Finns det en andrahands marknad på fönster och hur gör man. Vi byter våra 15 fönster, två altandörrar och två "swedoor" ytterdörrar till Tanums fönster och nya swedoor dörrar. Skall man be snickaren vara försiktig när han tar ner dem gamla och sälja dem eller??
 
Jag tänkte också att jag skulle sälja mina gammla fönster vartefter jag ersätter dom. Fina i träet, tvåglasfönster.

Hade man då, 1947, monterat fönster som man gör idag hade det varit en bra ide. Det gjorde man dock inte. Istället är fönstren skråspikade utifrån och in i fönstret så vill man ha bort fönstren får man bågfila på sjutton ställen. Vem har tid med det?!

Jag tror du får betala snickaren mer i extra tid än vad du tjänar på fönstren (om det inte är nya eller väldigt speciella fönster förstås).

 
MathiasS skrev:
Jag tänkte också att jag skulle sälja mina gammla fönster vartefter jag ersätter dom. Fina i träet, tvåglasfönster.

Hade man då, 1947,  monterat fönster som man gör idag hade det varit en bra ide. Det gjorde man dock inte. Istället är fönstren skråspikade utifrån och in i fönstret så vill man ha bort fönstren får man bågfila på sjutton ställen. Vem har tid med det?!

Jag tror du får betala snickaren mer i extra tid än vad du tjänar på fönstren (om det inte är nya eller väldigt speciella fönster förstås).
I så fall skulle jag rekommendera en smula mer varsam nedmontering än det du visat i en tidigare tråd ;)
 
Nix skrev:
I så fall skulle jag rekommendera en smula mer varsam nedmontering än det du visat i en tidigare tråd ;)

Som sagt, nu går det fort istället. Ett par kap med fogis och ett stadigt tag med det stora kobenet så är fönstret ett minne blott. Säkerligen är det någon som gråter sig till sömns för att det fina träet går förlorat.....
 
MathiasS skrev:
Istället är fönstren skråspikade utifrån och in i fönstret så vill man ha bort fönstren får man bågfila på sjutton ställen. Vem har tid med det?!
Har du inte Tigersåg? ???
 
Särskilt tack till Fasting 65. Satte in annons och fick igår 4 svar och redan sålt 5 fönster, 1 altandörr och en ytterdörr. Summa 3000 kr! Det finns en marknad även för detta. Tack 8)
 
Immobil skrev:
Har du inte Tigersåg? ???
Jag gillar inte Tiger och använder honom bara när inget annat funkar.....
 
Särskilt tack till Fasting 65
det är lungt. jag tar 50% i tipspremie :D

MathiasS: Tigersågen är ju guds uppfinning till husrenoveraren. Hur kan du ha andra känslor än djupaste kärlek till denna eldrivna tingest?

 
Precis. En riktig byggare skär t.o.m. upp limpan med tigersågen.
 
Vi skivar söndagsteken med den... ;D ;D ;D
 
KarlXII skrev:
Precis. En riktig byggare skär t.o.m. upp limpan med tigersågen.
Ok, jag känner nu att vi tangerar gränsen för vad som det bör pladdras om på forumet men jag kan inte låta bli:

Jag gillar inte Tiger, den är för ryckigochslitig att hantera. Sedan jag skaffade ett låååångt blad till Stickis används Tiger bara till att kapa besvärande metallrör etc, nästan aldrig till träarbeten.

K12: Jag tvingas korrigera dig avseende din utsaga om brödkapning. En riktig byggare föredrar precisionskap även när han äter frukostlimpan och använder givetvis då:

fettosagen.jpg

;D
 
Neeej, inte den sågen igen. :surprised: Går det inte att vaccinera den? ??? Så den inte sprider sig till alla trådarna. ;D
Bosch med den! ;D
 
Immobil skrev:
Neeej, inte den sågen igen. :surprised: Går det inte att vaccinera den? ??? Så den inte sprider sig till alla trådarna. ;D
Bosch med den! ;D
NU är den överallt.....
 
MathiasS skrev:
NU är den överallt.....
:surprised: Precis vad jag va rädd för! ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.