Status
Tråden går ej att kommentera.
K
johanpost skrev:
Inte ovanligt i sthlm i alla fall att polackerna bor där de jobbar några dagar, innan inflytt såklart. Har bara hört bra saker men finns både och naturligtvis.
Synd för de lokala målarna/hantverkarna kan jag tycka men priset- runt 400:- vitt/h vs ca 80:- svart/h är ju ofta avgörande.
Nu var väl iofs vitt med rot ett alternativ men det svarta är alltid lägre och om det bara är ett par väggar som ska strykas...
Skönt att se att moralen är hög på forums medlemmarna. Sen sitter man och klagar på hantverkarnas moral....
 
K
Hannaan skrev:
Har fått ett organisationsnummer och så har de ROT avdrag med.

Dessutom så har vi själva inte flyttat in, så huset står helt tomt. Annars hade vi aldrig ens övervägt tanken med att låta dom sova över. De hade väll tänkt ta med egna madrasser och jobba på så de blir klara fortare.
Men vi har i alla fall sagt nej till övernattning. Dock så har vi valt att anlita dom då de är så pass billiga jämfört med många andra.
Klart att branschen inte självsaneras när kunderna tänker såhär...

Klart att det blir fuskbyggen när folk vill ha allt men betala inget...
 
Pengarna finns helt enkelt inte hos oss annars. Hade vi haft ekonomin hade vi troligen valt några som anses mer "seriösa". Men som läget är nu så är det dessa eller inga. Väljer vi det sista så innebär det att vi kommer få bo med pråliga 70 tals tapeter i några år..... Sedan när det ev. blir dags för målning (när ekonomin tillåter) så kommer vi själva ju behöva bo där under tiden. Vi vill därför passa på nu innan vi flyttar in i huset....
 
Känns inte så motiverat att bo med små barn när husets alla väggar ska målas om.. lär inte var särskilt hälsosamt. Därför måste det bli gjort nu innan vi flyttar in så det hinner torka och vädra ut mm.
 
Kolla så att de verkligen har F-skatt och kan dra rot. Har varit med om flera sådana här företag som uppger att de har men vid granskning så är det gamla avslutade f-skattesedlar. Så kolla med skatteverket i första ledet. Detta företag har ju dessutom konkursat en gång tidigare.

Har de några försäkringar så uppvisa försäkringsbrev!!!

Visst kan du chansa men du står risken för att de gör mer skada än nytta. De värsta jobben jag sett av billig polsk firna är nedslabbade golv och världens sämsta maskeringar som gjorde att alla lister, dörrfoder, fönsterbrädor, element, eluttag mm mm var fläckiga.

Dessutom hade idioterna hällt ut överbliven färg direkt i badkaret och där rengjort rollers, penslar mm vilket var sådär kul för kunden när färgrester hittades i avloppet
 
K
Hannaan skrev:
Känns inte så motiverat att bo med små barn när husets alla väggar ska målas om.. lär inte var särskilt hälsosamt. Därför måste det bli gjort nu innan vi flyttar in så det hinner torka och vädra ut mm.
Jag tror inte att dagens nya inomhus färger är speciellt skadliga. Har själv fyra barn och målat om flera gånger.

Dagis har målat om utan att stänga dagiset.

Barnen är fortfarande friska...
 
kinglolle skrev:
Kolla så att de verkligen har F-skatt och kan dra rot. Har varit med om flera sådana här företag som uppger att de har men vid granskning så är det gamla avslutade f-skattesedlar. Så kolla med skatteverket i första ledet. Detta företag har ju dessutom konkursat en gång tidigare.

Har de några försäkringar så uppvisa försäkringsbrev!!!

Visst kan du chansa men du står risken för att de gör mer skada än nytta. De värsta jobben jag sett av billig polsk firna är nedslabbade golv och världens sämsta maskeringar som gjorde att alla lister, dörrfoder, fönsterbrädor, element, eluttag mm mm var fläckiga.

Dessutom hade idioterna hällt ut överbliven färg direkt i badkaret och där rengjort rollers, penslar mm vilket var sådär kul för kunden när färgrester hittades i avloppet
Ok, ska försöka kolla det. Ska försöka checka av varje dag och följa upp hur det ser ut, om de maskerat bra och så. när vi målade om själva så hällde vi inte ut överbliven färg i badkaret, men däremot så rengjorde vi rollers och penslar där.. vart ska man annars rengöra dessa..?
 
kirk69 skrev:
Jag tror inte att dagens nya inomhus färger är speciellt skadliga. Har själv fyra barn och målat om flera gånger.

Dagis har målat om utan att stänga dagiset.

Barnen är fortfarande friska...
Men beror det inte lite på om man målar ett rum då och på så sätt kan stänga dörren så det inte sprider sig till hela byggnaden? Då är det ju en sak. Men vi tänkte ju måla om hela skiten på en gång, varenda rum inkl . hallar, kök osv. Så det går liksom inte att komma undan lukten då. Dessutom så sover ju inte barnen på dagis, men målar man om hemma så måste de ju sova i lukten med. Jag tror inte det är särskilt hälsosamt faktiskt.. men så är jag troligen lite smått fanatisk när det gäller sånt som rör hälsan :D
 
kirk69 skrev:
Skönt att se att moralen är hög på forums medlemmarna. Sen sitter man och klagar på hantverkarnas moral....
Är det dålig moral gentemot hantverkarna menar du, eller att man kan tänka sig att betala några timmar svart?
 
kirk69 skrev:
Skönt att se att moralen är hög på forums medlemmarna. Sen sitter man och klagar på hantverkarnas moral....
Du menar att det är mer moraliskt att vägra släppa in polacker i landet för att dom tar alla jobb från pursvenskar? Är du med i byggettan kanske?
 
kirk69 skrev:
Klart att branschen inte självsaneras när kunderna tänker såhär...

Klart att det blir fuskbyggen när folk vill ha allt men betala inget...
Det blir "så här" eftersom svenska hantverkspriser ofta är konstgjorda, samt för att vi är med i den underbara uppfinningen EU. Nu röstade iofs jag nej men är vi nu med så är vi. Eller vill du bygga nya protektionistiska vallar runt Sverige? Svenska jobb åt svenskar, etc?
 
Thomas Lundquist
SOCKEPLAST skrev:
Det blir "så här" eftersom svenska hantverkspriser ofta är konstgjorda, samt för att vi är med i den underbara uppfinningen EU. Nu röstade iofs jag nej men är vi nu med så är vi. Eller vill du bygga nya protektionistiska vallar runt Sverige? Svenska jobb åt svenskar, etc?
På vilket sätt är svenska hantverkspriser konstgjorda?
Vilken bransch jobbar du i med naturliga priser?

Vi behöver inte bygga vallar runt Sverige. "Ni" som köper arbetskraft utan kompetens svart får stå för det. Men sen ska man inte komma och gnälla att det gick åt h-e med sitt drömprojekt.

Att någon med mindre god ekonomi anlitar svartmålare stör mig inte, och det kommer alltid finnas en fulsida av byggbranschen där "ni" anlitar dessa klåpare med stor chansning.
 
K
SOCKEPLAST skrev:
Du menar att det är mer moraliskt att vägra släppa in polacker i landet för att dom tar alla jobb från pursvenskar? Är du med i byggettan kanske?
Ta in hur mycket polacker du vill. Men jag kommer aldrig tycka att svart jobb är okej. Tycker inte heller att man ska uppmuntra till det på ett sånt här forum.

Nästa gång kan du läsa igenom det som jag citerade.

Tycker även synd om en del polacker som man träffat på byggen då de utnyttjas utan rättigheter.

Som företagare är man inte med i facket. Är du med i Sverigedemokraterna då du tycker att de fattiga ska utnyttjas??
 
Jag förstår uppriktigt inte diskussionen här.
Det pratas om svartjobb, klåpare, och Polacker....

Men eftersom dessa tre saker inte hänger ihop så är det förvånande att dom nämns i samma inlägg flera gånger.

.??.
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Jag förstår uppriktigt inte diskussionen här.
Det pratas om svartjobb, klåpare, och Polacker....

Men eftersom dessa tre saker inte hänger ihop så är det förvånande att dom nämns i samma inlägg flera gånger.

.??.
Alla dessa tre nämnare hamnar som oftast ihop i trådar. Det kan väl knappast komma som en chock för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.