Om man kollar på hur bra fräsdamm sugs upp när man fräser med en handöverfräs. Är det skillnader mellan olika modeller?

Alltså om man använder en dammsugare kopplad till den.
 
Ja det finns festool of 2200 och sedan finns det alla andra modeller. I stort sett.
 
katos skrev:
Ja det finns festool of 2200 och sedan finns det alla andra modeller. I stort sett.
Jag använder sällan utsug till handöverfräs men festool brukar vara bra på utsugslösningar nackdelen med 2200 tycker jag är att sikten när man fräser på frihand är dålig och det kan ju mycket väl va en följd av att utsuget är bra.
 
En fråga larsbj och till er andra som inte använder utsug varför inte?. Städa gör ni väl i alla fall ! Och det går betydligt fortare att montera utsug än att städa efteråt.
Själv har jag en festool of1010 och en bosch 2000 någonting. Och det är milsvid skillnad mellan dom två och det beror inte på att att i det här fallet boschen har så mycket sämre utsug utan att bosch har valt att sätta ett utblås riktat rakt ner mot fräs stålet. Vet ej om det är från motorns kylfläkt eller om det är medvettet för att få någon form av fri sikt när man fräser i vilket fall som helst ordentligt korkad lösning.
Min poäng är att vilken maskin man än köper så för att det skall bli riktigt bra så behövs det ofta någon form av förbättring av tex lite maskeringstejp.
Ps jag å andra sidan är väldigt petig när det kommer till damm av två enkla anledningar. Jag avskyr att städa det positiva är att jag får en väldigt bra miljö att vistas i. Och miljö är egentligen huvudfrågan för mig

pär
 
Visserligen har Festool överlag god spånhantering, men att skrika Festool varje gång när någon ber om råd är ju inte riktigt seriöst. En OF2200 med tillbehörsystainern kostar i runda slängar 12000 spänn, och det är inte många konsumenter med hälsan i behåll som är beredda att betala sådana summor för en fräs. (No offense, Mr Handyman ;))
Självklart finns det andra maskiner med vettiga spånutsug. DW621 är ett bra exempel där man dessutom har god sikt. Det lär dessutom finnas en Vidareutveckling av DW621 som kan ta fräsverktyg med ½"-skaft. Kan den heta DW622?
 
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
Anledningen att jag inte använder dammsug är att jag tycker slangen hindrar rörelse framförallt när man fräser på frihand tex gångjärn och beslag.
 
mattiasp skrev:
Visserligen har Festool överlag god spånhantering, men att skrika Festool varje gång när någon ber om råd är ju inte riktigt seriöst. En OF2200 med tillbehörsystainern kostar i runda slängar 12000 spänn, och det är inte många konsumenter med hälsan i behåll som är beredda att betala sådana summor för en fräs. (No offense, Mr Handyman ;))
Självklart finns det andra maskiner med vettiga spånutsug. DW621 är ett bra exempel där man dessutom har god sikt. Det lär dessutom finnas en Vidareutveckling av DW621 som kan ta fräsverktyg med ½"-skaft. Kan den heta DW622?
Du måste också läsa vad TS frågar efter. Det enda han undrade om var om det var skillnad på dammutsuget mellan olika modeller. Ekonomi var inte en del av frågan. Jag äger själv "bara" en dewalt 625 och den har samma plast mojäng som de flesta andra fräsar jag sett. 621 verkar något bättre men efter att ha provat en 2200 så måste man erkänna att dammutsuget är överlägset även om jag aldrig skulle köpa en.
 
Om vi nu skall bokstavstolka TS fråga, så är svaret kort: Ja!
Ingen frågade efter vilken modell som har bäst spånhantering.

OF2200 är onekligen en de av absolut bästa, kanske den bästa på marknaden. Men även när det gäller de övriga modellerna på marknaden, så finns hela skalan i spånhanteringsförmåga. Jag har både en 621:a och en 625:a och 621:an har en mer genomtänkt spånhantering. När jag skulle skaffa en lite större fräs att använda handhållen, så valde jag mellan den nya Makitan i 2 kW-klassen och Festool OF1400. Det blev den senare pga den bättre spånhanteringen. Makitan hade annars två trevliga features som OF1400 saknade; belysning och kullagrade gejdrar. Båda har kraftiga motorbromsar.
 
Jag vill inte köpa någon dyr fräs, men kanske max 2500kr. Och kanske import från england för att spara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.