RoTe
Jag undrar vad som kan hända om man använder en industrifastighet som permanentbostad. Någon som vet? :)
 
"Ändrad användning" kräver bygglov. För sjöbodar finns rättsfall, som slutat med att ägarna ådömts att avlägsna minikök, kylskåp, värmeisolering och fast anbringade värmeelement samt invändig vägg- och takpanel. Orsak? Kammarrätten ansåg inte dessa byggdetaljer nödvändiga för att sjöbodarna skulle utgöra förrådsutrymme för fiskeredskap och båttillbehör. (KR Gtbg 2009-09-29, mål 4845-08)

Om industrifastigheten ligger inom detaljplanelagt område kan byggnadsnämnden ändå bevilja bygglov, om det inte äventyrar planens syften. Du hittar exempelvis personalbostäder för både vaktmästare, disponenter och överläkare vid såväl fabriker, lasarett och tingshus.
 
RoTe
Förstår inte riktigt din text...

Ponera att fastigheten har kontorslokal komplett med dusch, wc, lunchrum samt "vilorum" eller "övernattningsrum".
Således ändras ingenting i lokalen, bara användningssättet.
Fastigheten angränsar både till andra industrifastigheter samt permanentbostäder.
 
Redigerat:
Du kan få straffavgift som är ca 21000kr+ ca 1000kr/kvm. Indreder du 80 kvm till bostad blir det alltså ca 100 000kr.
 
Känns som det är lättast att ta ett snack med kommunen. Fråga kan man alltid göra!
 
RoTe
haavard skrev:
Du kan få straffavgift som är ca 21000kr+ ca 1000kr/kvm. Indreder du 80 kvm till bostad blir det alltså ca 100 000kr.
Fast man inreder ju inget, det är redan en komplett bostad fast man i dagsläget använder den som kontor, lunchrum, omklädningsrum.

JanneL skrev:
Känns som det är lättast att ta ett snack med kommunen. Fråga kan man alltid göra!
Nä jag tror inte jag kommer köpa någon industrifastighet för permanentboende. Däremot tänker jag köpa industrifastighet för min verksamhet. Tyvärr har jag inte råd att köpa eget boende samtidigt...
 
RoTe skrev:
Förstår inte riktigt din text...

Ponera att fastigheten har kontorslokal komplett med dusch, wc, lunchrum samt "vilorum" eller "övernattningsrum".
Således ändras ingenting i lokalen, bara användningssättet.
Fastigheten angränsar både till andra industrifastigheter samt permanentbostäder.
Vilka grannfastigheterna är spelar ingen roll. Det avgörande är fastighetens egna beviljade bygglov plus vilka planföreskrifter som gäller. Så länge du inte anpassar husen och bygger om dem för nytt ändamål får du duscha, bajsa, äta och sova där så mycket du vill utan att krocka med åtminstone plan- och bygglagen.

Möjligen kan hälsovården ingripa, åtminstone om du "i originalskick" hyr ut fabriken till någon annan som bostad eller rentav "lågprishotell". Men det antar jag inte är ditt syfte.
 
Det krävs bygglov för ändrad användning, vilket oftast, men inte alltid, är en (dyr) formalitet. Har man en jobbig stadsplanerare på kommunen så kan det dock bli problem.

Vad jag skulle gjort, efter tidigare erfarenheter av att ha betalt nästan 10 kkr för rätten att bo i mitt eget hus (som tidigare varit ecklesiastiksbyggnad), är att helt enkelt skita i det, ha en c/o-adress hos någon släkting som officiell adress och sedan bo där ändå. Det är i princip omöjligt för dem att bevisa att man faktiskt bor där (man kan alltid hävda att man bara övernattar ibland när situationen kräver det), så det torde vara rimligt riskfritt.
 
Mikael_L
  • Gilla
Fridhem-98
  • Laddar…
Så länge du inte bygger ut bodelen eller hyr ut den eller andra delar av lokalen som lägenhet så är det egentligen inga problem enligt plan- och bygglagen.

Men, det kan bli lite problem med ett försäkringsbolag som inte vill teckna hemförsäkring i den lokalen. Räddningstjänsten kan vid vite förbjuda dig att bo där om de inte anser att det är ett säkert boende ut brand- och räddningssynpunkt. Skatteverket kanske också kommer och undrar hur du deklarerar bostadsförmån om det är företaget som äger byggnaden.
 
RoTe skrev:
Fast man inreder ju inget, det är redan en komplett bostad fast man i dagsläget använder den som kontor, lunchrum, omklädningsrum.
Det är ändrad användning som kräver bygglov och som kan medföra straffavgift om du inte har lovet.
Vad du kan komma undan med genom att ljuga är inte en del av mitt svar.
 
RoTe
Tack för era svar, nu vet jag hur det ligger till. :)
 
Swetrot skrev:
Men, det kan bli lite problem med ett försäkringsbolag som inte vill teckna hemförsäkring i den lokalen.
Fast vad det gäller hemförsäkringen så kan han som tidigare föreslagits alltid skriva sig hos någon annan och då omfattas han av hemförsäkringen som finns (förhoppningsvis) på den adressen.
 
timmelstad skrev:
Fast vad det gäller hemförsäkringen så kan han som tidigare föreslagits alltid skriva sig hos någon annan och då omfattas han av hemförsäkringen som finns (förhoppningsvis) på den adressen.
Ja, försäkringsbolaget har nog svårt att genomskåda att det är en "skenskrivning" och att man faktiskt inte tillhör det hushållet. Samtidigt blir det svårt att få betalt vid ett inbrott på industifastigheten om ens grejer borde ha varit på den falska adressen.

Men är man ändå inne på fösäkringsbedrägeri - varför inte försäkra industrifastigheten och bränna ner den? Gör sen en fin kontantreglering och bygg det hus du vill på fastigheten: förutsatt att bygglov kan beviljas. Är man inne på den brottsliga banan kan man iofs säkert ordna så att den aktuella handläggaren "känner sig tvungen" att bevilja bygglov.

För egen del ogillar jag dock försäkringsbedrägerier så jag avråder starkt detta och annan kriminell verksamhet.
 
Man har väl rimligen någon verksamhetsrelaterad fastighetsförsäkring på industrifastigheten i händelse av inbrott/brand eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.