Tomten är köpt och huset är beställt. Nu saknas bara det allra svåraste. Placera ut huset på nybyggnadskartan så kommunen vet hur vi ska bygga.
Men HUR i hela fridens namn ska man själv veta var huset ligger som allra bäst på tomten? I mitten? nära nån kant? Hur ska garaget ligga?

Finns det några käcka program man kan använda där man kan placera ut miniatyrer av hus och garage och flytta om och se vad som blir bäst?

Vi har fastnat i våra egna tankegångar och kommer inte vidare.:S
 
Omöjligt att svara på, det beror ju på saker som topografi, hur hus på granntomter ligger, hur stor tomt ni har, om det är något håll ni vill ha insynsskydd mot, på vilken sida ni vill ha entrén, om huset har flera utgångar så man vill ha flera uteplatser, mm, mm.

Men några allmänna tips:
- De flesta vill lägga sitt hus i nord eller öst på på tomten, för att ge plats för uteplats/gräsmatta/köksträdgård i de soligaste lägena i syd och sydväst.
- Lägger man hus och garage i vinkel mot varandra så får man ofta en ganska vindskyddad plats i hörnet.
- Tänk på snön! Vill du skotta en lång infart varje vinter? Finns det plats att lägga all snö?
 
Du har inte lämnat nybggnadskartan, dvs du har inte fått bygglov än? Men har ändå beställt ett hus? Modigt.
 
Jätte"modigt" faktisk. Vad gör du om du inte får bygglov?

Eftersom du inte vet var du vill ha huset tycker jag det är hög tid att du går till en arkitekt eller annan person som vet vad h*n håller på med.
 
Hmm...går det ens att beställa ett hus utan bygglov??......
 
Nu tar vi det lite lugnt :)
Man gör en förhandsbeställning på huset så att tillverkaren kan börja samla ihop alla dokument som krävs för att söka bygglov - vilket inte ska vara några problem enligt tidigare tagna kontakter och undersökningar. Vi har inte ens betalat huset ännu för självklart börjar inte fabriken bygga innan bygglov finns. Inte det minsta "modigt" utan helt by the book.

Nu ska ni inte vara så snabba på att döma innan ni vet hur långt gånget saker och ting är.
Jo vi har en nybyggnadskarta, som strax skall lämnas till hustillverkaren med önskemål om var huset ska placeras, vilket vi visst har ett hum om med tanke på väderstreck, grannar och andra smådetaljer. Men det är omöjligt för en ovan att veta exakt hur många meter hit och dit som gör det bra i slutändan, garaget ska ligga praktiskt och bra till osv.

Vad jag var ute efter ifrån början var ett ritprogram där man kunde ställa upp småmoduler av Hus/Garage/uthus mm för att leka med en planlösning över tomten.
Men det har vi gjort pappersvägen istället då tipsen uteblev.
 
haavard skrev:
Jätte"modigt" faktisk. Vad gör du om du inte får bygglov?

Eftersom du inte vet var du vill ha huset tycker jag det är hög tid att du går till en arkitekt eller annan person som vet vad h*n håller på med.
Varför skull jag gå till en arkitekt för att få veta hur många meter in på tomten jag vill ha mitt hus? trodde arkitekter ritade hus, inte trädgårdar....
 
Ta hjälp av hustillverkarens arkitekt om du inte vill ta kontakt med en utomstående...allt för många ska fixa och trixa med saker dom inte har en aning om....ditt ev problem kan ganska många hjälpa dig/er med på plats om man har lite erfarenheter men knappast via ett internet forum eller mail....det är trots allt ett ganska stort projekt ni ska sätta igång...
 
hustillverkaren har erdag gett ss lite tips, men de har ingen säljare på nära håll som kan kolla och titta på tomten så vi har försökte förklara via karta så gott det går.
Det blir förmodligen en kombination av deras och vårt förslag.
 
Ta hjälp av någon som kan åka dit på plats.....några timmar med en arkitekt är väl investerade pengar.....
 
Eller boka ett möte med kommunens bygglovsarkitekt och be dem om deras synpunkter...dels är de kunniga, och känner de att man lyssnar på dem ens lite grand så kan jag garantera att ni får bygglov och det snabbt..
 
Hallybailey skrev:
Varför skull jag gå till en arkitekt för att få veta hur många meter in på tomten jag vill ha mitt hus? trodde arkitekter ritade hus, inte trädgårdar....
Arkitekter ritar inte bara hus, de ritar "hus på tomt".
Tror inte någon av de stora arkitekterna vill rita hus för dig om de inte får se tomten först. Husfabrikerna har ofta byggingenjörer i ritavdelningen.
 
Ingen arkitekt behöver rita hus åt mig Huset är redan färdigritat och tomten är platt och fyrkantig så det är inte så mycket att orda om. Ville bara ha tips på hur man kan tänka och om det fanns nåt program man kunde använda för att brainstorma, jag tackar för de tips jag fått och går vidare med dom.
 
Om du vill ha ett praktiskt tips på att placera ut huset så är den enda möjligheten att göra det i verkligheten. Nåt fiffigt ritprogram kan inte hjälpa dig här.

Ta med dig kaffekorg, måttband och markeringspinnar. Åk ut till tomten och traska runt där, känn hur det känns. Man behöver tillbringa minst en dag på plats, för att uppleva hur solen rör sig och vad som i övrigt händer runt omkring. När du sedan har bestämt dig så är det bara att mäta in och överföra måtten till tomtkartan.
 
harry73
Vi bestämde huset pacering med hjälp av pappersbitar på nybyggnadskartan, och sen mätte vi ut placeringen på tomten (skogstomt) och kunde bestämma vilka träd vi kunde spara och vilka inte.

Saker som är viktig är:
- Hur får jag ut de mesta ur min tomtyta (gör de sidor som du inte använder som trädgård så lite som möjligt)
- Vilka andra saker behöver jag på min tomt (vattenbrun, trekammarbrun, uppfart, carport, sopcontaineruppstälningsplats, uteplats, förråd, mm) Tänk även på framtida utbyggnader och pool, det gör huset flexibelt
- Hur ser din planering ut i förhållande till området. Har du samma orientering som andra hus, och tycker du att det skulle vara fint eller ej
- Skapa en bra solig och vindskyddad uteplats med dit hus, och ser till att ha bra takyta i söderläge för framtida solpaneler.
- Trekammarbrun kan lukta, så placer den på rätt sida huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.