LPG (Propane or Butane) står det på generatorn. Gasol är ett handelsnamn på propan. Toaletten står det på att den drivs av gasol. Om pannan skriver de multifuel och bland annat LPG. Det brukar inte vara någon större apparat att byta munstycken på gasbrännare för att den skall passa till valfri gas. LPG betyder liquid petroleum gas för övrigt. Alla borde fungera med gasol.

För att räkna ut kostnaden behöver du veta lite mer om vilken energiförbrukning du skall ha, men du kommer nog att finna att det är ganska dyrt. Ett kg gasol innehåller 14 kWh. Om det kostar 350 kr att fylla en P11 blir energipriset 2,30 per kWh. Detta om du avser att värma med det. Elen som du får från generatorn får minst femdubbla priset då en liten tvåtaktsmotor har mycket dålig verkningsgrad.

Erik
 
Redigerat:
Avemo skrev:
LPG (Propane or Butane) står det på generatorn. Gasol är ett handelsnamn på propan. Toaletten står det på att den drivs av gasol. Om pannan skriver de multifuel och bland annat LPG. Det brukar inte vara någon större apparat att byta munstycken på gasbrännare för att den skall passa till valfri gas. LPG betyder liquid petroleum gas för övrigt. Alla borde fungera med gasol.

För att räkna ut kostnaden behöver du veta lite mer om vilken energiförbrukning du skall ha, men du kommer nog att finna att det är ganska dyrt. Ett kg gasol innehåller 14 kWh. Om det kostar 350 kr att fylla en P11 blir energipriset 2,30 per kWh. Detta om du avser att värma med det. Elen som du får från generatorn får minst femdubbla priset då en liten tvåtaktsmotor har mycket dålig verkningsgrad.

Erik
Tack Erik! Med verkningsgraden så tänkte jag göra så att generatorn sitter i ett lite "maskinrum". I maskinrummet ska frånluften tas ut och gå igenom en värmeväxlare och där med så kommer jag kunna ta del av värmen generatorn producerar.

Toaletten 130 g per besök, 5 besök per dag= 650g per dag
genaratron ca 400g per dag
gaspanna ser inte hur mycket men kanske 500g per dag?
kylskåp 25g/h: 600g

2150g per dag, 2.1kg/dag.

21dagar tar det då att sänka en P45 och om det kostar 990kr att fylla på en P45 enligt "http://www.gasolen.se/"

så kommer det kosta ca 17200kr för ett helt år Har jag räknat rätt?
 
Du skriver inte så mycket om förutsättningarna. Toaletten och kylskåpet är tämligen förutsägbara då tillverkaren kan ange en ungefärlig förbrukning.

Skall generatorn vara komplement till solpanel, eller står den för allt? Hur mycket skall du driva med el?

Vad skall du ha pannan till? Om den skulle ha 100% verkningsgrad skulle den förbruka 1,5 kg gasol per timme när den brinner. 500 g per dag räcker säkert till varmvatten, men inte till att värma huset om det är kallt. Om du skall värma huset med pannan beror förbrukningen på husets storlek, hur väl isolerat det är och hur varmt du har inne.

Erik
 
Avemo skrev:
Du skriver inte så mycket om förutsättningarna. Toaletten och kylskåpet är tämligen förutsägbara då tillverkaren kan ange en ungefärlig förbrukning.

Skall generatorn vara komplement till solpanel, eller står den för allt? Hur mycket skall du driva med el?

Vad skall du ha pannan till? Om den skulle ha 100% verkningsgrad skulle den förbruka 1,5 kg gasol per timme när den brinner. 500 g per dag räcker säkert till varmvatten, men inte till att värma huset om det är kallt. Om du skall värma huset med pannan beror förbrukningen på husets storlek, hur väl isolerat det är och hur varmt du har inne.

Erik
Sorry för jag var lite kryptisk =P

Allt förutom lampor, fläktar, tv och dator ska drivas av gasol resten av el. Med energi lampor, energi effektiv tv och dator så tror jag inte energiförbrukningen blir stor. enligt Energimyndighetens energikalkyl så får jag 1991kWh vilket inte är mycket.

och huset är 25m2 och jag brukar vara ganska så sparsam med varmvatten. isloering ligger på 95mm+45mm i väggar och 220mm tak samt 95mm+ 80mm golv. två 2,1x0.5m fönster och en 2,1x1,2m fönsterdörr där allt är energiklass.

Jag tänkte att jag skulle återvinna luften genom att ha två rör som sitter i varandra. ett är 80mm och det andra är 100mm, där uteluft går genom 80mm som värmes upp av avluften som går genom det yttre röret på 100mm. innan uteluften släpps in i lägenheten så tänkte jag att det skulle gå genom ett vattenbatteri som värme det om det inte är rätt tempratur.
 
Det låter inte så genomtänkt. Är det husbåten i din andra tråd som åsyftas?

Generatorn du länkar till är säkert bra som nödfallsladdare till en husbil. Som permanent elkälla i ett hus är den något av det sämsta jag sett som förslag. Den laddar med max 20 A och 14,5 V. Då drar den 0,27 kg gas per timme. Det ger en verkningsgrad på 8%. Om du skall generera 1991 kWh med den så går det åt 1800 kg gasol. 41 st P45-flaskor om året till bara elen. Förutom att det är dyrt är det miljövidrigt. Små enkla tvåtaktsmotorer är inte miljövänliga någonstans. Den lär knappast heller vara gjord för kontinuerlig drift.

Pannan du länkar till är extremt överdimensionerad för den lilla bostadsvolymen. Titta efter en värmare till husbilar eller båtar i stället.

Fortsätt drömma. Det är billigt och skadar ingen.

Erik
 
Avemo skrev:
Det låter inte så genomtänkt. Är det husbåten i din andra tråd som åsyftas?

Generatorn du länkar till är säkert bra som nödfallsladdare till en husbil. Som permanent elkälla i ett hus är den något av det sämsta jag sett som förslag. Den laddar med max 20 A och 14,5 V. Då drar den 0,27 kg gas per timme. Det ger en verkningsgrad på 8%. Om du skall generera 1991 kWh med den så går det åt 1800 kg gasol. 41 st P45-flaskor om året till bara elen. Förutom att det är dyrt är det miljövidrigt. Små enkla tvåtaktsmotorer är inte miljövänliga någonstans. Den lär knappast heller vara gjord för kontinuerlig drift.

Pannan du länkar till är extremt överdimensionerad för den lilla bostadsvolymen. Titta efter en värmare till husbilar eller båtar i stället.

Fortsätt drömma. Det är billigt och skadar ingen.

Erik
Tack Erik för att du uppmärksam mig om problemet! =D Jag visste att den var överdimensionerat men kunde inte hitta mindre, nu när jag sökte bolier till båtar så gick det mycket bättre att hitta små pannor. d^_^b

Men jag har fortfrande svårt att hitta en bra LPG genarator, har du några tips var man kan köpa en?
 
Får man fråga varför du vill driva hela huset med gasol? Det är ett utmärkt bränsle till spisar och campingkök. Det kan vara ett praktiskt sätt att ordna värme i husbilar. För avlägsna stugor dit man inte kan dra el är det även en metod att driva kylskåp och belysning.

För att värma ett permanentbebott hus kan jag inte förstå vad det skulle innebära för fördelar övar huvud taget. Dyrt, opraktiskt och miljömässigt tveksamt. För att generera egen el låter det för mig helt vansinnigt. Extremt dyrt, opraktiskt, ineffektivt och miljömässigt dåligt. Förbränningstoa är inte heller någon lysande idé då det kräver mycket energi. Jag tolkar i alla fall din text som att du tänkt bo där permanent.

Vill du klara dig på hemgjord el så titta på solpaneler eller vindkraft. Tänk smått och banta dina 1991 kWh ordentligt så är det inte omöjligt. Att göra egen el med köpt fossilt bränsle är på alla sätt sämre än att vara ansluten till nätet.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.