Vad tänder ni på med ska det va :D
Skulle bara vittsa till det lite :p


Själv föredrar jag alltid den klassiska tändstickan :)


Sedan stickor av trä och papper .


I bland då jag inte har tillgång på tidningspapper använder jag en tjärsticka tillsammans med stickor av trä . :cool:
 
Tändkuber, billigt och bra. Använde tändpåsar förut men det är inte värt den högre kostnaden.
 
tändare
 
tidningspapper, små spetor / barkbitar och vanlig tändsticka. funkar till 99 %
 
Ciggen tänder man med brödrosten.
 
Eller plattan på spisen, akta näsan bara =)
 
Tidningspapper från dagstidningar är bättre än reklamdito har jag märkt... ("blankt papper" ska man dock undvika helt sånt innehåller mest "lera" och brinner uselt).

Tidningspapperet gör sig bäst om man knölar ihop det i små "bollar" lagom hårt... rena fnösket..., sen lite finare stickor på detta och ytterligare grövre på det.. tänder alltid.

Björknäver är förstås också en höjdare, värt att samla på när man arbetar med veden på våren...(Brinner som tjärstickor)

Och vad själva gnistan beträffar: Den grövre, lite längre sorten av tändstickor är suveräna...
 
Kapa upp spånskivebitar på ca 5x5 cm och lägg i en lämplig behållare och häll i diesel som det får suga upp, låt stå i ett dygn och häll ur resterande diesel. Tänder min baxi solo innova på detta och har ej misslyckats än, bara lägga två vedträ i botten och sen 2 spånskivebitar som jag tänder på med en liten gasolbrännare och sen fylla på vedmagasinet och stänga luckan, tar sig jämt! Billiga tändklossar...
 
Min fru eldar ini h-- mkt blockljus, jag har kilovis med paraffinrester sparade, kanske funkar lika bra som diesel....bara att smälta och doppa ngt sugande brännbart i....
 
S
björknäver och tänsktickor. stickor först sedan ved.
tänder allt( förutom blött då) och det är onödigt med tändvätskor av olika slag.
 
Tidningspapper och lite småstickor. Tycker mig ha märkt att mjölkpaket brinner bra. Ja, sen tuttar jag på med solstickan.
 
Tretex skiva sågas i 4-5cm i kvadrat.
Lägg i plåtburk och häll lampolja över. Tretex skiva suger upp som en svamp. Perfekta tändklotsar. Lätta att tända och brinner länge.
 
Göran.W
Tändare och en bit kartong som tänds med en lite bit papper.
 
Hogge2 skrev:
Tretex skiva sågas i 4-5cm i kvadrat.
Lägg i plåtburk och häll lampolja över. Tretex skiva suger upp som en svamp. Perfekta tändklotsar. Lätta att tända och brinner länge.
Blir väl nästan billigare att tända eld på hela tändsticksasken.
 
Vem sa att jag "tänder på" billiga grejjer ;-)

Lampolja o tretex är inte det billigaste, men ALLA i familjen klarar att tända en brasa utan risk att misslyckas. Bekvämlighet får kosta tycker jag ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.