Tjena,

detta har säkert varit uppe förut men jag hittar det inte...
Har en ljusslang med LED, jag vill dimmra den men hur f*n ska man gå till väga med det?
Strömadaptern är på 24V och jag har provat att byta den mot en på 18,6V men då lyser den inte alls.
 
All led går inte att dimmra. Dessutom funkar inte en dimmer för glödljus
 
Nä, att en dimmer för glöodljus inte skulle funka hade jag räknat med, jag räknade snarare med att man kunde byta drivdonet, använda t.ex en Jolly.
 
En PWM-dimmer tror jag du ska leta efter. Materielexperterna här kommer säkert med konkreta tips.
Men ska slangen ha konstant spänning eller konstant ström?
 
Jolly borde absolut funka med switchdim. Dem är dock dyra
 
Bo// Jag misstänker konstant spänning men jag är inte säker.

Sleuter//Jo, dom kostar ju en del men ifall man vill ha en viss funktion så får man leva med det, nu är jag iofs. inte i något behov utav att kunna dimmra hela tiden, den används som dekorationsbelysning i en trappa och jag tycker den är lite för skarp.
 
Är det en s.k. "raggarslang"?

//Patrik
 
Posta lite info om slangen, en länk t.ex.
 
Vad står det på originalströmadaptern?
 
Verkar som originaladpatern lämnar växelspänning då effektangivelsen är i VA..
 
snaggletooth skrev:
Verkar som originaladpatern lämnar växelspänning då effektangivelsen är i VA..
Pulserande likström är symbolen på den

Bo.Siltberg skrev:
Denna kanske funkar?
[länk]
Den ser ut att fungera och priset var bra
 
Gissa/pröva-metoden. :)

//Patrik
 
Drivdonet till l.e.d. slangen är avgörande, är det anpassat för dimning?

De flesta l.e.d. prylar man köper billigt består bara av en helvågslikriktare + resistorer i serie med led-arna, och torde gå att manipuleras med PWM. (Som även en vanlig glödljusdimmer är , fast de billigare kräver en hygglig resistiv last för att klippa sinusen på rätt sätt... som inte är rätt för l.e.d. men iallafall...)

Sitter det ett mer avancerad drivdon (Typ strömgenerator) kommer ljusslingan att lysa med samma sken oavsett PWM -pulser in (inom vissa gränser)....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.