Är det rimligt? Hur kan en (?) smyglist kosta så mycket och arbete? Tom en klåpare som jag kan ju sätta dit en list på under 5 min.
 
Minimidebitering 1/2h, plus ev bil, plus listen, minus rot.
 
Det är nog servicebranchens största problem idag.. Att faktiskt visa vad man tar betalt för.
Men som abrovink skriver så finns det alltid en minimidebitering, är det en servicekille som kommer ut så finns det alltid en bilkostnad. Du får med all säkerhet även betala för hela listen trots att bara halva går åt osv osv.
Även om jobbet tar 5 min så är det mer jobb som ingår som du inte ser. Du har resan till dig, du har faktureringtid, materialinköp mm mm.

Det du köper är en fackman som kommer ut till dig med alla verktyg som krävs, det är något som också betalas för. Kunskap är inte gratis.
 
Var listen inköpt redan eller skulle snickaren även göra det?
Alla småjobb som görs tar tid och blir mycket mera ineffektiva än arbeten som kanske tar 4-8 timmar.
Så det kan vara helt rimligt. Skulle man åka runt till 8 personer på olika platser och montera smyglister så är det nog en dags arbete, för att sedan avsluta med faktureringsarbetet. Bara fakturahanteringen med redovisning brukar hamna på minst en 100-lapp i kostnad för småjobb.
 
blob skrev:
Är det rimligt?
Jag tycker inte det verkar orimligt. Som andra redan sagt, resor, administration mm blir snabbt en del tid.

blob skrev:
Tom en klåpare som jag kan ju sätta dit en list på under 5 min.
Ja det är nog den lösning jag skulle ha valt. ;)
 
Tycker det låter billigt om det var det enda snickaren gjorde. Elektrikern tog 1300 kr fastpris innan rot för att koppla in köksfläkten, han var väl här i sju minuter totalt....
 
Hade du själv åkt hem till någon, hjälpt dem i 5-10minuter med vad du nu själv är bra på, använt egen bil till och från, satt dig hemma skrivit ner en faktura som du sen postat iväg och inte fakturerat ut 5-600kr?
Tycker du kom snorbilligt undan.
 
Vi har tydligen för lite information för att kunna avgöra om det är rimligt eller inte. Var snickare hos dig i en vecka och jobbade mot ett fast pris, och sedan kom du på att du ville ha en smyglist fastspikad som du inte nämnt tidigare? Då var det dyrt.

Eller ringde du ut snickaren så han körde först till brädgården och hämtade listen, sedan till dig och satte fast den och sedan direkt därifrån, då var det inte så farligt dyrt.
 
Varför ringer man efter en snickare för ett jobb som man själv kan göra på 5 min?
Hade det inte varit enklare att göra det själv i så fall?

Annars tycker jag också att det är rimligt om han åkte dit bara för att göra det. 550 kr/h är väl normal timpenning för bra snickare. 225 efter ROT. Och att det tog honom en dryg halvtimme att åka dit, sätta upp den och åka tillbaka känns inte alls orimligt tycker jag.
 
Jag är ledsen om jag inte gav mer info. Vi byter fönster till ett fast pris och som tillval kan de även byta smyglister när de ändå är här. Man kan inte påstå att de får lite betalt för montaget av fönsterna.

1.) jag vet knappt vad det är, antar att det är fönsters motsvarighet till dörrfoder?

2.) Om det är som jag antar i punkt ett, kan det inte kosta mycket i material heller.
 
Jag gissar i så fall att det är listen mellan smygen och själva fönstret. I så fall är det ju 3 eller 4 st per fönster beroende på om det finns en i nederkanten också. De ska väl antagligen geras lite snyggt i hörnen också.
Tror inte att det tar 5 min per fönster.......
Men kan hålla med om att det kanske borde ingå om de redan har tagit bra betalt för montaget av fönstren.
 
Om det ingår eller ej bör ju framgå av offerten.
Känns ändå som det saknas information om varför snickaren kom dit efteråt. Var det glömt eller var det inte avtalat att det skulle ingå.
 
De kommer inte dit efteråt, utan gör det samtidigt som det andra. Alltså inget extra utan de gör allt under 1,5 dag.
 
Kostnad för att åka och köpa listen?
 
blob skrev:
Jag är ledsen om jag inte gav mer info. Vi byter fönster till ett fast pris och som tillval kan de även byta smyglister när de ändå är här. Man kan inte påstå att de får lite betalt för montaget av fönsterna.

1.) jag vet knappt vad det är, antar att det är fönsters motsvarighet till dörrfoder?

2.) Om det är som jag antar i punkt ett, kan det inte kosta mycket i material heller.
Vänta nu, jag vill inte vara oförskämd, men vad är det för arbete man utfört?
Om du avser punkt 1 så menar du fönsterfoder och dessa inramar i normalfallet hela fönstret, dvs 4 sidor och slarvigt höftat så är materialpriset för vitmålade ca 100:-/fönster eller mera beroende av profil.
Det känns som något ifrågasätts men du vet inte vad man gjort eller har svårt att beskriva det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.