Hej, samfälligheten!

Vi önskar bygga om förråd XX på vår tomt XX. Det som ska göras är 1,2, 3 och 4. Nu undrar vi om detta berättigar till ersättning, enligt vad vi hört finns ju 10 000 kr avsatta/förråd. Om dessa åtgärder ej räcker, önskar vi få en preciserad lista vad som krävs för att kunna tillgodgöra sig nämnda ersättning.

Vänligen

XXXX

Svar från samfälligheten:

Enligt beslut taget den xx-xxx--xx så utgår ersättning för följande åtgärder: 1,2 ,3 ,4. Således utgår ej ersättning för de åtgärder ni beskrivit, men om ni dessutom gör XX så kan ni efter godkännande från XX utkvittera 10 000 kr i enlighet med ovan nämnda styrelsebeslut.

Styrelsen genom XXX XXX


Exempel på en skriftlig dialog, att företa INNAN man påbörjar åtgärder, som besparar mycket huvudvärk senare. Har du fått skriftligt liknande detta, så är det bara att kvittera ut pengarna. Har du börjat bygga på lösare boliner än så, då är det, om inte kört, så åtminstone uppförsbacke...
 
orustinnan skrev:
Men för i h-e, vi kunde ju inte riva byggnade EFTERSOM det står ett elskåp där. Hade vi kunnat riva det så hade vi jämnat hela skiten längs med marken och alla skulle vara nöjda. ...
Det går väl att riva ett elskåp? Men det måste ju göras av elektriker med rätt behörighet, likaså att sätta upp ett nytt. Det kostar ju en del, så det är väl därför bidraget på 10000 finns, för att täcka den extrakostnaden det innebär att byta ut elskåpet. Om alla håller på att renovera runt de gamla elskåpen kan man ju komma till en punkt där elskåpen måste moderniseras, men de är inbyggda i renoverade förråd som då behöver rivas.
 
Orustinnan: Jag är benägen att tycka att det är du som missar sakfrågan. Jag förstår att ni vill få rätt men Jaso har skrivit redan i början vad som gäller rent juridiskt och det ens om man ska bedöma styrelsens utlåtande som en utfästelse vilket jag inte ens är övertygad om.

Allt detta är bortsett från moral eller vad ni genom hot och tjat kan få igenom gentemot föreningen men rent juridiskt har ni ett ytterst tveksamt läge.

Om ni får igenom att de har gett er löften så är det fortfarande frågan om enskild styrelsemedlem som i strid med sin ställningsfullmakt gett löften som går emot stämmans beslut och därför självklart går utöver dennes befogenhet. Frågan är om detta kan binda föreningen och jag gör samma bedömning som Jaso att det inte blir bindande och knappast heller skadeståndsskyldigt privat heller.

Ser man ens innan denna argumentation så har föreningen sagt att ersättning utgår vid nybyggnation eller ombyggnation av elskåpet. Troligen menade de hela förrådet men det är inget bindande juridiskt om de skulle hävda att de pengarna är för ombyggnation av själva skåpet och inte förrådet precis som andra sagt. Medan stämmobeslutet var taget som jag skulle tolka det för att ge riktlinjer vid nybyggnation och att man då kan få 10 000kr som bidrag. Inget annat...
 
orustinnan skrev:
5. Ingen har definierat vad detta innebär.
Om jag var osäker på vad något betyder i ett svar skulle jag ringa upp och fråga innan jag pungade en massa pengar på ombyggnationer.
Kan tycka att det är lite självförvållat.
 
Lindhult skrev:
Ingen sund människa åtar sig styrelseuppdrag i föreningar för att jävlas med människor.
I den bästa av världar är det säkert så, men i verkligheten förekommer det. Det kan jag intyga.
 
andersmc skrev:
I den bästa av världar är det säkert så, men i verkligheten förekommer det. Det kan jag intyga.
Det är ju precis det jag menar med sund människa. Den andra arten vet jag också om att den finns. q(;^;)p

Vad gäller TS rättigheter och möjligheter att få "rätt" håller jag också med om att det är i princip omöjligt.

Tyvärr tycker jag väl att det borde bli en konsekvens av att man som styrelse gör fel. Men det är ju som sagt inte befogat om man ser på de möjligheter som TS har nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.