Har problem med vatten i krypgrunden. Dränerade om hösten 2004 men det är svårt att få det torrt under huset. (Alltså den fukt som var innan dräneringen)

Kan man täppa till alla ventiler och ställa in en byggfläkt under huset för att få det att torka ut snabbare?
 
Täpper du till alla ventiler så kan du torka upp med en avfuktare.

Vill du torka med en byggfläkt så måste det finnas ventiler som fukten kan ventileras ut genom.
 
Ställ dit en byggfläkt/kupévärmare å kör värme, du behöver INTE ha ventiler stängda för att ventilera ut fukten.

Avfuktare är meningslöst....

Mvh
 
Kan du förklara varför en avfuktare är meningslöst? ???
 
Ja, en kupéfläkt är billigare å gör samma jobb (sänker RF).
 
Korrekt att den är billigare, och den drar mindre ström än en avfuktare, du får ju dessutom lite varmare golv som bonus.

Finns en artikel om detta i Bygg & Teknik..
 
Jag hade nog undvikit att tillföra värme till fuktigt trä. Känns som lite växthus för ovälkomna gäster. Satsa på en avfuktare.
 
Delprotes skrev:
Korrekt att den är billigare, och den drar mindre ström än en avfuktare, du får ju dessutom lite varmare golv som bonus.

Finns en artikel om detta i Bygg & Teknik..
Billigare i inköp men inte i drift.

Våran luftavfuktare drar 237W, en kupe`värmare 1500-2000W. Dessutom gå luftavfuktaren bara när det behövs (om man har en hyfsat ny med aut. start/stopp).

/ Kai
 
Avfuktare eller kupevärmare löser inte problemet, det man bör göra är att först fastställa fuktkällan, dvs var fukten kommer ifrån.

Visst det är inte bra att ställa in en kupevärmare i en krypgrund som tillförs fukt, typ läckage mm, blir växthus..

Om problemet med förhöjd RF är i samband med sommaren då löser en kupefläkt problemet, bättre/lika bra som avfuktare. Behövs inte mera än 100w alt 200w kupefläkt till en mindre krypgrund för att lösa sommarproblemet. En, alt två glödlampor funkar också, å det är inte dyrt...

Du som skriver att man kör avfuktaren när den behövs, är du medveten att det är 90RF ute på vintern? Rent slöseri att köra avfuktaren då...

Men som sagt, jag kan inte avgöra var fukten kommer ifrån å temporärt så löser en avfuktare ett läckage/dränerings problem, men i längden är det vettigt att göra en åtgärd så man slipper avfuktare som permanentlösning.

Mvh
 
I företaget jag jobbar så torkar vi alltid upp grunderna med byggfläckt och avfuktare med slang ut ur grunden innan plasten läggs ut (x-antal veckor+stängda ventiler)

Brukar få bra betyg vi besiktning av ka+bes man när singlet och blinbotten är snustorrt!!

Fast om det strömmar till vatten eller blir en pöl så hjälper det naturligtvis inte utan att problemet åtgärdats först.

Men vad flipp skrev så gäller det efter dräneringen och om det inte tränger in mer vatten så anser jag att stäng ingen ventiler på med en byggfläckt+avfukt som får gå i x-antal dygn!!!

90F på vintern kan ju hända men en jättevarm sommar är mer kritisk för en torpargrund!!!
Vad vi upplevt så är många grunders ventiler felplacerade samt för få.

snickarn´`
 
Avfuktare, dränering och eller kupéfläkt... tja?! Jag är inte byggare och heller inte byggkunnig. Det är många olika råd man får av olika människor som säger sig veta bäst. Lite eget, sunt bond-förnuft kan aldrig skada så det gäller att använda det. Förra året köpte vi en sommarstuga med torpargrund. Vi mätte fukthalten i bjälklagret och på vissa ställen var det oroväckande högt men inga skador syntes. Vi hade dit en så kallad besiktningsman som var expert på just fukt och fuktskador. Han rekomenderade att vi slog igen alla ventiler och satte in en avfuktningsanläggning (han offererade själv allt för 40000 utan el-jobb). Det hela ledde till att vi fick en viss reducering av köpeskillingen, men vi var lite skeptiska mot att ta till en aktiv lösning för mer än 40000 när det inte fanns några synbara skador. Jag bevakade sedan miljön i krypgrunden under sommaren och det blev fuktigt som attan i augusti. Jag köpte då två rullar åldersbeständig plast som jag la ut i krypgrunden och det gjorde susen direkt. Denna lösning har fungerat bra tills nu härom veckan då snösmältningen satte in. Eftersom jag kollar till grunden mycket ofta så här års så tittade jag in nu på långfredagen och det var en sjö. Plasten flöt ovanpå och det var inte tanken. Nu blir det till att fixa ny dränering och kanske en pumpgrop. Än är inte denna saga slut men hittills har jag lagt ner cirka 500:- på plast och hade jag istället valt 40000 + för en avfuktningsanläggning hade de pengarna bokstavligen hamnat i sjön, i min nuvarande källar-pool. Vad vill jag bidra med då? Jo, kanske att det kan finnas en vits med att börja med de billiga lösningarna först. ;)

 
Jag reagerar mot Delprotesens uttalande gällande avfuktare vintertid. Det är helt rätt att fuktigheten ute ofta ligger runt 90% RF på vintern, detta beror främst på att den kalla uteluften inte kan bära speciellt mycket fukt. Det är dock inte sant att en eventuell avfuktare behöver sänka RF från 90%, det är ju inte öppna plintgrunder vi pratar om. I en krypgrund är normalt temperaturen högre eller till och med betydligt högre än utomhus. Ett exempel från min egen kåk:

Om utomhusluft med 90% RF och -5º C flödar in i en krypgrund med 8º C och värms upp till 8º C (inte orimligt vid normal ventialtion) får luften 35% RF och bidrar alltså i normalfallet till att sänka fuktighetsgraden i grunden.

Under vår och tidig sommar blir förhållandena tvärtom: Varm och relativt torr luft kyls ner i grunden och får hög eller till och med extremt hög grad av fuktighet. Ett realistiskt exempel är att 20º luft med 50-55% RF kyls ned till 10º i grunden. RF blir då 100% = Kondens.

Mitt tips, som jag hittils med framgång praktiserar hemma är en billig "Silvan" avfuktare (mindre än 1000 spänn) som jag kör vid behov, med stängda ventiler. På vintern räcker det oftast att ha ventilerna öppna. Krisar det så kan mekanisk frånluft vara en lösning som sänker RF kring bjälklaget, det är också en billig lösning om man bygger anordningen själv.

Att ta 40-45 laxar för en avfuktare för villor är enligt mig inget annat än lurendrejeri. Det är ofta anticimex som kränger dessa, märkligt nog samma firma som larmar om dåligt klimat i krypgrunder. Kan det finnas ett samband? *ironi*
 
Tack för alla bra tips! Det där med Anticimex stämmer exakt för dom gjorde besiktningen krypgrunden och kom fram till att det bästa vore att installera en avfuktare vilket dom kunde göra för runt 35.000 kr.

Det konstiga är att huset stått där sen 1975 och tydligen karat sig utan att få fuktskador eller påväxt...

Ska prova med att torka ut marken med hjälp av byggfläkt, sen lägga in singel och täcka med plastfolie. En kostnad på runt 2000 kr skulle jag kunna tänka mig!
 
funkisen skrev:
Jag reagerar mot Delprotesens uttalande gällande avfuktare vintertid. Det är helt rätt att fuktigheten ute ofta ligger runt 90% RF på vintern, detta beror främst på att den kalla uteluften inte kan bära speciellt mycket fukt. Det är dock inte sant att en eventuell avfuktare behöver sänka RF från 90%, det är ju inte öppna plintgrunder vi pratar om. I en krypgrund är normalt temperaturen högre eller till och med betydligt högre än utomhus. Ett exempel från min egen kåk:


Att ta 40-45 laxar för en avfuktare för villor är enligt mig inget annat än lurendrejeri. Det är ofta anticimex som kränger dessa, märkligt nog samma firma som larmar om dåligt klimat i krypgrunder. Kan det finnas ett samband? *ironi*
Jag menade inte att man ska köra avfuktare vintertid! (förutsatt att man inte har ett läckage) Det jag menade och kommenterade var att det är 90RF på vintern, och ställer man in avfuktaren att avfukta från tex 65RF så går den under vintern, vilket är onödigt.

Att öppna ventilerna på vintern är då inget jag rekommenderar då ventilerna bör hållas stängda, detta för att just höja värmen i krypgrunden.

Mitt tips kvarstår, ta reda på fuktkälla och gör relevant åtgärd.

För att bygga vidare på ironin om anticimex undersökning om mögel i krypgrunder, dvs att 200t har mögeltillväxt i sina grunder. VD uttalande på tv att krypgrunder dock var en bra grundkonstruktion....Bra för anticimex ekonomi?;)


Mvh
 
Det är absolut inte onödigt att köra avfuktaren på vintern, däremot är det inte alltid (förmodligen inte ens ofta) det behövs. Men har man över 70-75% RF i grunden vintertid så visst skall man köra sin avfuktare.

Man kan (bör) som sagt ha ett par ventiler öppna på vintern. Det är MYCKET bättre att uteluft kommer in i grunden och blir relativt torr än att luft från inneutrymmen kommer ner i grunden och blir relativt fuktig. När inneluften kyls ner i grunden kondenserar fukten som regel. Dessutom kan vattnet avfällas i bjälklag eller på insidan blindbotten om det redan där är så kallt att luften inte längre kan hålla vattnet. Vatten i bjälklaget är ingen bra idé...

Det är naturligtvis en avvägningsfråga hur mycket man skall ha ventilerna öppna så att inte grunden kyls ner onödigt mycket, men där jag bor (västsverige, kustnära) kan jag om jag så önskar ha alla ventiler öppna och ändå hamnar jag inte mkt lägre än 8 plus i grunden. Men detta är såklart individuellt från hus till hus så man får anpassa sina metoder till rådande omständigheter.

Däremot är det en fördel att stänga ventilerna när temperaturen i grunden är avsevärt lägre än temperaturen utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.