Hej
Dagens bekymmer.
Hyr farfars tvåplansradhus från -76. Två toaletter /badrum på olika plan, precis ovanför varandra. Märkligt ljud som dykt upp senaste dagarna.Trodde först att det var spänningar av fuktiga luften i rummet som gjorde att innertaket knäppte efter man stigit ur duschen. Inser nu att det inte är slumpmässiga ljud...

När jag låter vatten rinna i ner i avloppet på övervåningen så låter det som att det droppar /knäpper ovanför innertaket på en och samma plats till badrummet på övervåningen. Ljudet kommer från utrymmet ovanför taket, ingen vind.
Låter som att det droppar på en plastbelagd yta, (tänk ångspärr på isolering) nästan som att det knäpper. Ju mer vatten det rinner i avloppet, desto mer frekvent droppar/knäpper det. När vattnet slutar rinna i avloppet, avtar ljudet ovanför innertaket och slutar efter några sekunder.
Samma fenomen oavsett om vattnet rinner ner i duschkabin, handfat eller toastol. Droppljudet hörs likadant.
Inget ljud hörs om man tömmer vatten på bottenvåningen. Inget ljud hörs när man spolar vatten, endast vid utsläpp ner i avloppsröret från övervåningen.
Syns inget som helst spår av vattenläckage på innertaket, men det behöver det ju inte göra heller, än...Finns ingen inspektionslucka i närheten i taket, så det är inte bara att trycka upp huvudet och se vad det är som låter.

Inspektionsluckan på bottenplan visar ett torrt och fint vvs/ventschakt, åtminstone det som går att se som lekman med ögat och känna med händerna. Schaktet går från grund och rakt upp

Ljudet låter som om det kommer från ovansida innertak ungefär där vvs/vent-schaktet passerar genom innertaket. Därav min gissning om det är någon form av vajsing på avluftningen från avloppet. Är det fysiskt möjligt att vattnet kan tryckas upp den vägen?

Det är ju inte helt logiskt att vattnet rinner upppåt när avlopps-stammen går rakt ner i grunden. I det utrymmet som går att inspektera på bottenplan är det torrt och fint, som sagt. Ej heller några vattenrör ovanför innertaket vad jag vet.
Ska höra med grannarna som bott här längre. Farfar är tyvärr lite till åren för att det ska vara trovärdigt med hans minnesbilder av vad som finns innanför väggarna/taken.
Vad har ni för teori? Vad är det som droppar/knäpper?
 
Kan tex vara som avloppsröret förändrar sin längd. Detta kan ge en viss typ av knäppande ljud.

Sen skulle det även kunna vara så att vattnet verkligen rinner och droppar inuti röret pga att det finns en sidodragning av röret på vägen ner.

Men om du verkligen misstänker att det läcker bör du öppna o kolla. Sker bäst underifrån så du inte skadar täckskiktet.
 
Tack för dina synpunkter.
Ja detta är ju inte helt lätt att felsöka via tangentbordet. Ska kolla genom inspektionsluckan i taket i ett annat rum om man kan se nåt bortåt badrummet till. Sista utväg är att sätta multimastern i gipset och räta ut frågetecknen.

För att förtydliga så är det alltså ovanför taket på ovanvåningen ljudet knäpper, i utrymmet mellan inner och yttertak. Ingen vind. Ljudet låter endast när vatten rinner från ovanvåningen.
 
MasMats skrev:
För att förtydliga så är det alltså ovanför taket på ovanvåningen ljudet knäpper, i utrymmet mellan inner och yttertak. Ingen vind. Ljudet låter endast när vatten rinner från ovanvåningen.
Ok, det såg jag inte när jag läste först.
Isf tror jag inte du ska vara rädd för läckage. Då är det ännu mer troligt med värmeutvidgning.

Är ljudet likadant om du spolar enbart kallvatten jämfört med enbart varmvatten?
Samma vattenmängd....
 
Precis som Anaitis säger så kan det vara en sidodragning.
Jag har en sådan från toan på ovanvåningen och det låter mycket droppande om den.
Vet du om det är en vertikal bit som slutar i en sidodragning på avloppet ovanför där det droppar? Borde förklara det isåfall.

MVH
/P
 
Har nyligen köpt ett 2plansradhus byggt samma år med samma förutsättningar och symptom. Vår besiktningsman ( vi valde att anlita en extra av mäklare och säljare oberoende besiktningsman) trodde det berodde på att avloppsavluftningens rör satt för tight i genomförningen mellan innertak och kallvind. Knäppandet uppstod bara då man spolade varmt vatten och röret förmodligen expanderade något pga förhöjd temp.

Kanske kan vara på detta vis?
 
Det är ingen skillnad på om det är kallt eller varmt vatten,ljudet kommer oavsett och i samma styrka.
Ska sticka upp huvet i luckan i andra rummet och se om man kan se hur rören ser ut. Vill ju gärna att det är ett knäppande ljud istället för ett droppande...
 
Efter lite mer seriös testning av diverse temperaturer med paranoian på helspänn. Några fler öron som lyssnar och en snabbkoll genom inspektionslucka i anliggande rum, så har slutsatsen dragits att det är knarr och inte dropp.

Sover numera godare. Tack för era synpunkter.
 
Skönt att höra att du brutit tystnaden. Började undra om du hade börjat såga hål i väggarna i jakt på läckor :p
 
MasMats skrev:
Efter lite mer seriös testning av diverse temperaturer med paranoian på helspänn. Några fler öron som lyssnar och en snabbkoll genom inspektionslucka i anliggande rum, så har slutsatsen dragits att det är knarr och inte dropp.

Sover numera godare. Tack för era synpunkter.
Hej! Ni lugnade mig också nu 4 år senare. Har ett nyrenoverat badrum på övervåningen och det knäpper REJÄLT när man spolar i avloppen. För mig knäpper det i innertaket nere. Har ett nyrenoverat badrum nere också precis under. Hade Röris här och lyssnade och han sa som er att det antingen droppar i ett avloppsrör eller knäpper pga värme/kyla. Han bedyrade också att det naturligtvis hade synts nu 6 månader senare om det hade varit ett läckage. Man var hyfsat skakis ett tag..

Tack!

Mvh
Björn
 
Trådlyft:
Har lyckats bli kvitt knäppandet hos mig. Tog för nån vecka sedan tag i eländet. Lyfte på takhuven till avluftning och ventilation på yttertaket. Bände avluftningsröret några cm åt sidan och fixerade det i nytt läge... Äntligen tyst!
Att jag inte gjort detta tidigare... Skämmes!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.