Är det nån som kan ge lite goda tips och råd i hur man lättast/smidigast kittar om ett fönster. Vad man bör akta sig för och tänka på etc...
Man är ju rätt nybliven husägare så speciellt van vid allt vad det innebär är man ju inte.. ;)
 
Kitta fönster är roligt!

Berättar om mina egna erfarenheter. Jag kittade om gamla fönster från 40-talet. De var totalt uttorkade, det gick åt flera dl linolja för att mätta bågen som jag skrapat ren. Kittet var också i mycket dåligt skick, så det hade jag också tagit bort (den hårda vägen, med stämjärn, pajade bara en ruta...) har hört att det ska vara lätt med en sk kittlampa ;-)

Jag lade en tunn fals med kitt mellan rutan och bågen innan jag lade rutan på plats, fäste med till ändamålet inhandlad "koppartråd" (heter något speciellt som jag inte minns nu). Sedan bredde jag på ordentligt med kitt och strök sedan ut det med en spackel så att det blev jämt och fint. Lite övning gav färdighet :)

Det är viktigt att fönsterbågen inte är uttorkad när du kittar, för då dras oljan ut ur kittet (in i träet). Sedan är det också viktigt att man målar på kittfalsen efteråt, ca 1,5 mm in på glaset för att det ska bli riktigt tätt.

Det som jag beskrivit ovan är när man arbetar med konventionellt kitt av gammaldags typ. Hur det är när man jobbar med nyare grejer vet jag inte.

Hur gammalt är ert hus? Hur genomgripande behöver fönstren renoveras?
 
Det borde vara akrylmassa mellan bågen och glaset och sedan så borde man täta inifrån med en akrylfog mellan glaset och bågen så att inte fukt kommer ner den vägen..
Sedan lägger man på kittet med kittkniv. Det finns även nyare sorters kit som är gjort för att läggas med kittkniv.Och så finns det kit på tub.Men det är lite svårt att få jämnt om man är ovan. Men det bästa att använda är monomeric massa.Då behöver man bara ta bort det kitt som sitter löst.Den är gjord för att dras över gammalt kitt men kan vara lite svår att få snygg eftersom den bara finns på tub.
 
MacDick!

Har tillbringat många timmar med att renovera fönster till vårt hus. Stenhårt kitt har jag mjukat upp med en infravärmare, lägg den med ca 5cm avstånd till kittet och slå på strömmen, när färgen börjar bubbla är kittet mjukt och lätt att få bort. Är du på hugget hinner du även skrapa av färgen med en färgskrapa innan allt kallnar igen.

Slipa rent, olja, olja, olja och måla. För att göra det mer lättjobbat monterade jag ett par gångjärn på en stående regel i snickarboden. På det viset kunde jag måla alla sidor på ett fönster i ett svep utan att vänta på att en sida skulle torka. Underlättar enormt!

Lite skruvkrokar i taket för att hänga nymålat på är också en bra grej !
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Jante skrev:
MacDick!

Har tillbringat många timmar med att renovera fönster till vårt hus. Stenhårt kitt har jag mjukat upp med en infravärmare, lägg den med ca 5cm avstånd till kittet och slå på strömmen, när färgen börjar bubbla är kittet mjukt och lätt att få bort. Är du på hugget hinner du även skrapa av färgen med en färgskrapa innan allt kallnar igen.

Slipa rent, olja, olja, olja och måla. För att göra det mer lättjobbat monterade jag ett par gångjärn på en stående regel i snickarboden. På det viset kunde jag måla alla sidor på ett fönster i ett svep utan att vänta på att en sida skulle torka. Underlättar enormt!

Lite skruvkrokar i taket för att hänga nymålat på är också en bra grej !
Skall kitta om samtliga fönster och det blir många rutor med stenhårt kitt, kan man fråga var fick du tag på infravärmaren?
Är det någon speciell värmare för fönster?
 
Ja speedheatern verkar suverän, får ringa uthyrningsfirmorna och fråga om dom har en sån mackapär
 
knatte skrev:
Ja speedheatern verkar suverän, får ringa uthyrningsfirmorna och fråga om dom har en sån mackapär
...eller glasmästaren / färgbutiken. ;)
 
Immobil skrev:
Jante använde antagligen vanlig infra från bygg-/stormarknaden, bra tips förresten
Jo, visst kör jag med vanlig infravärmare från byggmarknaden, över 3000 kr för en speed heater lockade inte mig ;)
150 spänn för en meter "speed heater" tyckte jag var en bättre deal. Tänk dock på att den blir varm !!!

Jag har fixat till ett enkelt stativ där jag kan höja/sänka värmaren efter behov. Sen får man ju besvära sig med att sätta på och stänga av manuelt... Håll den borta från sånt som inte skall värmas!

Annars är det bara att köra så det ryker ;D
 
Tipsar om linoljekitt istället.
Träet mår bättre och det är det traditionella.
Olja ordentligt och måla innan du applicerar kittet bara så att inte all linolja ifrån kittet försvinner in i träet.
Måla så fort du kan så att inte fåglarna börjar äta på det.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Tipsar om linoljekitt istället.
Träet mår bättre och det är det traditionella.
Olja ordentligt och måla innan du applicerar kittet bara så att inte all linolja ifrån kittet försvinner in i träet.
Och så luktar det så gott ;D
 
Fåglarna äter mitt linoljekitt även fast det är målat.
Har därför börjat sätta monomeric.
 
Hyrde en speedheater (200 kr/ dag) och det fungerade bra förutom att en ruta exploderade, det var lite knepigt att få kittet att mjukna utan att bränna träet, har använt linolja (4 gånger) och linoljekitt därefter lackat
Men nu har jag samma problem som någon tidigare skrev om, fåglarna använder mitt kitt som mellanmål
Hur blir man av med detta problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.