Jag har Solarventi som väl är samma princip, blåser in bra med varmluft men framför allt på sommaren... På vinterhalvåret när den behövs mest är det ganska sällan sol där jag har stugan + att solen går märkligt lågt på vintern... har en del skog i vägen som skulle behöva skövlas för optimalt resultat ;)
 
Vilken modell har du? Hur många kvm har du?
Jag har precis skövlat skog...:)
 
Bra :)

Vet inte exakt, den satt där när jag köpte stugan för några år sen, kan kolla i helgen. 54 kvm tror jag det är iaf.
 
Fast den tar luft utifrån och blåser in?
Flex kör in -> in.

M
 
Ja jo det gör den ju, missade att soltechen var in-in
 
Frågan vilket som är att föredra, kanske inte är någon större skillnad.

/Micke
 
Vet inte men spontant tycker jag det känns bättre ta in friskluft än bara värma upp den unkna inneluften ;)
 
En stor del av nyttan med Solarventi vinterhalvåret är just att förbättra ventilation och det får man ju inte med "ballong" lösningen.
 
"soltechen var in-in"

ja det är en riktig solforskare som utvecklat den i vårt land i alla fall som är en billigare variant än med glas som väger lite mer vilket är deras nackdel men kanske ändock är mer effektiv? Själv har den andre ägaren som är hans kompanjon en solglasvägg där han testat för att med jordvärme förbättra sin elförbrukning från 30 000 till 9 000 med målsättning om 3000 för all sin elförbrukning..ut till in sägs ju riskera ge effekter för övertryck i huset men men behövs ventilation ändå till huset kan det väl inte skada som ju oftast är sämre ställt med i ett fritidshus

om soltechen sägs då att deras modell sägs förebygga att inte värmen "rinner ut" om nätterna ..så även ut/in-blåset är viktigt hur de är utformade enligt dem alt bygga själva på deras hemsida som det inte talas så mycket om däremot tycker jag mig ha läst

lite oroväckande fann jag för en energiberäkning att både kamin som solvärme försämrade mina energivärden rätt rejält men det sades av energimyndigheten inte kunna stämma om man eldade sett till helheten och visst jag såg ju på hur elbehovet ökade men kanske om utläcket om nätterna med fel utformning kan ge den negativa effekten till helheten

visst blir det även bra med ventilation om vintern med en skorsten på fritidshuset om vintern lite för bra t o m för inte är självdrag särdeles effektivt för värmen om det är fullt drag såsom ventilationskraven gällande när man vistas i ett hus så allt för bra tillflöde när man inte vistas där ens med luftsolfångare kan väl ge försämrad effekt?
 
Ja är endast ute efter att ventilera bort fukt, dock kanske denna bidrar till eventuell mögel påväxt vid eventuell fuktskada.
Trots att jag fått erbjudande om att köpa den till halva priset 5000:- är jag väldigt tveksam.
 
Det har diskuterats mycket bland luftsolsanvändare om vilken luft man skall använda.
Om du skall ventilera bort fukt så bör du nog inte köpa en luftsolvärmare som tar den fuktiga inneluften och värmer upp densamma. Då är det bättre med Solarventi och liknande som tar den torra uteluften och värmer upp för att sedan ventileras bort genom husets ordinarie ventilation.
Vad man inte bör göra är att skapa ett övertryck i huset för då trycker du in den fuktiga luften i väggarna istället. Så se till att du har en fungerande ventil, kanske gärna med en kallrasfunktion.

Sedan kan du ju alltid göra som jag - bygg din egen. http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/170419-luftsolfangare.html

Det finns mycket mer att läsa på luftsolsforum och här på forumet Solvärme och vindkraft.
http://solenergins.egetforum.se/index.html
http://www.lfs-web.se/Luftsolfangare_avfuktning.pdf
 
Beror väl även på hur huset är uppvärmt väl? Jag har läst att ouppvärmda hus kan ha kallare luft inne än uteluften..med den risk för kondensutfällning som då väl kan ske av den varmare uteluften som helt klart har högt fuktinnehåll..

Läste att risken för mögelrisk här för träbåtar var 70 % fuktkvot och högre än 7 grader så där är det ju förstås väl ok med låga temperaturer framför i synnerhet allt för höga om sommaren..
 
Du har rätt i att kallställda hus har kallare och fuktigare luft än uteluften.
Husets väggar/tak hindrar den torra uteluften från att just torka ut inneluften.
Det fiffiga med luftsolvärmaren är just att den inte startar förrän solen lyser och därmed blåser in torr uteluft i huset. Den blåser inte in fuktig luft som vid dimma el. regn ;-)

Du skriver att den varmare uteluften helt klart har högt fuktinnehåll. Inget kan vara mer fel.
Mycket lätt för den som installerar en luftsolvärmare att själv jämföra med en hygrometer.
Man får ett torrare (och skönare) inneklimat året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.