ett vattenläckage. 2. Det är ONÖDIGT att köra avfuktare på vintern, förutsatt att man inte har ett vattenläckage.

Mvh
 
Delprotes: Kan du förklara för mig av vilken anledning det är ONÖDIGT att köra en avfuktare på vintern om man av NÅGON anledning har en luftfuktighet som överstiger 75%.

När du säger att ventilerna skall vara stängda på vintern, har du då några egna erfarenheter inom området? Den lilla ytterligare kylning som ett par öppna ventiler tillför en kallgrund är försummbar. Eller är det är det ventiler i form av meter-stora trummor med fläktar i som du pratar om?

Om du har överskottsfukt i grunden efter hösten så skall du TVEKLÖST ha ventiler öppna. Det är mycket vanligt att fuktgraden i grunden går upp i början av vintern när luften kyls ner tillsammans med grunden. Visst kan du ha ventilerna stängda då, under förutsättning att du gillar mikrober och rötskador.
 
funkisen skrev:
1. Delprotes: Kan du förklara för mig av vilken anledning det är ONÖDIGT att köra en avfuktare på vintern om  man av NÅGON anledning har en luftfuktighet som överstiger 75%.

2. När du säger att ventilerna skall vara stängda på vintern, har du då några egna erfarenheter inom området? Den lilla ytterligare kylning som ett par öppna ventiler tillför en kallgrund är försummbar. Eller är det är det ventiler i form av meter-stora trummor med fläktar i som du pratar om?

3. Om du har överskottsfukt i grunden efter hösten så skall du TVEKLÖST ha ventiler öppna. Det är mycket vanligt att fuktgraden i grunden går upp i början av vintern när luften kyls ner tillsammans med grunden. Visst kan du ha ventilerna stängda då, under förutsättning att du gillar mikrober och rötskador.
1. Ventilerar du krypgrunden med uteluft RF 90 %, så startar avfuktaren. Man sänker RF genom att höja temperaturen i krypgrunden dvs stäng ventilationen på vintern. DU däremot förespråkar att man ska ventilera på vinter dvs höja RF i krypgrunden.... Om du av någon anledning har över 70-75% RF i krypgrunden med stängd vent på vintern har du ett vattenläckage, alt ett välisolerat bjälklag.

2. Jag har inte massor med erfarenhet läs (20år), dock kan jag fukt/energi och bygg väldigt bra. Den lilla försummbara kylningen som du pratar om, har du belägg för att den blir så liten när man ventilerar på vintern? Den är inte försumbar iaf!! Vi pratar om krypgrund, å inte kallgrund?!

3. Vart kom hösten ifrån och fuktöverskottet? V.G ändra inte förutsättningarna, när vi pratar om vinter och sommarfallet. På hösten kan man ha viss ventilation i krypgrunden.
Klart att RF ökar men minskad temp, antar att du menar RF ist för fuktgrad?

Slutsats: Lär dig fukt och gör relevanta åtgärder eller kör din avfuktare resten av ditt liv!;)

Mvh
 
Ok delprotes vad menar du är för skillnad på en kallgrund och en krypgrund?
 
ulliserik skrev:
Ok delprotes vad menar du är för skillnad på en kallgrund och en krypgrund?
En kallgrund säger mig konstruktionstekniskt att det är en kall grund.
Krypgrund, kan vara oventilerad, inneluftventilerad, uteluftventilerad, öppen plintgrund. Sedan har vi torpargunden som är en kombination av uteluftventilerad och den oventilerade kryprummet, alt en plintgrund.

Finns en poäng att hålla isär konstruktionsprinciperna.

 
Hej har själv en kallgrund = 1,5m bred från 1902 ( stora stenar utanpå o jord o små sten i mitten , ingen cement.) Anticimex förslog en lösning för 40.000kr det gör dom altid har jag hört. Har inga ventiler, grävde ut 50 skottkärror lerjord o instalerade en Woods avfukt. för 3000kr. Ingen fukt nu, trots att det kommer upp lite vatten i spingor från berget. Vi tog bort oljeeldnigen, å då måste man passa sig för fukt. Fuktigaste tiden är sommaren. MVH
 
Är inte vatten fuktigt då. Jag tycker att folk verkar ha glömt av markfukten i denna diskutionen.
 
Jag satte in Trygghetsvakten för ett år sen, och klimatet i min krypgrund är numera väldigt bra. Jag hade microbiell påväxt samt att sanden hade ett flertal mörka, stora områden som var fuktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.