Göran.W skrev:
Jag förstår inte hur en kickback kan träffa en i huvet för man ska alltid ha huvet sidan om vinkelslipen så spräng kåpan täcker hela skivan från ögonen sett.
Jag skulle vilja påstå att träffar en kickback i huvet är det handhavande fel.
Man ska inte ha huvet över vinkelslipen för då kan man även skadas av en sprängd skiva även med spräng kåpa på.
Jag håller ofta vinkelslipen på fel sätt även jag;)
Hur ofta håller man den inte med en hand fast det är direkt olämpligt.
Man ska kanske ha kickback skydd iaf:p
Det beror ju lite på vad man gör med den. Ska man slipa lite går det fint med en hand, men om man ska kapa är det ju värre. Man skadar sig nog mer med kapskiva än slipskiva.
 
Jag har arbetat som arbetsledare på ett byggföretag och gjorde följande reflektioner.
Bosch blå vinkelslip vibrerar märkbart mindre än hitachi och metabo.
Hitachi kunde inte kapa snygga snitt i kakel med diamantskiva. Samma skiva i boschen blev skott-rakt utan urslag i emaljen. Klura på den ni ;)
 
Kan bero på att Boschmaskinen har mer precision på brickorna som håller fast skivan.Har satt bosch brickorna på min Hitachi och den blev mycket trevligare efter detta.Hitachi är annars klart mycket gedignare än Boschen,håller dessutom längre då Bosch lider av lite dåliga kollektorer och kol överlag.Men boschen är grymt smidig och ingen dålig maskin för det.Kick back är också jäkligt bra.Har en av varje efter ett år med två cotech maskiner och en bestools.Tröttnade på trasiga/plastiga elkablar och vibrerande maskiner och bestämde mig för att köpa kvalite.Det är inget jag ångrat. / M.N
 
Om jag inte minns fel så har väl bosch någon sorts vibrationsdämpande vikter runt axeln? Of-topic: varför har alltid "lågpris"-maskiner, typ de du nämnde, 1 meter lång sladd som är stenhård? Fattar inte det. Om dom hade lagt några kronor till på kabeln skulle kvalitetskänslan automatiskt bli högre. Har själv 2st sådana maskiner (lamellfräs & handöverfräs). Båda maskinerna behöver lite längre sladd med tanke på arbetsuppgiften. Mycket underligt. Näe, länge leve Festool och liknande :)
 
Fast det är ju lågprismaskine pga dom har snålat in på allt.

Håller med om sladden, t.ex mina Kress och AEG maskiner har 4 meter gummikabel som är lika mjuk och fin i 30 minusgrader. :)
 
Köpte 10m förlängningssladd i gummi och bytte kabel på tre maskiner. Fräs, vinkelslip och sticksåg. Blev helt klart mycket bättre.
 
Eftersom jag får utslag av sladdvindor och sladdar slingrandes runt benen så brukar jag sätta på 5meters kablar på mina maskiner och använder vägguttagen när jag är i garaget.Blir inte sånt virrevarr av sladdar.Men man ska komma ihåg att man sätter CE märkningen ur spel på maskinen om man använder lös/skruvbar stickpropp.Men det är inget som påverkar funktionen.Ni ska veta att jag fick jordens utlägg av en verktygsnasare här på orten när jag talade om vad jag skulle göra när jag köpte gummikabel sist.Man fick ABSOLUT INTE göra så tyckte han.Det slutade med att han gick purken därifrån och en annan snubbe kom och hjälpte mig när jag stod på mig:blushing:
 
De flesta maskiner är ju inte jordade så det är inte mycket som kan gå fel.
 
Ett alternativ är ju att köpa festools snabbkoppling som dom har på sina elmaskiner. Då får man 10cm sladd på maskinerna, sen använder man en festool-sladd till alla maskiner
 
Verkar smart,ska kollas upp.Jag har även en Milwaukie(eller hur det nu stavas) och en atlas copco.Dessa maskiner är identiska förutom färgen.På dessa maskiner så är det en kabel med bajonettsnabbkoppling in i maskinen.Iden verkade bra men jag vet inte hur många gånger jag har bytt min sladd.Och då använder jag dessa maskiner väldigt lite.På firman gick det inte med dessa.Vi köpte en ny kabel varje månad.Å billiga var dom inte.
 
Inför arbetet med att lägga 140 m² betongplattor, där ett stort antal plattor krävde kapning, stod jag inför valet att hyra en stenkap/klipp för dyra pengar eller att köpa en vinkelslip.

Valde en billig vinkelslip (230 mm) från varuhuset "Karlsson", 249 spänn kostade härligheten. Med en diamantklinga för ungefär samma peng fick jag en komplett maskin som fungerade otroligt bra, trots tuff använding, betongdammet stod oftast som krutrök runt mig!

För samma femhundring hade jag kanske kunnat hyra en stenkap istället under en helg eller två, men nu kunde jag kapa plattorna när jag ville.

Efter 1,5 års hård använding lade dock vinkelslipen av, men eftersom det var två års garanti gick jag bara och hämtade ut en ny likadan.
 
Göran.W
Och då säljer man den som ny för 449 kr på Tradera:p
 
Ska man köpa Kinesiskt eller tyskt? 20150828_175626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niq och 2 till
  • Laddar…
Antingen köper du billigt som Biltema och får många skivor för penarna, eller så köper du bästa kvalité, tex Mika el Tyrolit. Bosch har inga tillbehör för avverkning, så som borrar, sågblad, kapskivor som höjer sig över mängden mer än att dom är dyra.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Antingen köper du billigt som Biltema och får många skivor för penarna, eller så köper du bästa kvalité, tex Mika el Tyrolit. Bosch har inga tillbehör för avverkning, så som borrar, sågblad, kapskivor som höjer sig över mängden mer än att dom är dyra.
Du Rikard har nog inte tittat på bilden ordentligt.
Men du har rätt i övrigt Tyrolit, Pferd, Mika + ett fåtal till är bra grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.