Kylskåpet mitt la av i somras, så jag köpte ett begagnat. Men tänkte nu se om det trasiga kunde fixas innan jag tippar det. Kopplade förbi termostaten (med skruvmejsel... :wow:), och då gick kompressorn igång. Okej, termostatfel, så tänkte byta termostat. Men jag får banne mig inte ut den gamla! Sladden går in genom plåten på baksidan, och det sitter ett plaströr där som skydd mot plåtkanten. Tyvärr verkar det som att detta plaströr hindrar känselkroppen från att komma ut. jag kan dra ut röret 1-2 dm, sedan är det stopp.

Några tips om vilka våldshandlingar som är lämpliga nu?

Cylinda EKF xxx (glömt numret tyvärr :blushing:)
 
Göran.W
Släng upp en bild på skåpet så ska vi nog kunna hjälpa dig.
Lite svårt utan bild för det finns ganska många modeller.
 
klipp av den så går den att få ut.
Jag har också ett cylinda som det är bytt termostat ett par gånger på 20 år.
Det är nog snart dags igen för nu är det ganska länge sen sist.
 
Du menar lämna kvar stumpen i hålet? Hmm, kanske det...
 
Okej, måste rätta mig skåpet är en Husqvatna qr2070w, termostaten är en danfoss 25t65. Sladden kommer in på insidan sedan går den upp och fäster i en skiva som täcker 2/3 av baksidan. Misstänker att man tar ut denna falska vägg, finns det något knep?

Jag har fotat inkopplingen av termostaten, hoppningsvis skall jag klara att koppla in den nya, men finns det schema någistans?
 
Göran.W
Den är lätt att ta ut för den är bara inklämd i spår med en gummi list.
Svårt att beskriva men du ska "bara" bocka den så den släpper ur spåren.
Ingen form av verkyg ska eller behövs användas.

När det är gjort viker du den försiktigt åt höger.
Längst ner till vänster sitter givaren in stucken.
Vik den inte åt höger mer än nödvändigt så du inte skadar gas röret som är kopplat till skivan.

Hoppas du förstår.
 
Hm, jag tror jag förstår hur du menar, men lyckades inte böja ut skivan. Fick tag upp och nere, men den böjde sig inte så villigt, så jag knycklade skivan mer än jag hade lust med, utan att jag fick bort den. Men fick in handen under och lyckades pilla bort termostaten i alla fall.

Tack för tipset! Spännande om jag får dit den nya.
 
Göran.W
Att den böjs är ingen fara för det är liksom ett måste.
Man kan använda rätt mycket våld så länge man viker ut den vänstra sidan.
Jag plockar ut en sån skiva på under 10 sekunder så då kan du tänka dig hur mycket dom tåler igentligen.
Men då har jag med bytat x antal såna termostater med.
 
Övning ger färdighet, ja. Får pröva med mer våld, skall köpa termostat först.
 
Göran.W
Prova dra lite på vänstra sidan och stoppa in handen på vänster sida och tryck ut plåten bakifrån.
Det gör inget om den bockas ganska mycket för det trycker man rätt sen när den ska in igen.
Det ända som är viktigt är att den viks från vänster mot höger för gör man tvärt om är det stor risk att gas röret knäcks.

Det är som alltid övning ger färdighet.
På ett sånt skåp byter jag termostaten på 5-6 minuter.
Men det finns annat jag gör som tar en evighet och en sak är säker snickare blir jag aldrig;)
 
Har luskat lite mer, och det verkar som det enda alternativet är att köpa en originaltermostat för 440:- från E-lux. Kapillärröret är ju säkert 3 m långt, och det skall vara avstäningsstopp. Vet inte om det finns någon generell termostat på de premisserna? Värt att köpa ny termostat för de pengarna?
 
Göran.W
Husqvarna skåpen som har några år på nacken är bra skåp som kan gå många år till så ett termostat byte tycker jag kan kosta på det.
Dom drar förvisso mer el än nya men ser man ur livstids perspektiv blir dom äldre billigare i drift för nya skåp i dag håller 5-8 år om man har tur.
Det du har kan hålla lika länge till som ett nytt håller.

Det går att ersätta orginal termostaten men det blir inte så mycket billigare.
 
Japp, fick till slut våldat upp panelen och satte ditt termostaten, kopplat hyfsat rätt och skruvat ihop det igen. Ihopsättningen gick nog på under timmen, flöt på oväntat bra. Kompressorn gick igång, men orkade inte vänta på att det skulle slå av igen. Bedömer det som fungerande i alla fall.

Tack Göran för dina tips, guld värda!

Ny fråga, kan man transportera dess kylar när det är kallt ute, frysrisk?
 
Göran.W
Skönt du fick rätt på det.
Det går utmärkt att transportera kylskåp när det är kallt ute doch får man absolut inte starta dom från kompressorn håller iaf +10 grader för oljan blir som sirap när den är kall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.