Skall kolla på ett hus som stått tomt ett tag med oljepannan igång (dödsbo) och där man haft ett kraftigt oljeläckage i pannrummet (typ golvet täckt av brännolja). Läckaget är nu ordnat sedan i vintras. Vad skall man tänka på att kolla förutom oljelukten? Kan oljan tränga genom plattan och ner i marken under? Vet inte hur länge plattan stått under olja (gäller alltså bara panrummet) men det är säkert en månad.

/Anders
 
Det är något som du vid ev köp måste kolla upp mycket noggrant. Troligen behövs det provborras för att avgöra hur djup det ev har gått. Har det gått ner i plattan kräv att dödsboet står för saneringen om inte spring. Sanering är inte billigt.
 
R
Frågan är vad en sanering skall tjäna till? Om nu lite olja trängt ner i marken, so what?? Helt onödiga utgifter o lite lukt ger med sig.. De enda som blir glada är sanerarna och någon byråkrat någonstans.
 
R
Men vill man nu göra något åt "problemet" föreslår jag att man bilar upp lite i golvet, ev tar upp lite material under plattan, återfyller samt gjuter igen hålet. En container behövs också som man kan slänga betongen i, om man inte vill/kan köra bort det själv.

Det behöver inte kosta speciellt många tusenlappar. Är man normalbegåvad klarar man detta arbete själv :)
 
Anledningen till att huset är ute är just att en tidigare köpare provborrat och sprungit snabbare än Mr Bolt från köpet. Firman rekommenderade honom att bila bort gamla golvet i pannrummet (det är bara pannrummet som är påverkat) och gräva bort material samt gjuta nytt golv.

Nytt golv kan jag väl gjuta själv, men det vore kul att få en uppfattning om hur stort problemet kan vara i praktiken. Det finns säker oljemolekyler nere i marken men Isola har en produkt Platon Multi som just skall fixa lukten.

Så frågan är egentligen - om golvet i pannrummet stått under olja, har oljan då bara runnit rätt igenom betongen eller är betongen så tät att det mest sipprar lite?

Finns det några regler som säger att kommunen kan tvinga dig att åtgärda problemet för ett par miljoner eller så? Eller är det upp till dig?

Om jag skall köpa blir det naturligtvis med kraftigt prisavdrag.

/Anders
 
SPRING!

Skulle tro att det blir skapligt dyrt om det skall saneras på ett korrekt sätt, och fundera inte ens på något annat!

Statoil lade ner en mack här i trakten förra året - det var inget fel på den, tankarna var nästan nya - men..

Inte nog med att dom tog bort ytskiktet (asfalten) och tankarna, ALL jord ner till ett par meters djup grävdes upp och forslades till fastlandet för destruktion. Sedan kom ett antal lastbilar med fyllning, ny asfalt lades på och buskar planterades. Dom höll på i 2-3 veckor.

Väldigt snyggt jobb, men jag vågar inte ens fundera på vad det kan ha kostat. :O

KOLLA med Miljö- och Hälsoskydd i kommunen vad dom anser innan du köper.
 
Som svar på din fråga.. Ja Kommunen kan tvinga dig att åtgärda problemet.
Och bort måste det, då oljan innehåller bra mycket ohälsosamma ämnen.
Tyvärr är det inte så lätt som RtZ vill framhäva. Det är för det första inte bara att slänga i en container, eftersom det klassas som miljöfarligt avfall finns det krav både på att säkerställa att saneringen blir riktigt gjord. Kan tänka mig att du kommer åka på flertal jordprover. Sen får inte massorna skickas till deponi utan måste som mycke_nu skriver destrueras.

Orust kommun skriver såhär om olja


"Även olja i små mängder förorenar
  • En liter olja som når grundvattnet kan förstöra 100 000 liter dricksvatten.
  • Olja i vattendrag kan under ogynnsamma omständigheter slå ut allt liv. Vissa livsformer kan kanske senare återkomma till vattendraget, medan för andra kanske aldrig mer, om t.ex. en lokal fiskstams lekbottnar påverkas.
  • Olja som förorenar marklagren och når ned till grundvattnet kan finnas kvar under åtskilliga år, under vissa omständigheter i decennier.
  • Olja som sugs upp i byggnadskonstruktioner, grundmurar etc. är särskilt svåra att åtgärda, ibland omöjliga. I vissa fall kan rivning av bostadshuset ur ekonomisk och miljömässig synpunkt vara att föredra, istället för att under lång tid sanera betonggrunden från oljan."
 
Gör en uppskattning på vad tomten är värd, bjud inte mer än det. Riv huset.
 
mycke_nu skrev:
SPRING!

Statoil lade ner en mack här i trakten förra året - det var inget fel på den, tankarna var nästan nya - men..
Lite skillnad iofs eftersom tankarna ligger några meter under mark. Du har rörkopplingar som garanterat läckt nån droppe varje år etc etc.

Sen är ju bensin lite mer lättflytande vilket ju tränger ner i marken lättare än brännolja. Och på en bensinmacksplatta så har man ju glykol, spolarvätskeproblem etc. etc.
 
Naturligtvis, men poängen är att det finns omfattande saneringskrav. Jag tror inte att myndigheterna går med på att man bara täcker över problemet.
 
Det var ett fall i vårt kvarter förra året. Där var det en gammal oljetank som var ner grävd i trädgården som hade läckt, den var inte i bruk så det var inte många liter kvar men saneringen höll på i två veckor, plus en månad invändigt... det hade även kommit under huset.

Så kolla detta noga med kommunen innan.
 
Träffade en som hade fått riva upp och byta ut stora delar av syllen pga oljeläckage. Nu minns jag inte ordet för det men brännolja är såpass "flyktigt" att det kan vandra långa sträckor. I hand fall hade oljan kommit åt syllen och vandrat en bra bit.

Skickat från min mobil
 
Varför kan inte dödsboet ta det med försäkringsbolaget?
 
Kolla absolut med miljöförvaltningen. En sanering kan kosta många gånger mer än vad huset är värt. Har det lävkt i många år är det ibland ofantliga mängder material som måste shaktas bort. det är kanske behandlingen av de förgiftade shaktmassorna som sedan kostar allar mest.

Är det rätt markförhållande utan ytligt grundvatten kan sanering kanske bli rimligt billigt för ett köp-. Kolla absolut innan.
 
Tackar för svaren. Har ringt kommunen men inte fått tag i någon. Vi får väl se vad de säger, men man kanske skall snacka med dödsboet och be dom ta der med försäkringsbolaget som Noseone säger. I alla fall kan det ju vara så att kommunen ger OK för att bara bila bort och gjuta igen.

Den oljeindränkta betongen blir sedan utmärkt till att tända grillen med eller som terassvärmare i en sådan där alloljebrännare som dom diskuterar i någon av värmetrådarna :D.

Personligen skulle jag bara bila ner till marken, lägga platon och gjuta igen men det gäller som sagt att kommundirektören ger till godkännande också på linnepapper med kommunens brevhuvud...Håller er uppdaterade när jag får svar från kommunen. Tycker det känns otrevligt att inte mäklaren upplyser om sådant här, men jag är väl en naiv typ :O.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.