Hej.

Vi har planer på att byta elsvervis och övrigt materiell i elrummet. Huset har 25 lägenheter fördelat på 7 stammar. Vilka ungefärliga kostnader kan man få räkna med för materialet?
 
Hur stora är lägenheterna ? 3-fas spis 16A ?
Mätning.. Mätarblock eller mätare i resp. lgh med mätinsamling ?
Fastighetscentral för belysning, tvätt/tork och värme .. skall den också bytas ?
Lutar nog mot en servis med strömtrafomätning om 125A.
Hur som helst så för att få ett rättvist pris så bör du be en elfirma om hjälp för att ta fram underlag som de sedan kan lämna till elgrossist för att få beräknat ett pris på elcentralerna.
 
Att gissa på detta är som att gissa vad det kostar att bygga ett hus......
 
Det jag funderar över är ett grovt estimat över materialet i elrummet för själva matningen till lägenheterna. Det är det enda. Mätarna i lägenheterna och stammarna upp dit får vara kvar. Är det närmare 30 000kr än 200 000kr?
 
Varför ska ni byta servis men inte stammar och mätartavlor?
 
Mätartavlorna är äldre än stammarna.
 
Hur gammalt är resp del?
 
Vet inte men troligen 40-talet resp 80-talet.
 
Spar INGENTING från 40-talet!!!!
 
Och det som ni kallar "stammar" heter på elspråk stigare :)
 
Ja, stammar är väl VVS-språk? :)

(Självklart är det omöjligt att kunna alla fackuttryck).

//Patrik
 
Googla elstammar och elspråk och se vilket ord som används mest... "suck".

Fortfarande inget svar på frågan dock. Jag har redan sagt att planen är att byta ut det som är från 40-talet, det är inte frågan. Frågan handlar materialkostnader, bespara mig besserwisser inläggen.
 
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med information för att ens börja gissa på en kostnad.

Kontakta en elfirma som kan skicka ut en gubbe och räkna på det, det finns så många variabler att det är omöjligt att säga, men en chansning är mellan 10´000:- och 1 miljon...
 
Lägg upp ett foto på det ni vill byta !!!!!! (Kul att se om inte annat:cool:)

Så garanterar jag att du får ett bättre svar....
 
Hej,jag har en bil från -89 som är sönder, vad kostar det att laga den?

Detta är för att visa hur svårt det är att svara på hur mycket materialet
skulle kosta för er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.