Hej,
Funderar på att ta bort två väggar i källaren för att få ett större garage.
Det är ett 2-vånings hus med källare och alla väggar i källaren är troligen bärande.
Kan man då ersätta väggarna med ex I- balk?
Tänker då mest på golvet i källaren.
Vikten hamnar ju istället på balken som är stadgad i ändarna.
Det blir ju mycket vikt på golvet där stödet för balken står.
Nån som är duktig på sånt och kanske vill bidra med lite tips o idéer?

Mvh jimmy
 
Det skall säkert gå att ersätta med I-balk, fast jag hade nog satt limträbalk istället (oftast snyggare och sviktar mindre än stål. Det bästa är att räkna på dimensionen och kolla husritningen. Är det gjutet golv och det är tjockt nog så kan det hålla för belastningen, allt beror på hur det är byggt. Oftast är kommunens handläggare hjälpsamma att räkna ut vad som behövs och vad som är genomförbart, eller ta hjälp av en extern firma. I många äldre hus är källaren och innerväggar oftast väl tilltagna så man ibland kan korta eller ta bort någon väg utan att sätta balk som ersättning. Det beror helt på hur din källare och ovanvåning ser ut. Har du en husritning är det lätt att se om alla väggar är bärande eller inte.
 
Skulle golvet inte bära, så går det att såga ett hål i det och gjuta en rejäl plint för att förstärka, där stödet hamnar.
 
Se upp så att ytterväggarna inte rasar in eller spricker.

Innerväggarna kan utgöra stöd som tar upp tryckkrafterna från jordmassorna utanför.
 
mycke_nu skrev:
Se upp så att ytterväggarna inte rasar in eller spricker.

Innerväggarna kan utgöra stöd som tar upp tryckkrafterna från jordmassorna utanför.
Det har jag inte tänkt på.Måste kolla.
Tyvärr har jag inte nån ritning på huset.Slarvade kommunen bort när vi blev egen kommun.Tänkte kanske ta och göra en egen när jag har tid.
Sen ovanför den långa väggen jag vill ta bort har det tagits bort en vägg av förra ägaren då man gjorde 3 mindre rum till ett stort kök.För att stadga då har man gjort en pelare mitt i som det även går rör i.
Så jag antar att det är rätt bra vikt där.
Får nog ta och kolla med kommunen och se om de kan kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.