Tjena! Ska byta ut hela vårat lägenhets kök, och ska ställa in ett side by side skåp med is och vatten. Nu till problemet köket är rektangulärt och vattnet finns på vänster sida och kyl/frys på den högra sidan. Slangen som följer med skåpet är inte mer än 2m och de räcker inte till alls, jag hade tänkt mig att dra ett prisol rör bakom skåpen och upp till taket sen en 90 grades koppling i vardera ände, men sen är de de att de ska upp gipsskivor i taket, hur de funkar med dolda ledningar? blir de dåligt tryck i vattnet för att jag förlänger slangen dubbelt så mycke?


Hoppas ni förstår hur jag menar:D
 
Skippa kopplingarna för skall det byggas in får man nog inte göra så. Det finns bockningsverktyg för prisolrören och då kan du dra dem utan att skarva uppe i taket.
 
Lånar tråden lite :)

Jag har nästan samma problem: Kyl&Frys på vänstra väggen och vatten på högra, det är drygt 3 meter mellan tillgängligt vatten och kyl&Frys. Skall lägga nytt golv i köket över mycket slitet och fult gammalt trägolv, hade tänkt sänka ner ledningen i golvet för att få en snygg "osynlig" lösning. Så länge man inte har skarvar, är detta tillåtet ?
Skall jag köra Pex eller Prisolrör ? Rör i rör ?
 
Jag skulle satsat på prisol.
Pex har jag ingen erfarenhet av. Känns som att jag skulle vilja se den och inte bygga in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.