Hej!

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att riva hus.
Vad kostar det? Hur lång tid tar det?
Om man ska bygga nytt, hjälper husfirman till med detta?

Mvh Johanna
 
Rivning kräver rivningslov.

Kostnaden är allt annat än försumbar. Att ge en husfabrik i uppdrag att riva befintligt hus är med största sannolikhet en mycket dålig idé. Husfabriken blir i bästa fall inget annat än en mellanhand. Du bör hålla rivningen i egen regi, och anlita proffs som (i ordnade former) rivit hus förr. Begär in offert från helst minst tre kandidater.

En variant är att riva själv. Men jag kan lova att det är tuffare än du möjligen föreställt dig i förvär. Du måste ha gott om tid, och planera jobbet noga. Halva nöjet består i att sortera, så att avfallet inte belastas av diverse strafftaxor.


 
Fast billigast är nog om man kan få brandkåren att intressera sig för det som övningsobjekt. Då tror jag vissrrligen att tidplanen kan bli lite ungefärlig, om det blåser lite för mycket när dom skall öva så ställer de in.
 
Snailman
hempularen skrev:
Fast billigast är nog om man kan få brandkåren att intressera sig för det som övningsobjekt. Då tror jag vissrrligen att tidplanen kan bli lite ungefärlig, om det blåser lite för mycket när dom skall öva så ställer de in.
Ja, sedan brandkårens övning i Varnhem, då förutom övningsobjektet 20 ytterligare byggnader brann ner, så är man ganska försiktig när det blåser ;)
 
TA kontakt med en markentreprenör. De river med grävmaskin, ett mindre fritidshus på 1 timme och kostar ca 5000 kr ink moms per timme (i varje fall i norra storstockholm) Brandkåren tog 10.000-20.000 beroende på storlek på huset.

Dock skall ni betala för tippavgift om Ni river med entreprenär, priserna varierar men du kan höra med er tippstation för exakta priser.
 
Traktormetoden (som Anna_Dyring nämner) kräver förutom grävare att du hyr in container plus transport.  Själva grävmaskinen ska också fraktas till och från platsen.  Men om allt detta berättar givetvis entreprenören som ni frågar.  Begär gärna pris från ett par olika om ni hinner.

Även om sopstationen tar emot byggavfall "osorterat" måste ni avlägsna exempelvis ALLT som kan klassas som "elektronikavfall".  Annars riskerar man en smärre straffavgift.
 
Vi rev vår gamla sommarstuga för hand till större delen. ( 80 kvadrat + en veranda under tak)
Omålat virke sågade vi upp till ved.
Resten sorterades och kördes till tippen, trä, målat trä, metaller, betong, plåttaket sålde vi, föntren sparades.
Vi lastade för hand och körde med egen bil, det blev närmare 100 lass, men vi lastade på kvällen och jag slängde på väg till jobbet.
Att låta en firma riva skulle i vårt fall ha kostat strax under 100 000kr.
Det här kan man göra själv för att spara pengar.
mvh
greenbay
 
Jag fick tag i en lokal liten firma som rev mitt hus på 70 kvm + källare för 30000:- inkl moms. De sorterade upp allt och fraktade bort. Det tog ett par dagar så var allt borta.

När jag har pratat med andra så tycker många att det är billigt.
 
Jag rev ett sommarhus på ca 35m2 Eldade upp allt brännbart. En släpvagn med isolering och ett par hinkar glas, en hög tegelsten och takplåten var allt som inte eldades upp. Kostnaden blev 500 kronor i vinst i form av aluminiumtaket som såldes till skroten.

Men som sagt, är ett jävla jobb.

Är huset i någolunda skick så kanske det går att skänka bort, har sett många sånna annonser. Hur stort är huset och vad är det byggt av?
 
hejsan

Jag och min sambo har hittat ett hus i sthlm. vi gillar verkligen tomten men huset är nästan fallfärdigt i våra ögon. Så vi tänkte kolla med er här på forumet om det fanns någon firma i sthlm som river,forslar bort allt så det bara är för oss att sätta upp ett nytt hus gärna till rimliga priser för varit inne på olika forum och det varierar KRAFTIGT i priser!!!. huset är på 69kvm(två våningar) och 43 kvm biarea.

tacksam för svar!!

Nykomlingar i hus sällskapet:)
 
Första frågan är om huset verkligen är utom all räddning. Ibland låter sig ögat luras av ytligt förfall, men om bara taket är intakt kan resten vara i högsta grad värt att ta tillvara.

Andra frågan är hur brått ni har. Snackar man om små uthus kan också amatörer mycket väl spara en vacker slant på att riva själv. Däremot två våningar höga byggnader är tuffa rivningsprojekt utan maskin. Vad ni behöver är kontakt med lokal gräventreprenör, exempelvis via lastbilscentral. Kontakta också kommunens tekniker om priset för mottagning av osorterat byggavfall.

Som i alla andra byggprojekt ökar priset om ni begär fast slutsumma.
 
Vallentuna tippen tog 650 kr tonnet sist jag kollade för osorterat byggavfall....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.