Hej. Det skall grävas hemma för fjärrvärme nu snart. När de ändå gräver drar vi nytt avlopp och vatten. Det är inga avstånd att tala om, 10 meter från gatan till källaren där de ska in.
Iaf, funderade på om man skulle förbereda för fiber också? Det finns inte i gatan men det kanske kommer. Hur gör jag, och hur går jag tillväga? Skall jag beställa slang eller färdig fiber och be rörmokaren kasta ner det? Vart beställer jag?
Har ring runt lite men bara fått till svar att de ringer upp vilket de inte gjort, irriterande. Hoppas någon här kan hjälpa mig, börjar bli lite bråttom, måste få hem grejena till rörmokaren, är ej själv på plats.
 
Lägg ett tomrör. Men tyvärr så brukar det bli fel oavsett vilket rör man lägger....
 
Slang räcker långt. Är inte så pjoskigt när det gäller fiber men se till att du lägger en slang som är slät på insidan eftersom man blåser in fibern. Se bara till att lägga den utan skarpa vinklar.

*Gick lite fort. Givetvis dras den slang fibern sedan går i det rör du lägger nu*
 
Redigerat:
Ok, tack för svaren... Men ett tomrör, ingen som har ett mer konkret tips?
 
Du kan lägga ett vanligt gult veckat rör, 50mm som finns på byggmax. Den som drar fiber i framtiden kommer dock bli gladare om du lägger lite PEM slang eftersom det är lättare att blåsa fibern eller draglina i ett sådant rör.

Lägg röret drygt 50cm ner i marken och försök låta bli att lägga det rakt ovanför avloppet. Behöver du gräva upp avloppet är det ju trist att behöva gräva av fibern....
 
Dra röret RAKT, eller nästan rakt annars går det aldrig att få i slangen för fibern, den är rejält styv.

Tar du gult 50 mm rör skulle jag nog vilja rekommendera ett sådant med slät insida.
 
Tackar så mycket för era svar!
 
Stickan56
Om du skall följa färgstandaren så använd gröna skyddsrör.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Om du skall följa färgstandaren så använd gröna skyddsrör.
Vad är de andra färgerna till för?
 
Orange, tele
Gul, starkström
Grön, data/fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.