Hej,

jag tänker såga ut en bit ur köksbänkskivan bakom ett köksskåp (det är 70 cm djup skiva, vanliga underskåp) och försänka ett knivställ (en större bit från spisutsågningsbiten, oval med typ 8x25 cm) i den det hålet. Försänkningen i knivstället fixar jag med lämplig notfräs, men hur får jag till spåren till knivarna??? Borra, fräsa, specialsåg, eller?? Finns det någon speciell fräs? Tjockleken är 30 mm, hade tänkt försänkt 20 mm och ett överhäng på 10mm runtom, och avfasat de 10 mm som sticker upp ovanför ordinarie köksbänk...

/M
 
Mitt förslag:
Klyv biten på längden
Fräs ur spår för knivblad från sidan
Limma ihop
 
Ok, låter ganska vettigt. Men det kanske är lättare att såga spåren med en tunn klinga som gör lagomt djupt snitt och att de sitter kant i kant. Jag förstår nämligen inte riktigt vad jag skulle ha för fräs...

Något tips för att få spåren att verkligen bli raka när man sätter ihop dem, och inte förskjutna?
 
Varför inte dela biten på mitten, fräs ett spår i sidan på en av delarna och limma ihop dem igen? Du slipper då att urfräsningarna måste komma precis mitt för varandra
 
Djupet ställer du på din handöverfräs.
 
Hmm, det blir mycket delande om jag förstår skånelängan rätt...

Jag bifogar en bild på hur jag tänkte det skulle se ut rent schematiskt, så ni förstår hur jag tänker. Knivskaften är tänkta att sticka upp, den runda är för bryne, den känns lätt :).
 
Ok, då förstår jag. tänkte mig andra ledden. Jag hade delat den som den röda linjen jag ritat i bilden. Sen sågar du spåren med lämplig klinga. Limma ihop och borra slutligen hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.