Har läst igenom ett antal tråder och försökt med alla tips jag kan hitta men fattar inte vad jag ska fortsätta leta efter...en VVS-are kanske :-/

Bakgrund: Jag bor sedan -02 i ett hus från -31 (var 2 lgh fram till -54), bergvärme sedan -04. Under sep renoverat en del vilket medfört att en VVS:are har plockat bort två mindre element på övervåningen. Från pannan är det bara två rör som kan ha med distribution av värme att göra, dessa går upp i källartaket i mitten av huset. På vinden sitter ett gammalt expansionskärl med ett inkommande rör underifrån och ett på ovansidan, resterande tre på ovansidan är pluggade. Vill nog påstå att denna gamla del är frånkopplad.

Upptäcker nu att vi har varmt och fint på alla element i källaren och bottenvåningen men på övervåningen är alla element svinkalla. Jag har skruvat bort termostater, piggarna rör sig fin-fint, har även skruvat bort ”piggen” och kollat att även den "lilla delen" innanför rör sig fint. Har försökt följa värmen från källaren men lyckas bara känna att rören upp i taket från bottenvåningen är varma och fina men jag hittar inte ett varmt rör på ovanvåningen. Fråga till er som verkar vara mycket kunniga:
- om allt ligger i en slinga borde det då inte vara själva termostaterna (tre element på övervåningen...alla tre??!) som är dags att byta.
- om övervåningen på något vis är en egen slinga...var bör jag börja leta, kan det finnas andra ställen än elementen som kan behöva luftas.

Suck…skulle ha pratat med VVS-aren när han var här…sist tog det tre veckor innan han kom…blir många kalla nätter :(

Skickar med bild från renovering där man ser hur elementen generellt är installerade
 
  • ren_sovrum3_35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två enkla generaltips:

Har du fyllt på värmesystemet efer att de tappade ner?

Om ja, har du luftat radiatorerna (främst de på övervåningen?

Testa och återkom!
 
Tyvärr ja på bägge dessa, har fyllt upp så expansionskärlet visar strax under 1bar och luftat i tre omgångar..nu kommer det garanterat enbart vatten... :-/

det är väll så jag ser att jag har fyllt upp?
 
Kan det vara för dåligt tryck?

Trycket skall väl vara 0,3 + (höjden till högsta elementet/10)

Säg att det är 7 meter från källaren till högsta elementet, så blir det 0,3+0,7

Jag är lite tveksam om det är det som är felet, men kastar in bollen...

Men är det öppen expansion ? Skall man då fylla till det rinner ur skvallerröret?
Frågorna föjer med bollen in, till forumexperterna.
 
Jag undrar samma sak, Vad skall man ha i grund-tryck i ett system med stängd expansion? Vattenpelaren + Något ?
Och det gundtrycket skall man väll sen ställa sin blåsa på i expansions-kärlet?

Johan
 
Här är några tankar från en annan novis som sliter med sitt eget uråldriga värmesystem: det borde knappast vara termostaterna/ventilerna som är defekta, defekta ventiler brukar vara svåra att stänga, inte att öppna. Och som sagt, vad är sannolikheten att just de tre ventilerna skulle gått sönder på samma sätt - samtidigt?

Hur är det med cirkulationspumpen, funkar den som den ska? Jag har ett 1 1/2-planshus med gamla, grova rör, och om jag stänger av pumpen självcirkulerar värmen på bottenvåningen men inte på övervåningen. Resultatet då är samma som hos dig - varmt och gott på bv men iskallt på öv.

En annan teori är att din vvs:are stängt av cirkulationen till övervåningen när han jobbade där, och sedan inte öppnat den igen. Ibland kan man hitta kranar nånstans på värmeledningarna - i mitt 30-talshus i Värmland satt de under köksbänken, men hade blivit överbyggda nån gång och var inte lätta att hitta! Men vid närmare eftertanke verkar ddetta dock osannolikt, eftersom du får ut vatten när du luftar elementen.

Spikers_corner, när det gäller vattentryck i öppna system: jag fick rådet av en granne som är f.d. röris att få upp pannan i arbetstemperatur (80%), sedan fylla på tills det börjar sippra ur skvallerröret, precis som du skriver. Då är vattentrycket rätt. Synd att just mitt skvallerrör mynnar ut på utsidan av huset, så man måste vara två personer med mobiltelefon för att fixa detta, men det är en annan femma ....
 
GunnarM skrev:
Spikers_corner, när det gäller vattentryck i öppna system: jag fick rådet av en granne som är f.d. röris att få upp pannan i arbetstemperatur (80%), sedan fylla på tills det börjar sippra ur skvallerröret, precis som du skriver. Då är vattentrycket rätt. Synd att just mitt skvallerrör mynnar ut på utsidan av huset, så man måste vara två personer med mobiltelefon för att fixa detta, men det är en annan femma ....
Hmm...finns det inte en risk att det fryser i skvallerröret? blir inte så kul då?
 
Jodå, och det har också frusit sönder en gång. Det är därför förre ägaren har tryckt dit en bit frigolit på var sida om rörmynningen ... Har ingen bild på det, men inser att det kanske borde dokumenteras. Ganska mycket i vårt hus skulle kunna dokumenteras som exempel på mycket udda lösningar faktiskt. Dock inte rekommenderas! Funderar på nån lösning som t.ex. att flytta röret, men det finns ett och annat som är ännu mer akut (och det är ju fortfarande plusgrader ute!). Normalt står det heller inga stora mängder vatten i skvallerröret, en klen tröst men dock.
 
GunnarM skrev:
defekta ventiler brukar vara svåra att stänga, inte att öppna. Och som sagt, vad är sannolikheten att just de tre ventilerna skulle gått sönder på samma sätt - samtidigt?

I vårt hus (flyttade in i februari) har problemet med ventilerna alltid varit att dom inte gått att öppna.

Jag rev ut den gamla pannan för 3 månader sen, och installerade den nya för en månad sedan, så alla element och rör har stått tomma i ca 2 månader.

När jag började prova systemet efter installationen så hade jag 3 element i samma rum som inte blev varma, trots att "piggarna" var ute, men dom gick inte att trycka in.
så jag blev lite konfunderad över detta, eftersom alla 3 elementen fungerade fint förra
vintern, och att alla 3 ventilerna skulle sluta fungera samtidigt verkade ju mysko.

Men så var det.. dom hade troligen tagit skada av att stå i 2 månader.
jag plockade loss ventilerna, skruvade loss packboxen, och öppnade ventilen och skrapade rent axeln till själva ventilsätet med en brytbladskniv, sen fungerade dom
fint igen, 1 packbox fick jag byta dock, den höll inte tätt (ca 40:- från rinkaby för en ny)

Det hela tog ca 2 timmar, och kostade 40:- + lite lin, istället för 700:- för 3 nya ventiler och termostater :)

Aja, blev lite långt inlägg.. ville igentligen bara säga att ventilerna kan ha pajat alla 3,
samtidigt, på samma sätt :)


/Daniel










 
Så fel man kan ha - nu vet jag alltså bättre! Mina trasiga ventiler har dock varit öppna - och på olika platser i huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.