Hej!!  8)

Tänkte höra med er lite kring huslån.

I dagens samhälle är ju en fast anställning mer ovanligt än vanligt, i alla fall om man är i min ålder, och deffinitivt i IT/Entertainment-branchen där jag håller till.

Därför undrar jag om banken kollar stenhårt efter fastanställning? Eller om dom är mer intresserad av vad man tjänar per år.

Säg att jag jobbar som konsult och då mest projektanställningar, vilket e långt i från fastanställning, men jag kanske drar in 3-350 per år. Då tycker jag iaf dom borde se till det.

Är dom paragrafryttare oftast, eller är det en diskussionsfråga?

Ex, skulle jag gå in på onoff o vilja hämta ut en tv på avbet. så skulle dom kolla i sin databas, o säger den nej pga av icke fast anställning, så är det nej....men jag tvekar på att banken kör den raka stilen..eller?

Nån som har nå´ input?


btw Trevlig Helg!

/Joppe


Ps: Nån som kan tipsa om hus i stil med a-hus, hus med stil med andra ord...
 
Vi har också en "modern anställning". Vi har varit på tre banker och alla tre har mest varit nyfiken på vad jobbet innebär. Nya tider - nya anställningsformer...
 
Mr Beach skrev:
Vi har också en "modern anställning". Vi har varit på tre banker och alla tre har mest varit nyfiken på vad jobbet innebär. Nya tider - nya anställningsformer...

Ok, så det har inte varit en total negativ inställning då.
 
Nädå, de har ställt mycket frågor och utifrån vad vi beskrivit så har det tydligen framkommit att anställningen kan bedömas som "säker". Det beror nog väldigt mycket på vem som bedömer och vilka man bedömer...
 
Ok. Kan det skilja så pass mycket att man får ett tvärnej på ett ställe pga av "blablabla paragraf 22" och ett klart ja direkt på en annan bank?
 
Bankernas policy är väldigt olika, till exempel:

BankA: Vi kräver 10% cash och vi låter en mäklare förhandsvärdera huset. Ni får låna 90% av den förhandsvärderingen om ni har 2 fasta jobb. Basta!

BankB: Hur mycket behöver ni för att få ert drömboende? Tror vi på er? Kontantinsats är bra, men som barnafamilj ska ni ju inte behöva plocka ut alla föräldrapenningsdagar bara för att finansiera huset. Sälja aktier är ju dumt nu, spara dom så kanske ni kan göra en större amortering när börsen går bättre. Tjoflöjt!

Lite ytterligheter kanske, men lite visst är det skillnad mellan olika banker (och olika banktjänstemän..)
 
Ok. Mycket handlar då om hur gott han/hon sovit under natten, om kaffet var gott på morgonen, fint väder osv := skämt osido.

Då har jag fått svar i att alla inte paragrafryttare iaf.

TACK!
 
;)
Det finns säkert mer att läsa om detta Under gruppen EKONOMI OCH JURIDIK

hälsar
Helena .......
S...... S.....
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.